reklama
 
 

Velké banky uspěly. Poplatek za výběr z bankomatu poroste, zaplatí ho konkurence

23. 10. 2015 6:52
MasterCard zvýší poplatky za výběry bankám, které pro své klienty využívají cizí bankomaty. V průměru vzrostou o dvě koruny na zhruba 14 korun. Velké banky si stěžují, že na bankomatech nevydělávají. Jak se zdražení projeví v poplatcích pro klienty, není zatím jasné, banky reagují různě. Konkurenční Visa už nasadila vyšší cenu dříve.

Praha – Velké tuzemské banky si připsaly dílčí vítězství v boji s menšími konkurenty. Karetní asociace MasterCard totiž oznámila, že zvýší poplatky za výběry těm bankám, které pro své klienty využívají cizí bankomaty. Ke zdražení dojde až zhruba za rok.

Poplatky, které chce karetní asociace, vzrostou v průměru o dvě koruny na zhruba 14 korun. Za výběry si připlatí menší banky, které vlastní bankomaty nemají nebo jich mají málo, a mnoha klientům přitom nabízejí výběry zdarma.

"Reagujeme tím na požadavky velkých bank, že jejich bankomatová síť se stává neprofitabilní. Banky, které naše karty vydávají, se na to musí připravit, případně změnit poplatkovou politiku," řekl Hospodářským novinám Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCardu v Česku, a zdůvodňuje tak i skoro roční odklad zdražení.

Velké banky tlačí na zvýšení poplatku už delší dobu kvůli sílící konkurenci ve finančních službách a negativnímu dopadu evropské regulace. Argumentují, že MasterCard ve snaze agresivně zvýšit svůj tržní podíl v Česku zvýhodnil menší banky a ty kanibalizují na jejich bankomatové síti.

Nízkonákladové banky, které v posledních letech vstoupily na trh, totiž ve velkém využívají právě karty MasterCard s levnějšími výběry. Přednost jim dávají i středně velké banky, které chtějí expandovat. U konkurenční asociace Visa je tento poplatek už zhruba tři roky o několik korun vyšší.

Jak se oznámené zdražení projeví v poplatcích pro klienty, není zatím jasné. Banky reagují různě. "Naši nabídku účtů a výběrů z jakéhokoliv bankomatu zdarma zachováme, vyšší náklady budeme chtít nahradit úvěrováním," říká Markéta Dvořáčková, mluvčí Equa Bank. "Budeme hledat řešení, které se dotkne co nejmenšího počtu klientů," slibuje Vladimír Komjati, mluvčí Air Bank.

Proč velké banky jako Komerční banka nebo ČSOB nejsou ani s touto změnou zcela spokojeny? Čtěte více v Hospodářských novinách.

autor: Olga Skalková | 23. 10. 2015 6:52

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama