Ekonomika
Aktualizováno 12. 10. 2019 17:48
Každá krize bude bolet, ale dobrá příprava na ni zvyšuje možnost přežití, říkají experti na byznys. Výsledky české ekonomiky jsou ve světle zbytku Evropy stále dobré, další část hospodářského cyklu - tedy ochlazení - je už ale na dohled. Jak se na něj mají firmy připravit, a čeho se naopak vyvarovat? Aktuálně.cz zmapovalo konkrétní rady a tipy odborníků na základě ankety institutu ELAI.
Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR
Cesta vede do Ameriky
"Mnoho firem už několik měsíců vnímá, že se po několika letech konjunktury blíží další, obvyklá část ekonomického cyklu: zpomalení. To je jistě normální, nicméně tentokrát vzbuzují trochu větší obavy globální události, k nimž dochází v souběhu. Mluvím samozřejmě o obchodní válce mezi Čínou a Spojenými státy a brexitu, nedejbože o hospodářském konfliktu EU vs. USA či o pádu Německa do recese. Není tedy divu, že se na to mnohé firmy už začaly připravovat.
Podle mého by se především měly zbavovat přílišné závislosti na Evropské unii. Není to nic proti EU, ta je jednoznačně náš důležitý partner, nicméně přílišná závislost škodí obecně, ať je to na čemkoli. Je potřeba se víc rozkročit, protože když začne mít potíže Evropa, potká to i vás. Proto doporučuji přestat se bát amerického trhu a aktivně se snažit na něm prosadit. Působí tam už celá řada českých firem, které dokazují, že to jde. Jsem přesvědčený, že je dobré pokoušet se uspět i v jihovýchodní Asii nebo celé Severní a také Latinské Americe. Je to samozřejmě velmi těžké, ale nikoli nemožné.
A v neposlední řadě je důležité provést celkovou analýzu fungování firmy. Nevydávat peníze tam, kde to není nutné, a osekávat "sádlo". Tedy zbytné výdaje a náklady, a to dřív, než zpomalení přijde."