Retro nákupy: Unikátní snímky ukazují bídu socialistického zásobování

Retro nákupy: Unikátní snímky ukazují bídu socialistického zásobování
Bez ohledu na společenské změny, které přineslo uplynulých třicet let, se s Vánocemi stále pojí i stres. Před sametovou revolucí pramenil podle průzkumu řetězce Tesco především z všudypřítomných front. Dnes jsou jeho zdrojem přeplněné obchody.
Napříč generacemi panuje shoda, že důvody pro stres v období vánočních svátků před sametovou revolucí byly především fronty v obchodech. "Davy nakupujících a přeplněné obchody, které komplikovaly Čechům nákupy dárků, kazí respondentům Vánoce dodnes. Dnes už se ale neobáváme, že neseženeme to, co právě sháníme. Prázdné regály, specifikum předrevoluční éry, nahradily všudypřítomné vánoční reklamy a pocit, že Vánoce znamenají velký finanční výdaj spojený se zadlužením," uvádí Tesco. To podle něj vnímá především generace do 44 let.
"Lidé se na Vánoce stále důkladně připravují, jelikož je vnímají jako nejdůležitější svátek v roce. Díky lepší dostupnosti zboží již nejsou Vánoce o hledání, ale spíše o rozložení nákupů do měsíce až dvou před Vánoci tak, aby byla finanční zátěž alespoň trochu rozložena. Výdaje za vánoční svátky se pohybují v řádech desetitisíců, a to u všech příjmových kategorií," říká Kateřina Michlová z agentury pro marketingový výzkum a analýzu dat Esomar. Výrazně vyšší výdaje v porovnání se zbytkem roku jdou na potraviny, lidé si chtějí dopřát.
Předvánoční fronta u velkoprodejny Kněžna. I v současnosti se Češi postaví do front - ovšem v případě, že je na nějaké zboží výrazná akční sleva. Zobrazit 20 fotografií
Foto: ČTK
Pavla Adamcová Dan Poláček Pavla Adamcová, Dan Poláček
Aktualizováno 11. 12. 2021 11:42
Před rokem 1989 se lidé stresovali kvůli nedostatku zboží a s tím spojeným frontám v obchodech. Davy nakupujících a přeplněné obchody ale paradoxně kazí vánoční náladu Čechům i v současnosti, přestože nabídka prodejců je nepřeberná. Prázdné regály, specifikum předrevoluční éry, nahradily podle respondentů všudypřítomné vánoční reklamy a pocit, že Vánoce znamenají velký finanční výdaj.
 

Právě se děje

Další zprávy