Franšíza láká čím dál více Čechů. Můj obchod dohnal Tetu

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
11. 3. 2015 11:47
Ke konci loňského roku působilo na českém trhu 246 franšízových značek. Původně české mírně převažují nad zahraničními.
Foto: Makro

Praha – Zájem Čechů o podnikání pod zavedenou značkou formou franšízy nadále roste. Počet poboček provozovaných formou franšízy loni v Česku stoupl o 212 na celkových 6364. Vyplývá to z nejnovějších statistik poradenské společnosti Profit system franchise services.

Ke konci loňského roku působilo na českém trhu 246 franšízových značek, což je meziročně o 27 více. Z tohoto pohledu se tentokrát více dařilo zahraničním konceptům, jejichž počet narostl o pětinu na 104 značek.

Na tuzemský trh vstoupila například italská módní značka Twin-Set Simona Barbieri, doučovací kroužky 2+2 škola matematiky nebo síť prodejen bezlepkových potravin Norbi Update, podporovaná tenistou Andre Agassim.

„Pozice zahraničních konceptů posílila díky tomu, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich zde hledaly své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let,“ vysvětluje ředitel Profit systemu Marek Halfar.

I přesto je na trhu více českých než zahraničních franšízových sítí – z tuzemska totiž pochází 142 z 246 značek. A Halfar očekává, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech pětašedesáti procent.

Babišovy párky i Bernardovy puby

Trendem loňského roku byl podle Halfara start franšízových konceptů u firem, které jinak v Česku působí už mnoho let.

Tuto formu expanze zvolily například Kostelecké uzeniny z holdingu Agrofert Andreje Babiše, které spustily síť stánků s hot dogy pod názvem Parky´s. Franšízová síť hospod plzeňského pivovaru The Pub nebo Potrefené Husy pražského Staropramenu pak byly inspirací i pro podnikatele Stanislava Bernarda, který loni začal nabízet k pronájmu hospody Bernard Pub.

Právě zcela nové franšízové koncepty loni táhly trh. Zkušení majitelé franšízových značek se spíše než na expanzi zaměřili na optimalizaci poboček. „Setkali jsme se také s řadou firem, které své vybrané franšízové pobočky – právě z důvodu optimalizace sítě – zavíraly,“ říká Halfar.

„Večerky“ pod Makrem rychle rostou

Nejrozšířenějším řetězcem zůstaly i loni drogerie Teta, které ke konci roku provozovaly formou franšízy 400 poboček. Dohnala je ale síť „večerek“, respektive menších prodejen s potravinami pod názvem Můj obchod, zaštítěná velkoobchodním řetězcem Makro. Zatímco v roce 2013 se síť Můj obchod ještě nevešla do první desítky nejrozšířenějších franšíz, ke konci loňského roku jich měla 400, a dělí se tak s Tetou o první místo.

Největší franšízové sítě podle počtu poboček v ČR

Franšízová síť Počet poboček
Teta drogerie 400
Můj obchod (Makro) 400
Insia 290
Jumping 290
Hudební škola Yamaha 278
Flop 241
Brněnka 236
Hruška 232
Zásilkovna 220
Fornetti 190

Zdroj.: Profit system franchise services

Druhou příčku obsadila s 290 pobočkami pojišťovací a finanční společnost Insia, o pozici se dělí se sportovními centry Jumping. S 278 franšízovými pobočkami následují hudební školy Yamaha a prodejny s potravinami Flop. Pětici největších franšízových sítí pak uzavírají s 236 pobočkami obchody Brněnka.

Služby převažují nad obchodem

Model franšízingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v segmentu služeb. Počet franšízových konceptů v této oblasti loni vzrostl o 16,5 procenta na 141 značek. Největší vliv na růst měly třeba samoobslužné prádelny QuickWash nebo fitness centra Body Body. Oblast obchodu naopak loni zvolnila svůj růst, počet značek se zvýšil jen o sedm na 105.

Nejvíce franšízových konceptů bylo z kategorie oděvy a obuv (celkem 32). Předstihla tak tradičně nejsilnější gastronomii, kde působilo, stejně jako v kategorii potravin, 29 značek. Na čtvrtém místě skočily realitní služby s 23 franšízovými sítěmi.

Do zahraničí šlo 43 českých sítí

A jak se dařilo českým konceptům v zahraničí? Podle Halfara se počet těch, které uspěly za hranicemi, od roku 2013 nezměnil. V zahraničí tak působilo celkem 43 původem českých sítí.

„Důvodem je především mnoho mladých franšízových systémů, které vznikly během posledních tří let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ odůvodňuje Halfar.

Naopak o Česko mají zájem i další zahraniční značky. První franšízové pobočky zde brzy otevře prodejce tyrolských specialit Tiroler. Franšízového partnera zde hledá také slovenská síť stánků s kebaby nazvaná Mr. Kebab.

Vstup na tuzemský trh plánují také tradiční vídeňské pekárny Anker, americký prodejce mražených jogurtů Tutti Frutti Frozen Yogurt nebo kavárna PJ’s Coffee z New Orleans.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Seemanová překonala český rekord i na kraulové čtyřstovce

Plavkyně Barbora Seemanová překonala v Taškentu další český rekord. Po čtvrteční kraulové dvoustovce posunula nejlepší čas i na dvojnásobné trati. Časem 4:08,89 vylepšila svůj předchozí rekordní zápis z loňského mistrovství světa v Kwangdžu o 84 setin sekundy.

"Čtyřstovka se mi stejně jako včera dvoustovka jela skvěle. Cítila jsem silný záběr, což je pro mě hodně důležité. I když je to čtyřstovka, která vždycky bolí, tak jsem se snažila ke konci do toho ještě kopnout, ale abych nevytuhla, což se ale pochopitelně trochu stalo," popsala rekordní závod dvacetiletá Seemanová v tiskové zprávě.

"Opět skvělý výsledek, vylepšený osobní rekord, český rekord, no prostě paráda. Stále ale cílíme na olympijský A-limit, který Báře stále uniká. Na druhou stranu se zlepšuje a uvidíme, co se stane na jaře," uvedla trenérka Petra Škábová.

Na vynikající časy z International Swimming League v Budapešti navázala v Taškentu Simona Kubová. Po náročném programu posledních týdnů dokázala na 100 metrů znak zaplavat čas 1:00,03 a zopakovat olympijský A-limit. Ten už má splněný od loňského jara.

Zdroj: ČTK
Další zprávy