Praha - Tuzemští výrobci jízdních kol v posledních letech výrazně zvyšují export a hodnota bicyklů vyvezených do zahraničí loni překonala rekordní hranici dvou miliard korun. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Většina jízdních kol míří z Česka do západoevropských zemí.
V roce 2004 byla z Česka vyvezena jízdní kola za 1,319 miliardy korun a jejich dovoz obnášel 1,588 miliardy korun. V následujících letech se ale karta obrátila a hodnota vyvezených bicyklů převyšuje jejich dovoz. V roce 2012 export jízdních kol činil 1,974 miliardy korun a loni vzrostl na rekordních 2,318 miliardy korun. Hodnota loňského importu jízdních kol byla 1,346 miliardy korun.
Situace se zlepšila po vstupu Česka do EU, kdy tuzemští výrobci začali být chráněni antidumpingovými cly na dovoz kol z Číny a Vietnamu.
Ve výrobě kol jsme jedenáctí
Podle statistik evropské asociace výrobců jízdních kol Colibi v roce 2012 ale tuzemská produkce klesla ze 361 000 jízdních kol v roce předchozím na zhruba 350 000 a Česko na žebříčku největších evropských producentů bicyklů obsadilo 11. pozici. První místo připadlo s produkcí 2,2 milionu jízdních kol Německu. Údaje za rok 2013 asociace zatím nezveřejnila.
Tuzemská výroba jízdních kol po roce 1989 prudce klesla. Zatímco v roce 1989 činila 684 078 kol, tak o tři roky později z montážních linek sjelo už jen 478 300 bicyklů. Největší krizi obor zažíval v letech 2001 a 2002, kdy kvůli prudkému poklesu odbytu zkrachovalo několik zadlužených výrobců kol, jako byl rokycanský Favorit či Velamos Sobotín. Například Velamos ještě v roce 1993 vyráběl čtvrt milionu kol ročně.
Rokycanská kola by slavila osmdesátku
Právě rokycanská továrna na kola Tripol, předchůdce Favoritu, by v pátek oslavila 80 let od zahájení výroby. Továrna na kola s přehazovačkou, "berany" a značkou Favorit v dobách své největší slávy produkovala 200 000 kol ročně, většinou pro český trh.
Počátky výroby kol v Rokycanech sahají do roku 1922, kdy zde chebští podnikatelé Ambros Swetlik a Heinrich Kastrup založili závod, který montoval kola s názvem Tripol. V roce 1933 se firma rozdělila na Tripol (majitel Es-ka Cheb), který si v roce 1934 postavil vlastní továrnu, a Velo-Tudor (majitel František Hering), který koupil původní areál. Během války továrny vyráběly součástky pro armádu.
Po komunistickém puči a znárodnění v roce 1948 byly Tripol a Tudor sloučeny pod jediný podnik ČZ Strakonice. Po reorganizaci spadaly rokycanské závody pod nový samostatný podnik Eska Cheb. V roce 1953 pak odloučením z Esky vznikl samostatný Favorit, který byl ale již o pět let později včleněn zpět. Spolu s Eskou a Velamosem patřil Favorit k nejznámějším tuzemským značkám jízdních kol.
Po roce 1989 ale výroba klesala a závod nakonec zkrachoval. Ještě v roce 1989 podnik vyrobil 200 tisíc kol, posléze ale už nezachytil módní vlnu trekingových a horských kol. Výroba dále klesala a dostala se až pod 30 tisíc kusů ročně. Od ledna do května 2004 vyrobil podnik téměř 10 tisíc kol, tedy asi dvacetinu produkce z éry posledních socialistických let.
Při založení a. s. Favorit Rokycany v roce 1992 v podniku pracovala stovka lidí. Kvůli neschopnosti splatit pohledávky se firma v roce 2001 dostala do konkurzu. O rok později ji získala za 25,5 milionu korun Bike Technology & Public Relations (BTPR), která výrobu kol v Rokycanech ukončila v květnu 2004 a montáž výrobků poté soustředila do Kunovic na Moravě. BTPR zbankrotovala v únoru 2006.
Ochrana před dovozem z Číny
Podle některých databází bylo v roce 2002 - tedy rok poté, co se Favorit Rokycany dostal do konkurzu - v Česku vyrobeno pouze 54 000 jízdních kol. Situace se zlepšila až po vstupu ČR do EU, kdy tuzemští výrobci začali být chráněni antidumpingovými cly na dovoz kol z Číny a Vietnamu. Produkce se začala postupně zvyšovat, a to i díky zahraničním firmám, které investovaly do montážních závodů v Česku, ze kterých zásobují západoevropské trhy.
V Česku nyní působí zhruba deset výrobců jízdních kol, z nichž největší podle údajů CBI vyrábějí přibližně 100 000 kol ročně. Mezi hlavní patří společnosti Bike Fun International, BPS Bicycle či 4EVER bikes, které mají závody v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, kde má výroba kol dlouholetou tradici.