reklama
 
 

Proč nedokončíte nákup? Studie hodnotila e-shopy

10. 9. 2014
Nevýrazná hlavní nákupní tlačítka a zdlouhavý proces objednávky jsou hlavní příčinou toho, že zhruba 70 procent zákazníků nakonec na e-shopu nenakoupí.
Doporučujeme

Praha - Téměř třetina tuzemských e-shopů neumožňuje zákazníkům rychlou orientaci na svém webu, skoro pětina pak postrádá jasné informace o způsobu doručení zboží nebo celkové ceně objednávky. Vyplývá to z výsledků prvního ročníku studie Český košík roku, která sledovala pohodlnost nákupu ve 110 tuzemských internetových obchodech.

Na projektu se podílel nákupní rádce Heureka.cz, start-up Twisto nebo konzultační společnost Acomware.

Nevýrazná hlavní nákupní tlačítka a zdlouhavý proces objednávky jsou podle studie hlavní příčinou toho, že zhruba 70 procent zákazníků nakonec na e-shopu nenakoupí.

Nejrychlejší nákup za 40 sekund

„Tlačítka jako Přidat do košíku nebo Objednat by měla být nejvýraznější, protože jsou to ty nejdůležitější výzvy k akci. Dvacet devět procent e-shopů v tomto ohledu ale neuspělo,“ komentuje výsledky studie Lukáš Hurych ze společnosti Twisto.

„Od dokončení objednávky může zákazníky odradit také dlouhý a nepřehledný seznam způsobů dopravy a plateb,“ dodává. Problémy v této oblasti má 18 procent e-shopů.

To vysvětluje také obrovský rozdíl mezi nejrychleji a nejdéle učiněnou objednávkou. „Nejrychlejší nákup od výběru zboží až po potvrzení objednávky trval čtyřicet sekund, nejdelší objednávka trvala pět minut,“ upřesňuje Hurych.

Dalším negativem, které e-shopům ubírá potenciální zákazníky, je nezobrazování celkové ceny zboží v košíku v průběhu objednávky. Podle studie jde o téměř třetinu e-shopů. Přes 40 procent obchodů pak neaktualizuje cenu objednávky při výběru dopravy a způsobu platby.

„Překvapilo nás také, že ačkoli se velmi často mluví o expresní dopravě, v den objednání umí zboží doručit jen sedm procent e-shopů,“ dodává Hurych.

Data se vymažou

A co na to sami zákazníci e-shopů?

Ze studie vyplývá, že nakupujícím nejvíce vadí, když jim zmizí již vyplněné údaje poté, co se v objednávce vrátí o krok zpět. Obtěžující jim přijde také nutnost vyplnit nejprve všechny potřebné údaje, než se mohou dozvědět cokoli o možnostech způsobu dopravy a platby.

„V neposlední řadě jsou to pak skryté poplatky, o kterých zákazník není buď vůbec informován, nebo jsou napsány pouze malým písmem dole na stránkách,“ uzavírá trojici hlavních nedostatků z pohledu zákazníků ředitel společnosti Heureka.cz Tomáš Braverman.

V průměru tak podle studie dokončí objednávku jen 40 procent lidí.

Nejlepší je BigBrands.cz

Dvouměsíčním testováním prošlo v rámci studie Český košík roku 110 největších internetových obchodů, reprezentujících přes 70 procent celého trhu. Hodnotila se rychlost a jednoduchost nakupování, přehlednost a nabídka možností dopravy a plateb, rychlost zákaznického servisu nebo nabídka doplňkových služeb.

„Uskutečnili jsme devět set testů a hodnotili téměř dvě stě kritérií,“ říká Hurych. V oblasti přehlednosti se ukázal jako nejlepší e-shop Datart.cz, nejlepší zákaznický servis pak nabízí obchod FashionDays.cz. Celkovým vítězem se stal nákupní klub BigBrands.cz.

Typický zákazník? Žena od 25 do 34 let

Podle šéfa Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jana Vetyšky obliba internetových nákupů u Čechů roste. Ještě v roce 2011 generovaly e-shopy tržby 44 miliard korun, loni již zákazníci na internetu utratili 58 miliard.

"Alespoň jednou měsíčně na internetu podle našich průzkumů nakupuje 29 procent Čechů," říká Vetyška. Ve způsobu platby jsou ale Češi nadále konzervativní, u 39 procent objednávek stále převažuje dobírka.

Podle APEK je typickým zákazníkem českých e-shopů žena z Prahy ve věku 25 až 34 let.

reklama
reklama
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama