Na otevření prodejny čekalo ve čtvrtek podle agentury ČTK hodinu před zahájením provozu zhruba 30 lidí. Nedočkaví zákazníci měli na Václavském náměstí před obchodem s oděvy vyhrazený prostor, frontu koordinovali pracovníci bezpečnostní agentury. Už krátce po otevření ale dorazily k prodejně stovky lidí, bezpečnostní odstupy nařízené kvůli pandemii koronaviru příliš nedodržovali.
"Jsme potěšeni, že můžeme zákazníkům v Praze nabídnout proslulou módu a ceny Primarku, a nemohli bychom si pro náš první obchod v České republice přát lepší lokalitu než na ikonickém Václavském náměstí," řekl o otevření prodejny oblastní manažer pro Polsko, Slovinsko a Česko Maciej Podwojski. "Pro společnost se jedná o důležitý nový trh, jelikož pokračujeme v expanzi po střední a východní Evropě," dodává.
Značka založila svoji popularitu zejména na tom, že dokáže velmi rychle zachytit trendy, které následně okopíruje a nabídne za výhodnou cenu.
Dlouhá fronta na Václavském náměstí před prvním obchodem Primarku, který se dnes v ČR otevírá.
— Filip Horký (@FilipHorky) June 17, 2021
Long queue in front of @Primark, which opens first shop in #CzechRepublic today. pic.twitter.com/O8jsKnZsud
Primark byl založený v irském Dublinu a v současnosti provozuje přes 370 obchodů s prodejní plochou přes 1,4 milionu m2 v 13 zemích, například v Británii, Španělsku, Irsku, Německu či ve Francii.
V Česku vznikl první obchod na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze. S jeho otevřením se původně počítalo již na konci loňského roku. Celková prodejní plocha přesahuje 4600 metrů čtverečních a zabírá tři podlaží. K mání zde vedle oblečení pro dospělé i děti je i obuv, módní doplňky, spodní prádlo, ale také potřeby pro domácnost.
V pořadí druhá prodejna by pak měla vzniknout v Brně, konkrétně v obchodním centru Olympia. Prodejna by měla vejít do provozu příští rok.
260 pracovních míst pro Česko
Právě do pražské prodejny začal Primark před několika týdny na pracovních portálech i na svém webu shánět zaměstnance na pozici prodavače. Nových pracovních míst v Česku má být podle společnosti na tři stovky.
Primark většinou nabízel zkrácený úvazek, na plný úvazek pak avizoval mzdu ve výši 28 tisíc korun měsíčně.
"Jako asistent manažera se u nás stanete důležitou součástí našeho manažerského týmu pro pražskou pobočku a povedete tým ambiciózních kolegů, v rámci kterého budete utvářet, jak budeme pracovat. Je to skvělá příležitost a vaše šance ovlivnit to, jak bude celá země Primark vnímat," uváděl jeden z inzerátů.
Některé značky se loni stáhly
Pandemie koronaviru a s ní spojená vládní opatření, kvůli kterým musela většina obchodů v Česku zcela zavřít, na maloobchod výrazně dopadla. Kvůli ní i menší výstavbě obchodních center několik módních značek tuzemsko zcela opustilo. Mezi nimi například řetězec Forever 21 a Camaieu.
Na druhou stranu podle aktuální analýzy společnosti Cushman & Wakefield řada dalších značek v pandemii s expanzí vyčkávala, aby mohla vstoupit na trh po uklidnění situace.
Letošní první pololetí je tak dokonce ve vstupu značek na český trh nejsilnější za poslední tři roky - přibylo jich už celkem devět.
"Otevření Primarku v Praze je bezesporu nejvýznamnějším vstupem nové značky ze segmentu rodinné módy a doplňků na zdejší trh - nejen letos, ale za uplynulých téměř 20 let. Posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003, předtím např. značek Zara, C&A, Marks & Spencer či New Yorker," popisuje Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu z Cushman & Wakefield.
Zájem o koncept a zboží Primarku bude podle něj velký. "Češi mají o značce velice dobré povědomí, mnoho jich vyjíždí za nákupy jejího zboží do okolních zahraničních měst. Dá se tedy předpokládat veliký zájem zákazníků z celé České republiky, kteří za nákupy do Primarku do Prahy pojedou nebo si při návštěvě Prahy nenechají tuto příležitost a zážitek ujít," dodává Kotrbáček.