Praha – Na předních stránkách akčních letáků největších obchodních řetězců se nejčastěji objevuje alkohol a maso. Vyplývá to z analýzy společnosti Česká distribuční, která hodnotila více než tři a půl tisíce výrobků z letáků za období jednoho a půl roku.
"Titulní strany letáků jsou nejefektivnější cestou, jak spotřebitele zaujmout a dostat ho do prodejny. Je velmi důležité nabídnout na tomto prostoru zákazníkovi něco, co ho zajímá a na co bude ochotný reagovat. Titulní strany jsou proto jakýmsi lakmusovým papírkem chutí českého spotřebitele," říká Petr Sikora, ředitel České distribuční. Firma je největším distributorem reklamních letáků v Česku.
TOP 10 – nejčastěji zobrazované zboží na titulních stranách letáků |
||
Položka | Počet výskytů | Podíl v % |
Maso | 486 | 13,6 |
Alkohol | 481 | 13,4 |
Ovoce | 227 | 6,3 |
Káva | 196 | 5,5 |
Sýry | 185 | 5,2 |
Slazené nápoje | 180 | 5,0 |
Mléko | 153 | 4,3 |
Uzeniny | 149 | 4,2 |
Čokoláda | 147 | 4,1 |
Máslo | 119 | 3,3 |
Do analýzy byly zařazeny čelní stránky akčních letáků řetězců Lidl, Albert, Globus, Tesco, Kaufland, Billa a Penny Market. Zdroj: Česká distribuční. |
Maso a alkohol se na čelních stránkách vyskytují ve čtvrtině všech vytištěných lákadel. Z masa pak přední příčky obsazuje drůbeží a v něm hrají vůdčí roli kuřecí prsa, která se na přední straně objevila 150krát. Naopak na ryby si Češi nepotrpí – jako návnadu je řetězce použily za rok a půl jen dvanáctkrát.
Z nápojů je nejoblíbenější pivo. Na první straně se ve sledovaném období objevilo 275krát, takže každý třináctý obrázek patřil právě jemu. "Pivo je tahák, je to nejčastější hledané slovo u nás na webu," potvrzuje zájem o "národní nápoj" Zuzana Štěpánková z portálu AkčníCeny.cz, který sleduje vydané letáky všech řetězců v Česku a umožňuje nastavit si e-mailové upozornění při slevě konkrétního zboží.
Maso (486) | Nápoje (1 068) / alkohol (481) | ||
Zboží | Počet | Zboží | Počet |
Drůbeží (kuřecí prsa) | 282 (150) | Pivo | 275 |
Vepřové | 167 | Káva | 196 |
Hovězí | 18 | Slazené nápoje | 180 |
Ryby | 12 | Mléko | 153 |
Ostatní | 7 | Lihoviny | 125 |
- | - | Víno | 81 |
- | - | Džus | 30 |
- | - | Šťáva | 21 |
- | - | Čaj | 7 |
V letácích se podle ní objevuje 100 druhů piva napříč všemi řetězci. "Ne všechny jsou v akci, ale jedná se také o různé limitované edice, protože všichni chtějí od Ježíška pivo a pod stromečkem se tak nejčastěji objevuje dražší Pilsner nebo různá větší balení, sixpacky a podobně," dodává.
Při porovnání povzbuzujících nápojů vede káva nad čajem, a to v poměru 196:7. Káva je tak podle titulních stran letáků u spotřebitelů téměř třicetkrát oblíbenější než čaj. A ačkoliv co do počtu slev je nejatraktivnější položkou pivo, káva zase patří k výrobkům s nejvyšší slevou.
"Káva má bezkonkurenčně nejvyšší slevy. Běžné jsou kolem 50 procent, ale velmi časté bývají i šedesátiprocentní. Naopak pivo je v akci často, ale slevy málokdy přesáhnou 40 procent," říká Štěpánková.
Analýza letáků také ukázala, že ovoce je atraktivnější než zelenina. Mezi deseti nejčastějšími obrázky na titulních stranách letáků se objevilo 227krát, zatímco zelenina jen 101krát. Při pomyslném souboji s margarínem by vyhrálo máslo, které je podle letáků 3,5krát oblíbenější než jeho rostlinná náhražka.
Krmivo pro psy se pak na čelních místech letáků objevuje osmkrát častěji než krmivo pro kočky. To však neznamená, že by psi byli oblíbenějšími domácími mazlíčky než kočky. Na předních místech letáků se totiž objevují podle Štěpánkové většinou velká balení granulí pro psy, na nichž se dá ušetřit mnohem více peněz než na zlevněných kapsičkách pro kočky. A právě díky výši konečné slevy je krmivo pro psy atraktivnější.
Ovoce (227) | Zelenina (101) | ||
Zboží | Počet | Zboží | Počet |
Banány | 50 | Rajčata | 38 |
Mandarinky | 34 | Okurky | 25 |
Pomeranče | 32 | Paprika | 13 |
Jahody | 30 | Brambory | 10 |
Melouny | 25 | Květák | 6 |
Hroznové víno | 22 | ... | ... |
Jablka | 11 | ||
Další zboží | Počet | Další zboží | Počet |
Máslo | 119 | Margarín | 34 |
Prací prášek | 73 | Toaletní papír | 52 |
Pečivo | 58 | Dětské pleny | 35 |
Krmivo pro psy | 33 | Krmivo pro kočky | 4 |