Kaufland končí s prodejem potravin po internetu. Nenašli jsme způsob, jak vydělávat, přiznává

Pilotní provoz doručovací služby, který Kaufland spustil loni na podzim v Berlíně, skončí a nebude se rozvíjet do dalších měst. Prodej potravin po internetu letos pozastavil i řetězec Lidl, který stejně jako Kaufland patří do skupiny Schwarz.
Musíte přijet sami. (ilustrační foto)
Musíte přijet sami. (ilustrační foto) | Foto: Hnutí Duha

Heilbronn, Berlín - Obchodní řetězec Kaufland skončí s prodejem potravin po internetu. Doručovací službu, kterou nabízel zatím v jediném městě, ukončí 23. prosince. Navzdory zájmu zákazníků totiž prodělávala.

Pilotní provoz doručování potravin spustil Kaufland loni v říjnu v Berlíně. Rozšíření do Hamburku, plánované na letošní rok, firma nejdříve odložila a nakonec zrušila. Podle původních plánů chtěl Kaufland spustit do tří let e-shop také v Polsku.

Firma uvedla, že zkušenosti z pilotního provozu i ohlasy zákazníků byly pozitivní. Nenašla ale způsob, jak službu provozovat se ziskem, aniž by musela zvýšit ceny potravin, uvedl předseda představenstva Kauflandu Patrick Kaudewitz.

Ceny v e-shopu byly stejné jako v kamenných prodejnách. Zákazník si musel objednat zboží minimálně za 40 eur, za dopravu se připlácelo od 2,75 do 4,75 eura podle času doručení. Od 100 eur byla doprava vždy zdarma.

O práci může přijít zhruba 300 zaměstnanců v Berlíně, ačkoliv firma uvedla, že pro ně hledá "společensky přijatelné řešení". Dalších zhruba 80 zaměstnanců v sídle Kauflandu v Heilbronnu má dostat nabídku na jinou pozici v rámci skupiny.

Německá média připomínají, že řetězce jsou pod tlakem internetového obchodu Amazon, který nabízí doručování potravin s názvem Amazon Fresh zatím v Berlíně, v Hamburku a Mnichově. Internetový obchod s potravinami je považován za obtížný, protože marže jsou nízké a je potřeba udržovat například chladicí řetězec, uvádí deník Der Tagesspiegel.

Prodej potravin po internetu letos pozastavil i řetězec Lidl, který stejně jako Kaufland patří do skupiny Schwarz. Opustil také plány na zavedení služby Klikni a vyzvedni - tedy možnost vyzvednutí objednávky přímo v prodejně. Lidl ale nadále nabízí e-shop s nepotravinářským zbožím včetně vína a lihovin. Letos v září jej spustil i v Česku.

Na internetový prodej se chce v Německu soustředit i konkurenční Billa; zatím je v tomto směru aktivní v Rakousku, kde vedle přímého doručování nabízí i službu Klikni a vyzvedni. Před pár dny otevřela také první drive-in pobočku - řidiči si ve Vídni mohou vyzvednout objednané zboží, aniž by museli vystoupit z auta.

Jediným velkým obchodním řetězcem, který v Česku provozuje e-shop s potravinami, zůstává už od roku 2012 Tesco. Postupně rozšiřuje oblast doručování - nyní už funguje v Praze, velké části Středočeského kraje, v Brně a velké části Jihomoravského kraje, na Plzeňsku a Rokycansku, Královéhradecku, Pardubicku a Chrudimsku a také na Liberecku.

Rozvíjejí se také specializované "internetové samoobsluhy". Rohlík.cz nyní rozváží v Praze a okolí, Brně a okolí, Plzni a okolí, Liberci, Hradci Králové či Pardubicích. Košík.cz pak kromě těchto oblastí pokrývá také Ostravu a okolí, Olomouc, Přerov a Prostějov, Jablonecko, Ústí nad Labem, Teplice, Chrudim, Most a Chomutov.

Ostatní "kamenné" řetězce v Česku stále hovoří neurčitě: On-line prodej jim sice přijde zajímavý, ale zatím oficiálně nepadl ani orientační termín jeho spuštění.

Řetězec Globus sice provozuje internetovou vinotéku, k možnému rozšíření sortimentu se ale konkrétněji nevyjádřil. "E-shop Globus Vinotéka vnímáme jako projekt, na kterém ověřujeme naše předpoklady, abychom byli v budoucnu připraveni nejenom na on-line prodej dalšího trvanlivého sortimentu, ale abychom měli i dostatečně výkonný logistický řetězec pro prodej například čerstvých potravin," uvádí mluvčí Pavla Hobíková.

Mluvčí tuzemské Billy Dana Bratánková říká, že "prodej potravin on-line je jedním z projektů, kterým se zabýváme, nicméně ve střednědobém hledisku se plánujeme soustředit spíše na expanzi svých kamenných prodejen a komunikaci se zákazníkem napřímo".

Konkrétnější zatím není ani společnost Ahold, provozující síť Albert. "Máme zkušenosti s on-line prodejem jak potravinového, tak nepotravinového sortimentu ze zahraničí. Budoucí plány v Česku nebudeme prozrazovat, nicméně můžeme slíbit, že v momentě, kdy bychom se chystali uvádět nějakou novinku na trh, budeme ji včas komunikovat jak zákazníkům, tak novinářům," říká mluvčí Barbora Vanko.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 5 hodinami

Merkelová a Biden vyzvali Rusko, aby stáhlo vojáky od ukrajinských hranic

Německá kancléřka Angela Merkelová a americký prezident Joe Biden ve středu vyzvali Rusko, aby stáhlo své vojáky od ukrajinských hranic a snížilo tak napětí v regionu. Uvedl to mluvčí německé vlády. Americký ministr obrany Lloyd Austin uvedl, že Spojené státy chtějí nadále Ukrajině poskytovat materiální pomoc, píše agentura Reuters.

Vyhrocenou situaci mezi Ruskem a Ukrajinou ve středu Biden a Merkelová probrali při telefonickém hovoru. "Kancléřka a prezident se shodli, že by Rusko mělo snížit počty armádních sil, aby situaci uklidnilo," uvedl mluvčí německého kabinetu Steffen Seibert.

Rusko na východě Ukrajiny v oblastech ovládaných proruskými separatisty a na Krymu v poslední době shromáždilo velké armádní síly. Kyjev varuje, že soustřeďování ruských vojsk u hranic s Ukrajinou znamená riziko ruské ozbrojené agrese, Moskva se však brání, že jen chrání svou bezpečnost. Při obnovených bojích zemřelo podle ukrajinské strany několik vojáků.

Austin, který je společně se šéfem americké diplomacie Antonym Blinkenem v Bruselu, dnes na tiskové konferenci prohlásil, že Washington je připraven Ukrajině pomoci se bránit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy