reklama
 
 

Nejvyšší zisk mezi obchodními řetězci v Česku má Lidl. Proč?

4. 3. 2015 10:33
Lidl za finanční rok 2013/2014 v Česku vydělal 1,7 miliardy korun. Přiblížil se mu jen Kaufland, další řetězec ze stejné německé skupiny Schwarz.

Praha – Diskontní řetězec Lidl, typický prodejem "z krabic", je nejziskovějším zahraničním řetězcem v České republice. Z poslední zveřejněné výroční zprávy za finanční rok 2013/2014 vyplývá, že při tržbách 29 miliard vydělal 1,7 miliardy korun. Provozní zisk pak činil 1,9 miliardy korun.

Tomuto zisku se za stejný finanční rok přiblížil jen Kaufland, další řetězec ze stejné německé skupiny Schwarz. Kaufland měl v Česku suverénně nejvyšší obrat – 44 miliard korun. Zisk Kauflandu v období od března 2013 do února 2014 dosáhl téměř 1,6 miliardy korun.

Ostatní řetězce jsou až daleko za nimi. Pro srovnání: Společnost Ahold, provozující obchody Albert včetně bývalé sítě Spar/Interspar, loni dosáhla provozního zisku ve výši 520 milionů korun (v roce 2013 to bylo 560 milionů) při tržbách 41 miliard. Tesco se ještě v roce 2013 potýkalo s rekordní více než miliardovou ztrátou.

Nejtvrdší partneři

Co stojí za úspěchem německých obchodníků? Oběma se dařilo zvedat obchodní marži, což se konkurenci nevede. Podle analytiků mají Lidl a Kaufland silnou nákupní alianci danou velikostí této skoro všudypřítomné evropské skupiny.

Oba řetězce jsou pověstné jako nejtvrdší obchodní partneři, což potvrzuje řada menších výrobců vyjednávajících o ceně. Lidl a Kaufland levně nakupují a v porovnání se zbytkem trhu i levně prodávají. Osmdesát procent zboží přitom prodají v privátních značkách.

“Náš koncept je založený na jednoduchosti. To nám snižuje hodně nákladů. Naše výhoda je právě to, že nabízíme většinu výrobků z našich privátních značek,” řekl nedávno Hospodářským novinám Michal Farník, jeden z jednatelů Lidlu v Česku.

Dostal české firmy do světa

Na stranu druhou s dodavateli chytře pracují – řadě českých firem zajistil třeba právě Lidl export do zahraničí. Společnost loni vyvezla české zboží v hodnotě 4,2 miliardy korun. Příkladem je třeba zpracovatel masa firma Krahulík (Masozávod Krahulčí), která loni skrze Lidl vyvezla čtvrtinu své celkové produkce.

Na stejném principu, ale obráceným směrem, se Lidlu daří dělat v českých obchodech různé tematické týdny. Akce zaměřené na řecké, italské či francouzské potraviny, k nimž má obchodník snadný přístup, jsou u zákazníků velmi úspěšné. Řetězci se je navíc daří dobře propagovat, třeba na sociálních sítích.

Konkrétně v Lidlu se také stále více daří prodeji oblečení a dalšího nepotravinového zboží. Podle informací Hospodářských novin na tom má svůj podíl příchod několika bývalých manažerů z německé firmy Tchibo.

autor: Lucie Hrdličková | 4. 3. 2015 10:33

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama