Praha – Nejjednodušeji a nejpříjemněji lze nakupovat v řetězcích Kaufland a Lidl. Za poslední rok se nejvíce zlepšil Lidl, naopak nejvíce se zhoršilo Tesco. Vyplynulo to z průzkumu názorů a chování zákazníků největších retailových řetězců v Česku, který uskutečnila agentura Wellen na vzorku 1045 lidí.
V největších maloobchodních řetězcích lidé podle průzkumu utratí v průměru 648 korun za jeden nákup. Jednoznačně nejvíce je v tomto směru dokáže zaujmout hypermarket Globus, v němž průměrná útrata dosahuje 1457 korun. Na druhém a třetím místě skončily Kaufland (983 korun) a Interspar (830 korun). Nejnižší průměrnou útratu mezi řetězci zaznamenal průzkum u sítě COOP – Jednota (323 korun).
Hlavním motivem při volbě obchodu už podle průzkumu není pouze cena, ale ani samotná kvalita - jde o kombinaci obojího. „Lidé dnes stále více chtějí kvalitu za rozumnou cenu. Nejsou ochotni jezdit kilometry za levnějším masem do jiného supermarketu ani se nechtějí spokojit s druhou jakostí zeleniny,“ říká ředitel agentury Wellen Petr Šimek.
Zlepšili se skoro všichni
Účastníci průzkumu si mohli vybrat jedinou síť, kde se podle nich nakupuje nejvíce jednoduše a příjemně. Nejčastěji jmenovali Kaufland (24 procent respondentů) a Lidl (15,8 procenta), nejméně často pak Interspar, supermarkety Tesco (shodně 3,6 procenta) a Hruška (1,9 procenta).
Prodejny pro nejjednodušší a nejpříjemnější nákup
Kaufland | 24 % |
Lidl | 15,8 % |
Penny Market | 11,5 % |
Albert supermarket | 7,4 % |
Globus | 6 % |
Billa | 5,7 % |
Tesco hypermarket | 5,7 % |
Albert hypermarket | 4,2 % |
COOP – Jednota | 4,1 % |
Tesco supermarket | 3,6 % |
Interspar | 3,6 % |
Hruška | 1,9 % |
Za poslední rok se podle převažujícího mínění spotřebitelů zlepšily všechny řetězce s výjimkou Tesca. Lidé v průzkumu hodnotili kromě ceny také šíři sortimentu, jeho kvalitu, uspořádání a přehlednost prodejny, ochotu obsluhy nebo celkový dojem.
Mezi pozitivními změnami (obecně za všechny řetězce) přitom lidé jednoznačně nejvíce zmiňují lepší výběr či šíři sortimentu (28,4 procenta), rekonstrukci či renovaci prodejny (11,6 procenta), ceny (8,8 procenta) a kvalitu potravin či zboží (7,5 procenta). Z negativních změn lidé nejčastěji uváděli hlavně vysoké ceny (21,7 procenta), špatné ovoce či zeleninu nebo potraviny obecně (11,2 procenta) a malý sortiment či zúžený výběr (10,8 procenta).
Největší celkovou pozitivní změnu za poslední rok vidí lidé u prodejen Lidl, u něhož oceňují hlavně rozšíření sortimentu, na druhou stranu jim vadí zvýšení cen. Druhé nejvýraznější zlepšení podle nich zaznamenal Kaufland – pomohlo hlavně rozšíření sortimentu a cenová úroveň, nicméně rozporuplně lidé hodnotí změnu kvality zejména u ovoce a zeleniny.
Naopak největší zhoršení za poslední rok zaznamenali respondenti u hypermarketů i supermarketů Tesco. Větší prodejny tohoto řetězce, tedy hypermarkety, klesly v mínění spotřebitelů hlavně kvůli špatné kvalitě potravin, vysokým cenám a nekvalitnímu ovoci či zelenině. U supermarketů lidé uvádějí zúžení sortimentu i pokles kvality.
Celková změna v posledním roce (rozdíl mezi pozitivními a negativními ohlasy)
Řetězec | Zlepšení/Zhoršení |
Lidl | + 10,8 % |
Kaufland | + 5,9 % |
Globus | + 3,4 % |
COOP - Jednota | + 2,5 % |
Billa | + 2 % |
Penny Market | + 2 % |
Interspar | + 1,7 % |
Albert supermarket | + 0,6 % |
Albert hypermarket | + 0,5 % |
Tesco hypermarket | - 4,8 % |
Tesco supermarket | - 8 % |
"Pravidelně si necháváme vypracovávat vlastní průzkum spokojenosti zákazníků od agentury NMS. Téměř dvě třetiny zákazníků by naše obchody doporučily jako místo nákupu,“ reaguje na výsledky mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jiří Mareček. Dlouhodobě vysoká spokojenost se šíří sortimentu i nákupním prostředím podle něj vyplývá také z pravidelných průzkumů agentury STEM/MARK. Mluvčí dodává, že – stejně jako ostatní řetězce – také Tesco investovalo do vylepšení obchodů. Jde například o oddělení s čerstvými potravinami v téměř třech desítkách obchodů různých velikostí, připomíná také modernizaci hypermarketu v pražských Letňanech.
Hlavní nákupní místo: Kaufland
Podle průzkumu společnosti Incoma GfK, zveřejněného na začátku února, nakupuje nejvíce domácností pravidelně v Kauflandu. Jako své hlavní nákupní místo jej uvedlo 23 procent domácností, na druhém místě skončila síť Penny Market, na třetím Tesco.
Za hlavní nákupní místo je považována prodejna, v níž domácnost za posledních šest měsíců utratila největší část svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží (drogerii a kosmetiku).
Podle průzkumu společnosti Incoma GfK je pro téměř polovinu populace – 47 procent – tímto hlavním nákupním místem hypermarket, tedy Albert, Globus, Interspar, Kaufland nebo Tesco. Druhé místo patří s 24 procenty diskontům (Lidl, Penny Market). V supermarketech (Albert, Billa, Tesco) nejvíce nakupuje 16 procent populace. Menším prodejnám (například sítě COOP, Hruška, Flosman / Flop) dává přednost 13 procent domácností.
V průměru nejmladší kmenové zákazníky mají diskonty Lidl a hypermarkety Globus a Tesco, ukázal průzkum Incoma Gfk. Nejvyšší průměrné příjmy mají domácnosti kmenových zákazníků hypermarketu Globus, s nevelkým odstupem následují kmenoví zákazníci hypermarketů Interspar, Albert a Tesco. Největší podíl kmenových zákazníků s maturitou nebo s vysokoškolským vzděláním má hypermarket Globus a supermarket Billa.