Praha – Nejlepší prodejnu s převahou potravin v České republice provozuje řetězec Globus v Ostravě. Druhý skončil Albert ve Vídeňské ulici ve Znojmě. Alespoň podle výsledků nové soutěže Diamantová liga kvality pořádané Svazem obchodu a cestovního ruchu za podpory ministerstva průmyslu a obchodu.
Do projektu, který začal letos v dubnu, se přihlásilo jen 19 prodejen největších řetězců v Česku. Deset zástupců vyslal Albert, pět Tesco, po dvou Globus a Lidl. Další velké řetězce (Kaufland, Billa a Penny) se akce neúčastnily, stejně jako menší sítě, nebo dokonce samostatné prodejny.
Pro účast v „diamantové lize“ bylo potřeba za každou prodejnu uhradit vstupní poplatek zhruba od devíti do 17 tisíc korun – nejnižší pro malé pultové obchody, nejvyšší pro hypermarkety.
Akce byla otevřena i pro středně velké a menší firmy, které nejsou členy Svazu obchodu. Ty se ale nezúčastnily a brzy představí vlastní hodnocení, které má více vyhovovat menším obchodům a zároveň podpořit prodejce českých potravin.
Nejvíce bodů z maximálních 200 možných získal ostravský Globus v Opavské ulici (198 bodů) a znojemský Albert ve Vídeňské ulici (195 bodů). Více než 180 bodů pak získaly ještě Lidl v Berouně, Albert v Okříškách a Tesco v Roztokách u Prahy a Brandýse nad Labem.
Titul Vítěz Diamantové ligy kvality však může používat ještě dalších jedenáct prodejen, které dostaly přes 150 bodů. Touto ochrannou známkou se lze chlubit dva roky.
Naopak méně než 150 bodů (a tedy jen titul Finalista Diamantové ligy kvality, nikoliv Vítěz) dostaly prodejny Albert v jihlavské Hradební ulici a Tesco Expres v pražské Vocalově ulici (Bělehradská). Nikdo ale neskončil v ještě horší skupině pod 125, nebo dokonce 100 bodů.
Více než 195 bodů: |
Globus Ostrava-Plesná, Opavská |
Albert Znojmo, Vídeňská |
Více než 180 bodů: |
Albert Okříšky, Boženy Němcové |
Lidl Beroun, Plzeňská |
Tesco Roztoky u Prahy, Lidická |
Tesco Brandýs nad Labem, Tovární |
Více než 150 bodů: |
Albert Olomouc, Zikova |
Albert Znojmo, Brněnská |
Albert Třešť, Revoluční |
Albert Praha 4, Želetavská |
Albert Praha 9, Bratří Venclíků |
Albert Příbram, Brodská |
Albert Děčín, Uhelná |
Globus Praha 5, Sárská |
Lidl Příbram, Evropská |
Tesco Brno, Vídeňská |
Tesco Praha 9, Veselská |
Více než 125 bodů: |
Albert Jihlava, Hradební |
Tesco Expres Bělehradská, Praha 2, Vocelova |
Polovinu hodnocení tvoří mystery shopping
Největší váhu – polovinu možných bodů – má hodnocení od „auditorů“ pod dohledem České společnosti pro jakost a Sdružení pro oceňování kvality. „Vždy dva lidé navštívili prodejnu bez předchozího ohlášení jako běžní zákazníci a provedli takzvaný mystery shopping,“ říká prezidentka Svazu obchodu Marta Nováková.
Tito porotci se zaměřili na tři základní kritéria zákaznické spokojenosti: Celkový vzhled prodejny i jednotlivých úseků (čistota, přehlednost, přitažlivost nabídky a podobně), kvalitu zboží (čerstvost a nabídka masa, pečiva, ovoce a zeleniny) a úroveň služeb (fronty u pokladny nebo u obsluhovaných úseků, doplňování zboží do regálů, úroveň informačního servisu, schopnost poradit a podobně). Přímo se zapojením spotřebitelů, tedy pravidelných návštěvníků prodejny, ale zatím organizátoři v prvním ročníku akce nepočítali.
Třicetiprocentní váhu pak mělo „hodnocení legislativní shody a systémové dokonalosti fungování prodejny“. Vyškolení auditoři odtajnili svou identitu a na místě zkontrolovali, jak firma dodržuje předpisy ohledně hygieny, výrobních postupů, oběhu a původu zboží, správného označení masa, ovoce, zeleniny nebo pečiva. Zhodnotili také reklamační řád nebo třeba informace o alergenech.
Zbývajících dvacet procent tvoří další kritéria, zejména posouzení „sebehodnotící zprávy“, kterou provozovatel prodejny pošle současně s přihláškou. Organizátoři se zaměřili na pravdivost uvedených informací, angažovanost prodejny ve společensky zodpovědných projektech a v práci pro místní komunity, podporu bezbariérového přístupu nebo dostatečnou nabídku „zdravých pokrmů“ z bio produkce. Hodnotit se měl ale také třeba „inovační potenciál a inovační realita prodejny“, „hrdost zaměstnanců prodejny na vlastní značku“ nebo jejich „osobní angažovanost“ či „kolektivní sounáležitost“.
„Je potěšující, že hodnocené prodejny se vydaly směrem rozšiřování nabídky doplňkových služeb, ať už jde o pokrytí wi-fi, dětský koutek, nebo vlastní pekárnu či řeznictví. Zvýšená pozornost je věnována matkám s dětmi nebo starým lidem. Zaregistrovali jsme také zlepšující se spolupráci s lokálními dodavateli i to, že ve své nabídce myslí rovněž na zákazníky se zvláštními požadavky na výživu,“ říká Pavel Mikoška, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
„Účelem soutěže není vybrat jedinou vítěznou prodejnu, ale ocenit a upozornit na všechny prodejny, které splní podmínky pro získání ocenění,“ dodává Nováková.
Do budoucna by se Diamantová liga kvality měla rozšířit na celou maloobchodní síť včetně nepotravinářských prodejen. Projekt je součástí Národní politiky kvality a programu Česká kvalita podporovaného vládou.
Menší obchody chystají vlastní akci
Středně velké a menší řetězce se do Diamantové ligy nezapojily. "Nic proti tomu projektu nemáme, ale je zaměřený hlavně na největší řetězce, protože pro malé prodejny je obtížné splnit některé jeho parametry," vysvětluje Zdeněk Juračka, šéf družstevní sítě COOP a současně předseda Asociace českého tradičního obchodu. Mimochodem – do roku 2014 vedl právě Svaz obchodu.
Asociace, která vznikla předloni jako sdružení tuzemských maloobchodníků, na konci listopadu představí vlastní systém certifikace prodejen. "Spolupracujeme na něm s Potravinářskou komorou ČR. Mezi důležitá kritéria bude patřit alespoň dvoutřetinové zastoupení českých potravin v sortimentu," upřesňuje Juračka.