Jak cestovat výhodně?

Luboš Kreč
13. 11. 2002 0:00
Jezdíte na delší cesty po České republice? Preferujete rychlost nebo cenu? Myslíte si, že dražší způsob cestování zaručí rychlejší a komfortnější dosažení cíle? Shrnuli jsme pro vás výhody a nevýhody cestování různými dopravními prostředky. Porovnali jsme cestu autem, autobusem a vlakem. Pro zajímavost jsme přidali také cestování letadlem. Každý z nich má své výhody a samozřejmě i nevýhody.

Jezdíte na delší cesty po České republice? Preferujete rychlost nebo cenu? Myslíte si, že dražší způsob cestování zaručí rychlejší a komfortnější dosažení cíle? Shrnuli jsme pro vás výhody a nevýhody cestování různými dopravními prostředky. Porovnali jsme cestu autem, autobusem a vlakem. Pro zajímavost jsme přidali také cestování letadlem. Každý z nich má své výhody a samozřejmě i nevýhody.

Výhody a nevýhody různých druhů cestování

Auto

Autobus

Letadlo

Vlak

+ pohodlí

+ rychlost

- nemožnost pracovat po cestě

- v případě nepříznivého počasí rizikové

+ vyšší bezpečnost osobních věcí ve srovnání s vlakem

+ nízká cena

+ relativní rychlost

- nižší komfort

- přizpůsobení se jízdním řádům

+ rychlost

+ komfort

- nejvyšší cena

- nízká frekvence spojů

- špatná dostupnost z letiště

- časová náročnost na odbavení

+ možnost pracovat po cestě

+ poměrně pohodlný

- zákaznické a obyčejné jízdné

- při jednorázovém použití vysoká cena jízdenky

Když jedete vozem, nejste vázáni na žádné jízdní řády a můžete dojet přímo až k cíli cesty. Na druhou stranu nemůžete v době cesty pracovat, na což je ideální vlak. Z časového hlediska je nejvýhodnější automobil, nicméně rozdíly nejsou nijak zásadní. Pokud cestují alespoň tři lidé, jízda autem se stává cenově nejvýhodnější. Ve srovnání s vlakem a autobusem je navíc automobil rychlejší. V následujících tabulkách máme srovnány tři základní a jednu exkluzivní formu přemísťování: U automobilové dopravy jsme vycházeli z příkladu automobilu se spotřebou 8 litrů naturalu na 100 kilometrů a z průměrné ceny pohonných hmot spočtené na základě dlouhodobých cen v daných dvou městech.

Praha – Brno (202 km)

Prostředek

Doba cesty

Cena

Autobus

150 až 170 min.

140 Kč

Automobil

120 až 150 min.

390 Kč

Letadlo

45 min.

5070 Kč**

Vlak

Od 170 min.

182/318/372 Kč*

* - zákaznické jízdné / obyčejné / zpáteční jízdenka ** - zpáteční letenka u ČSA

Praha – Ostrava (386 km)

Prostředek

Doba cesty

Cena

Autobus

5 hodin a více

260 – 280 Kč

Automobil

4 hodiny a více

750 Kč

Letadlo

1 hodina

5260 Kč**

Vlak

4 hodiny a více

260/424/500/800 Kč*

* - zákaznické jízdné / obyčejné / zpáteční jízdenka / vlak SC ** - zpáteční letenka u ČSA

Ostrava – Brno (160 km)

Prostředek

Doba cesty

Cena

Autobus

150 min. a více

125 – 190 Kč

Automobil

2 hodiny

300 Kč

Vlak

150 min. a více

126/204/232 Kč*

* - zákaznické jízdné / obyčejné / zpáteční jízdenka Je třeba se ještě krátce zmínit o vlacích, protože jejich systém může být pro neznalé poněkud komplikovaný. Jízdné u Českých drah se rozlišuje na tzv. obyčejné a zákaznické. Prvně jmenované je určeno pro náhodné cestující, kteří vlak používají jen výjimečně, a je výrazně dražší než zákaznické. "Zákazníkem" se stanete v momentě, kdy si zakoupíte zákaznickou kartu, která stojí 200 Kč. Je tedy dobré dopředu zvážit, zda se vám její pořízení nevyplatí. Jinou možností je použití zpáteční jízdenky, jejíž cena je jednotná, ale musíte se vrátit do druhého dne. Dále je třeba poukázat na IC/EC vlaky. U těch se totiž musí dokoupit speciální příplatek, který u IC činí 40 Kč a u EC 60 Kč. Tyto spoje jezdí většinou rychleji, staví v méně stanicích a bývají komfortnější. Poslední zvláštností je vlak SC Manažer, který jezdí na trase Praha - Ostrava a je určen, jak název napovídá, především manažerům. Jedna cesta stojí 800 Kč a trvá čtyři hodiny. Zkuste to letadlem Pochopitelně jsme nemohli opomenout spojení letadlem, které jistě nepatří mezi nejpoužívanější, ale dozajista se najdou lidé, kteří tento prostředek na trasách z Prahy do Brna či Ostravy preferují. Jeho nejsilnější stránkou je rychlost a komfort, slabinou pak cena, slabá dostupnost z letiště a odbavovací formality. Co je nejlepší? Při cestování musíte řešit nejen finanční stránku, nýbrž také časovou a reprezentativní. Někdo si nemůže dovolit přijet na jednání autobusem či vlakem, a pak má jednoduchou volbu. Na druhou stranu výhodou hromadné dopravy je, že se během cesty můžete relativně v klidu, hlavně ve vlacích, věnovat práci. Pokud je tedy pro vás rozhodující čas, pak zvolte auto. Použít letadlo je na kratší cesty nepraktické, časově ušetříte až při cestě typu Praha - Ostrava a delší.
 

Právě se děje

před 30 minutami

Na stovkách nádraží a pošt vzniknou místa pro výdej poštovních balíků

Na 144 železničních nádražích vzniknou místa pro výdej poštovních balíků. Dalších 135 výdejních boxů pak přibude na pobočkách pošt. Správa železnic se na tom dohodla s Českou poštou, uvedly ve středu obě společnosti. Výdejní místa bude provozovat vysoutěžená zásilková firma.

Výdejních boxů by po celé republice mělo být skoro 300. K dispozici budou ve 144 stanicích, například na hlavních nádražích v Plzni, Praze či Olomouci, dále také v Havlíčkově Brodě nebo Hodoníně. Se 135 místy se pak počítá i na pobočkách České pošty. Na umístění boxů ve vytyčených lokalitách bude nyní vypsána veřejná soutěž, nájemní smlouva s vítězem soutěže bude uzavřena na pět let. V následujících letech se předpokládá zřízení boxů i v dalších lokalitách.

"Naším cílem je postupně rozšířit portfolio služeb, které na nádražích mohou denně využít nejenom cestující, ale i každý kolemjdoucí. Zřízení výdejních boxů je prvním z těchto kroků, věřím, že novou službu veřejnost ocení," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zdroj: ČTK
před 42 minutami

Sudetští Němci na sjezdu udělí cenu českému exministrovi kultury Hermanovi

Sudetoněmecké krajanské sdružení (SL) na červencovém sjezdu v Mnichově udělí bývalému českému ministrovi kultury Danielu Hermanovi nejvyšší vyznamenání, kterým je Evropská cena Karla IV. Ve středu to oznámilo krajanské sdružení, které zastupuje zájmy sudetských Němců odsunutých po druhé světové válce z Československa a jejich potomků. Mluvčí sudetských Němců Bernd Posselt v prohlášení označil Hermana za člověka, který pomáhá ostatní spojovat a usmiřovat.

Nejvyšší představitel sudetských Němců Posselt uvedl, že Herman je mimořádným křesťanským stavitelem mostů a usmiřovatelem. Cenu si Herman převezme v sobotu 17. července.

Herman navštívil sudetoněmecký sjezd v roce 2016 jako první člen české vlády. V tehdejším projevu, ve kterém sudetské Němce pozdravil oslovením milí krajané, připomněl nacistické zločiny i násilnosti Čechů při poválečném odsunu německy mluvícího obyvatelstva. Vyjádřil také lítost nad těmito událostmi. Sjezdu se Herman zúčastnil také v roce 2019, který byl kvůli pandemii nemoci covid-19 zatím poslední. Tehdy byl jedním z řečníků, kteří gratulovali dlouholeté šéfce Izraelitské kulturní obce v Mnichově a Horním Bavorsku Charlotte Knoblochové k Evropské ceně Karla IV.

Zdroj: ČTK
Další zprávy