Život na lince: Práce na minuty, bolavé klouby, touha po benefitech. Chyby neexistují

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
3. 11. 2019 18:12
Na jedné straně slušný plat a pěkné benefity, na druhé monotónní práce. Pořád dokola jen pár úkonů. Jeden šroub, druhý šroub, třetí šroub, zavřít kufr. A další vůz se blíží. V továrně na auta pestrou práci neočekáváte, ale stejně vás svět montážní haly překvapí. "Zvyknete si. Někdo za čtrnáct dní, někdo do měsíce," říká žena, která už strávila na lince v továrně Kia Motors v Žilině dlouhá léta.
V továrně Kia v Žilině.
V továrně Kia v Žilině. | Foto: Kia

Dělnice s maturitou

Magdaléna má sice vzdělání ukončené maturitou na průmyslové střední škole, nicméně řadu let pracovala na dělnické pozici. Původně v jiné továrně, kde brala jen 10 tisíc slovenských korun. Pak jí starší dcera řekla, ať to zkusí v Žilině. "Dostala jsem nástupní mzdu 14 tisíc. Polepšila jsem si. A k tomu řadu pěkných benefitů," říká čtyřiapadesátiletá žena. 

Na "OK lince", tedy na té poslední z dvanácti, ze které už vyjíždějí hotové vozy, pracovala šest let. "Sedneš do auta, jako první člověk ho nastartuješ, musíš počkat, až se všechny kapaliny natáhnou do trubek, vyjedeš z linky a cestou na geometrii vyzkoušíš zda uvnitř vše funguje, spojka, okna, volant. Pak vystoupíš, zvedneš kapotu, nastavíš světla a popoběhneš zpátky k lince, kde sedáš do dalšího auta. A tak pořád dokola, celý den, celý týden," přibližuje Magdaléna svou původní práci.

Rutinní úkoly se pak prý snadno přenesou i mimo továrnu. "Přijela jsem k poště, zaparkovala, stáhla jsem okénka, otevřela kapotu, nastavila světla a pak si povídám: Propána, co to děláš. Tak jsem všechno zavřela a šla. Tedy profesionální deformace funguje," usmívá se žena. 

 

Právě se děje

Další zprávy