Praha - Češi si od ledna budou moci zdarma změřit kvalitu potravin pomocí mobilní aplikace nazvané Foodgroot. Během sekundy zjistí z čárového kódu složení, výrobní postup nebo certifikát kvality - třeba cechovní normy.
Následně například jogurtu přiřadí hodnocení kvality - podobně jako třeba funguje hodnocení filmů v databázi ČSFD. Zároveň mléčný výrobek zařadí do žebříčku s dalšími jogurty.
"Chceme okamžitě přinést co nejvíc ucelené informace, aby je uživatel rychle pochopil, protože v obchodech jsou pouze ceny a spotřebitel musí sám složitě studovat složení," říká autor projektu a šéf firmy Foodgroot Petr Václavek.
V marketingu se pohybuje přes dvě dekády, poslední dobou působil mezi start-upy a mimo jiné se podílel na projektu on-line burzy umění Artstaq. S aplikací posuzující kvalitu potravin prý chtěl přijít před pěti lety. "V té době ale nebyla tak vyvinutá technologie, od té doby udělala obrovský krok," říká.
Informovanost zákazníků díky této aplikaci je podle Václavka jedinou cestou, jak bojovat s dvojí kvalitou potravin v Evropě. "Nevím, jak chtějí politici zrušit různé kvality potravin, když proti nim stojí velké nadnárodní firmy, které neporušují zákon," dodává.
Foodgroot u potravin měří asi pět desítek parametrů - jiný algoritmus posuzuje mléčné výrobky, pečivo i uzeniny. Složení tvoří polovinu kvality, velký podíl má technologie výroby, část bude tvořit názor uživatelů. "Nyní přemýšlíme nad tím, jestli ještě neoddělíme naše hodnocení od uživatelského, které je ovlivněné cenou i výrobcem," uvádí Václavek.
Na aplikaci pracuje tým lidí složený z matematiků, statistiků nebo odborníků zabývajících se potravinami nebo dietou. Má využívat data získaná z centrální databáze Brandbank od společnosti Nielsen. "Je zde komplexní složení potravin, ke kterému se dostaneme. Zajímá mě i spolupráce se státními institucemi, protože chci, aby vše bylo transparentní," tvrdí Václavek.
Informace o potravinách se už snaží podávat i jiné aplikace. V Česku například funguje Fér potravina (dříve Nutriatlas), která zákazníkovi vysvětluje složení a pomáhá například alergikům. Neobsahuje však hodnocení kvality a její další rozvoj podpořil obchodní řetězec Penny Market. Obdobná aplikace funguje také v USA.
Firma Foodgroot na základní vývoj vybrala padesát tisíc eur od investorů, tedy v přepočtu 1,2 milionu korun. Za vybrané peníze vyrobí aplikaci běžící na všech platformách. Další finance chce Václavek vybírat přes crowdfundingový portál. Sází na to, že je mezi lidmi o produkt zájem.
Opřít se může například o jinou aplikaci GreenScan. Ta si dala za cíl ukázat složení kosmetických produktů a na svůj vznik vybrala na portálu HitHit od lidí přes 280 tisíc korun - tedy ještě víc, než o kolik tvůrci projektu prosili.
Další peníze poslouží Foodgroot k rozvoji aplikace. První varianta sice bude zdarma, za další služby však mají zákazníci platit. "V momentě, až bude aplikaci používat hodně lidí, můžeme k základní verzi přidat třeba tu, za niž se bude platit. Za dvě eura například dostanete komentáře nebo podrobnější seznam látek," upřesňuje Václavek.