Foto: Benzina má narozeniny. Projděte se historií čerpacích stanic, palivo prodávaly v demižonech

Klikněte pro vstup do fotogalerie.
Začíná 20. století a automobilismus se i v českých zemích začíná rychle rozvíjet. Zatímco v předchozím století jezdili autem jen velcí boháči a továrníci, v novém století se motorismus začíná prosazovat do každodenního života. (Informace jsou čerpány z knihy Benzina v proměnách času, kterou tato síť vydala v roce 2008.)
V roce 1904 vzniká Český klub motocyklistů v království českém. Své členy vyzývá k založení "stanic klubu", v nichž bude možné si odpočinout a doplnit palivo po náročné cestě. Benzin se tehdy prodával na kilogramy (pro členy klubu za 40 haléřů) a naléval se do skleněných demižonů.
Málo praktické demižony nahradily následně sudy.
V roce 1906 úřady evidují 73 aut a 228 motocyklů. O rok později vyrážejí do pražských ulic první autodrožky a pošta začíná přepravovat zásilky nákladními auty. Počet motorových vozidel se každým rokem prudce zvyšuje. V roce 1920 vznikají na pražských Vinohradech první garáže, do nichž se vešlo 96 aut.
Foto: Unipetrol RPA
Iva Špačková Iva Špačková
14. 8. 2018 5:54
Síť čerpacích stanic Benzina získala své jméno v roce 1958, kdy od státu získala do správy téměř tisíc pump. Nově vzniklý národní podnik tehdy navázal na činnost společností Benzinol a Bratrů Zikmundů (BZ). Dnes Benzina provozuje méně než polovinu pump - i tak je ale lídrem českého trhu. Podívejte se na její historii i na to, u koho a jak si lidé brali palivo před ní.
 

Právě se děje

před 3 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy