Platby kartou do EET patří, říká šéf finanční správy. Jinak by podle něj kontroly nebyly efektivní

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
Aktualizováno 17. 1. 2017 14:59
Online rozhovor s šéfem finanční správy Martinem Janečkem.
Jaká bude EET v e-shopech? Odpovídal šéf finanční správy
Rozhovor skončil
Martin Janeček odpovídal čtenářům Aktuálně.cz
Přečíst si rozhovor

Online rozhovor  Platby kartou jsou druhou největší skupinou plateb hned po úhradách v hotovosti, proto je není možné vyloučit z elektronické evidence tržeb. Tak v online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz zdůvodnil zařazení úhrad kartou do EET šéf finanční správy Martin Janeček.

Už od března začnou své tržby evidovat vedle restaurací a hotelů i obchodníci. Ve sněmovně v pátek neprošla Andrejem Babišem navržená změna, aby se EET netýkala těch nákupů v e-shopech, které zákazník hradí právě kartou.

Zástupci e-shopů varují, že v krajních případech platby kartou nebo přes platební brány přestanou nabízet. Podle Janečka je ale třeba platby kartou evidovat, protože jinak by to mohlo nepříznivě ovlivnit "pozitivní trend elektronického placení". Lidé by podle něj mohli částečně přestat kartou platit, protože by například účast v chystané účtenkové loterii byla jen pro ty, kdo platí hotově.

"Systém by taktéž byl složitější pro prodejce, kteří by na místě museli rozlišovat, kdy povinně zaslat datovou zprávu a kdy nikoliv. Také by nemohl být naplněn efekt zaměření kontrol na ty poplatníky, kteří vykazují na základě analýz finanční správy rizikové znaky, a tím omezení administrativní zátěže poctivých a stabilních poplatníků, jelikož by získaná data nebyla konzistentní a porovnatelná," dodává Janeček.

Zástupci e-shopů momentálně řeší třeba to, kdy mají při platbě kartou vystavit účtenku. Podle Janečka není možné čekat až na potvrzení platby od banky, která platby pro e-shop zpracovává, k té totiž většinou dochází až se zpožděním.

"Zákon o evidenci tržeb stanoví, že poplatník je povinen zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději při uskutečnění evidované tržby," říká. Účtenku tak podle něj mají e-shopy vystavovat například v okamžiku přijetí objednávky. "Další možnou variantou je technické řešení, které umožní odeslání datové zprávy a vystavení účtenky automaticky zabezpečit v zákonem stanoveném limitu, tj. nejpozději v okamžiku vydání příkazu k provedení platby," dodává Janeček.

Lidé se Janečka často ptali také na prodej přes Aukro. U něj platí, že kdo na něm má příjem z podnikání, musí i transakce na Aukru či jiném aukčním a prodejním portále hlásit do systému EET. Vyloučeny jsou i zde jen platby převodem.

Podle Janečka se už nedá předpokládat, že by zákonodárci udělali pro e-shopy nějaký ústupek, a obchodníci na internetu se tak na EET musí připravit.

"Nyní musíme vyřešit nejen ve spolupráci se státní správou, jak postupovat při evidenci tržeb u online platebních metod v praxi. Pro e-shopy se jedná o velké technické komplikace, v některých případech až neřešitelné," uvedl již dříve výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

E-shopy si stěžují také na to, že od státní správy nemají jasné instrukce, jak se konkrétně na EET připravit. Zda finanční správa instrukce ještě zpřesní, Janeček v rozhovoru neřekl.

Kdo si s přípravou na EET neví rady, může si na finančních úřadech požádat o takzvané závazné posouzení svého dotazu. Janeček obhajoval, proč za to finanční správa vybírá tisícikorunový poplatek. "S přihlédnutím k výši poplatků za jiná závazná posouzení, nebo dokonce právní rozbory poskytované v rámci soukromého sektoru je to částka relativně nízká," řekl. Stanovisko ze závazného posouzení platí po tři roky a podnikatel s ním má podle Janečka jistotu, jak postupovat.

Jaká bude EET v e-shopech? Odpovídal šéf finanční správy

Rozhovor skončil
17. 1. 2017
Ptá se: Helena

Dobrý den,
máme menší e-shop a kromě toho zboří prodáváme i na farmářských trzích. Pokud tomu rozumím správně, tak EET nebudeme potřebovat v případě, že si zákazník zboží objedná v e-shopu a zaplatí převodem na náš účet a v případě,že mu zboží zašleme na dobírku, tak zaplatí PPL, a ta nám peníze odešle na účet. Jelikož však prodáváme i na těch trzích, tak musíme mít už od března EET? Nejednalo by se však o objednávky přes e-shop, ale o přímý prodej zboží na stánku bez předchozích objednávek. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Martin Janeček

Dobrý den,
ano, pokud prodáváte zboží ve stánku na trzích, kde přijímáte platby v hotovosti nebo jiným obdobným způsobem (platby kartou), bude se na Vás evidence tržeb vztahovat od 1. 3. 2017, za předpokladu, že provádíte činnost odpovídající NACE 47 – Maloobchod (neposkytujete tedy stravování dodání zboží, nebo např. neprodáváte své výrobky - tržby z těchto činností které spadají až do 3. fáze od 1. 3. 2018).

17. 1. 2017
Ptá se: Karel Muška

Prosím můžete nějak logicky vysvětlit, proč vůbec je nutné evidovat platby kartou, které jsou pro Fú snadno dohledatelné? Prosím konkrétní odpověď. děkuji.

Odpovídá: Martin Janeček

Ačkoliv platby kartou zanechávají „elektronickou stopu“, cílem evidence tržeb je evidence většiny plateb. Platby kartou jsou druhou největší skupinou hned po platbách v hotovosti, není tedy možné je vyloučit. Vyloučení platebních karet by mohlo vést k narušení preferencí v placení směrem k hotovosti a ovlivnění pozitivního trendu elektronického placení (např. za účelem účasti v účtenkové loterii). Mohlo by také docházet k nejasnostem v rámci obchodního styku, kdy by zákazníci nemohli vyžadovat evidovanou účtenku v případě, že dochází k úhradě kartou. Systém by taktéž byl složitější pro prodejce, kteří by na místě museli rozlišovat, kdy povinně vystavit účtenku resp. zaslat datovou zprávu a kdy nikoliv. Také by nemohl být naplněn efekt zaměření kontrol na ty poplatníky, kteří vykazují na základě analýz Finanční správy rizikové znaky a tím omezení administrativní zátěže poctivých a stabilních poplatníků, jelikož by získaná data nebyla konzistentní a porovnatelná.

17. 1. 2017
Ptá se: Daniela

Proč má FO na účtence rodné číslo? Proč se již dávno neužívá pro styk s FÚ IČ?!

Odpovídá: Martin Janeček

Jednou z povinných náležitostí účtenky dle zákona o evidenci tržeb je mimo jiné DIČ poplatníka, který tržby eviduje. DIČ poplatníka je tvořeno kódem CZ a obecným identifikátorem. Zákon (daňová řád) stanoví, že je-li poplatníkem fyzická osoba, obecným identifikátorem je rodné číslo. K jinému přístupu by bylo možné přistoupit pouze na základě legislativní změny.

17. 1. 2017
Ptá se: David

Dobrý den to je opravdu tak zle to EET přijede mi mě osobně že si chcete udělat ze zákazníku rukojmí, že EET je největší zlo a jiný říkají že jim to nevadí konečně bude kontrola všech tak jak to vlastně je děkuji

Odpovídá: Martin Janeček

Finanční správa má omezené prostředky, jakými lze zjistit zatajování příjmů v hotovosti. Evidence tržeb je účinným nástrojem v boji proti daňovým únikům používaným v řadě zemí Evropy i jinde. Primární snahou je narovnat podnikatelské prostředí a stanovit tak rovné podmínky pro všechny podnikatele, tak aby ti poctiví nedopláceli na ty, co příjmy zatajují.

17. 1. 2017
Ptá se: Stanislav Zhejbal

Dobrý den,
provozuji 2 shopy, jedná se o menší - hobby shopy. Provozuji je na platformě Prestashop. Problém EET je pro mě v tuto chvíli neřešitelný, protože modul, který by uměl EET pro tuto platformu v tuto chvíli NEEXISTUJE !!!
Stojím tedy před rozhodnutím, zda investovat (odhadem 50 - 100tis) do zakázkového řešení, nebo zrušit na platební bráně možnost platit kartou. Vzhledem k obratu shopů je to vcelku jednoznačné.
Když se podívám na platební bránu, je zde identifikace platby shodná pro platbu kartou i převodem z účtu. Nerozumín tomu, proč jeden typ platby podléhá EET a druhý ne.

Děkuji.Zhejbal

Odpovídá: Martin Janeček

Parametry pro určení, které platby splňují tzv. formální znaky evidované tržby, jsou stanoveny zákonem. Faktem je, že platební brány obvykle nabízejí různé způsoby provedení platby, z nichž některé tyto znaky mají, jiné nikoli. Evidenci tržeb podléhají pouze platby provedené v hotovosti, bezhotovostním převodem peněžních prostředků, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat (typicky platby kartou), dále platby šekem, směnkou nebo jiným obdobným způsobem. Evidenci naopak nepodléhají platby provedené převodem z účtu na účet.
Důvodem pro to, aby byly platby kartou evidovány, je evidence většiny plateb. Platby kartou jsou druhou největší skupinou hned po platbách v hotovosti, není tedy možné je vyloučit. Systém by taktéž byl složitější pro prodejce, kteří by na místě museli rozlišovat, kdy povinně vystavit účtenku resp. zaslat datovou zprávu a kdy nikoliv.

17. 1. 2017
Ptá se: František Zahrádka

Dobrý den,
asi už se neudělá nic s tím, že celá EET je nesmysl, který navíc prosadil člověk, jenž se vyhýbá daním v rozsahu tak tisicinásobně větším než jakýkoliv podnikatel, který by mohl krátit tržby nevydáváním faktur resp. účtenek či jejich skartací.
Když už se však něco takového spouštělo, mohlo se to alespoň vymyslet tak, aby to neobsahovalo zhola nesmyslné prvky, jako je právě evidence plateb kartou.

Zajímalo by mě, proč toto EET vlastně obsahuje. Je to důkaz nepřipravenosti a nepromyšlenosti celého systému nebo to má sledovat nějaký cíl?

Odpovídá: Martin Janeček

Ano, to, že jsou platby kartou evidovány, má své důvody. K této problematice jsem se již vyjádřil v odpovědi panu Karlu Muškovi.

17. 1. 2017
Ptá se: Lucie

Dobrý den, jak to bude probíhat u prodeje přes Aukro? Prodávám tam a platby mi jdou buď přímo na účet nebo jdou přes PayU, které mi to pak posílá také přímo na účet. Budu to muset nějak řešit nebo se mě EET netýká? Aukro má platby přes PayU přednastavené, takže tuto možnost nemohu zrušit. Předem děkuji za odpověď.

Odpovídá: Martin Janeček

V případě, že zákazník bude provádět úhradu za zboží či Vámi poskytovanou službu některým ze způsobů uvedených § 5 zákona o evidenci tržeb, tedy provede hotovostní transakci nebo např. bezhotovostní platební operaci, u které je dán platební příkaz plátcem prostřednictvím příjemce (typicky platba platební kartou), pak tyto platby budou evidenci podléhat. Je lhostejné, zda je platba prováděna v rámci přímého styku plátce s příjemcem nebo zda k ní dochází prostřednictvím internetu. Nutno dodat, že povinnost evidovat se vztahuje pouze na platby, které zakládají rozhodný příjem, tj. příjem z podnikání.

17. 1. 2017
Ptá se: Daniel

Dobrý den,
bude nutné zasílat FÚ i data o přijatých platbách kartou od slovenských zákazníků v Eur, když jsme plátci DPH v ČR i na Slovensku?

Odpovídá: Martin Janeček

Pro zodpovězení Vašeho dotazu by bylo třeba získat podrobnější informace, obecně lze však říci, že záleží především na tom, zda jste rezidentem či nerezidentem dle zákona o daních z příjmů a dalších předpisů. Pokud jste rezidentem (máte na území ČR bydliště, kde se obvykle zdržujete/ společnost má na území ČR sídlo), pak se za předpokladu, že se jedná o tržby z Vaší podnikatelské činnosti, evidenční povinnost vztahuje na jak na příjmy ze zdrojů na území ČR, tak na příjmy plynoucí ze zdrojů v zahraničí. V případě, že jste daňovým nerezidentem, pak Vám povinnost evidovat tržby vzniká pouze ve vztahu k příjmům ze zdrojů na území ČR. V situaci, kdy by se na Vás vztahovala evidenční povinnost na Slovensku v obdobném rozsahu jako v ČR, lze uvažovat o možnosti aplikace § 36 zákona o evidenci tržeb.
Skutečnost, že jste v ČR a na Slovensku plátci DPH, nehraje pro účely posouzení, zda jste povinen evidovat tržby, žádnou roli.

17. 1. 2017
Ptá se: Karel

Přeju dobrý den
Finanční správa si nechá za každé posouzení konkrétního případu zaplatit. Přitom zákony a prováděcí předpisy jsou mnohdy nejasné a občas jdou i proti sobě. A podnikatel si tak může vybrat, jestli bude pokutován podle zákona o účetnictví nebo podle zákona o dani z příjmu či DPH. V počátcích platnosti zákonů finanční správa odmítá vydat některá závazná stanoviska, ale na následnou kontrolu má nejméně 3 roky (když už všichni ví, jak to doopravdy je).
Bude někdy finanční správa měnit tento přístup? Podnikatel nechce většinou podvádět, ale také nemá prostředky a prostor na podrobné právní rozbory. Bude někdy finanční správa více pomáhat a méně trestat?

Odpovídá: Martin Janeček

Institut závazného posouzení má poplatníkům pomoci v situaci, kdy si nejsou jisti, zda platby, které přijímají, jsou evidovanými tržbami či nikoli. Je-li takovéto závazné posouzení vydáno, má podnikatel jistotu, že pokud se nezmění skutečnosti rozhodné pro posouzení daného případu, bude správce daně postupovat (např. při případném prověřování plnění povinností dle zákona o evidenci tržeb) v souladu s obsahem tohoto rozhodnutí, přičemž zákon stanoví, že toto rozhodnutí je účinné po dobu tří let. Tento institut tak naopak přináší prvek právní jistoty a chápeme jej v jistém slova smyslu jako pomoc podnikatelům v situacích, kdy nejsou schopni posoudit, zda se na ně zákonné povinnosti vztahují či nikoli. Výše správního poplatku za vydání závazného posouzení o určení evidované tržby je 1000 Kč, což je s přihlédnutím k výši poplatků za jiná závazná posouzení nebo dokonce právní rozbory poskytované v rámci soukromého sektoru částka relativně nízká.

17. 1. 2017
Ptá se: Antonín Koudelka

Tak potřetí a naposledy, budou se EET týkat i vietnamských obchodů?
Koudelka

Odpovídá: Martin Janeček

Za předpokladu, že vietnamský podnikatel přijímá platby v hotovosti, platební kartou nebo jiným obdobným způsobem, evidence tržeb se na něj vztahuje. V případě maloobchodu je takový podnikatel povinen evidovat již od 1. 3. 2017.

17. 1. 2017
Ptá se: Pavel Novák

Dobrý den, rád bych se zeptal, kdy máme v eshopu vystavit účtenku pří platbě kartou.
Jestli před přesměrováním na platební bránu, kdy nám bude vznikat velké množství storen, nebo po potvrzení ze strany platební brány, kdy nemusíme vždy splnit povinnost vystavit účtenku ihned. Děkuji.

Odpovídá: Martin Janeček

Zákon o evidenci tržeb stanoví, že poplatník je povinen zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plyne, nejpozději při uskutečnění evidované tržby. Tuto povinnost můžete v souladu s výše uvedeným splnit před tímto okamžikem, například v okamžiku přijetí objednávky. Další možnou variantou je technické řešení, které umožní odeslání datové zprávy a vystavení účtenky automaticky zabezpečit v zákonem stanoveném limitu, tj. nejpozději v okamžiku vydání příkazu k provedení platby. K potvrzení provedení platby ze strany provozovatele platební brány obvykle dochází až později a zaslání údajů o evidované tržbě a vystavení účtenky v tomto okamžiku je v rozporu se zákonnou úpravou.

17. 1. 2017
Ptá se: Jakub

Dobrý den,
je ještě šance, že se celý nesmysl o dvojitém evidování elektronických plateb zruší a podnikatelé budou mít více času se věnovat generování příjmu, aby si vydělali na daně a pokuty?

Odpovídá: Martin Janeček

Vyloučení plateb uskutečněných prostřednictvím internetu by vyžadovalo legislativní úpravu. V blízké době však nelze takovou úpravu očekávat.

 

Právě se děje

Další zprávy