V Malešicích by mohlo vyrůst železniční překladiště. Investor chce o plánech jednat s Prahou

ČTK ČTK
17. 10. 2017 20:18
V Praze-Malešicích by v budoucnu mohl vyrůst kontejnerový terminál. Zástupci rakouského železničního dopravce Rail Cargo Group chtějí jednat se zástupci Prahy o podobě projektu. Projekt v současné době prochází procesem posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). S výstavbou nesouhlasí zástupci některých městských částí, ale i místní obyvatelé. Petici proti výstavbě terminálu podepsalo již 1900 místních.
(Ilustrační foto)
(Ilustrační foto) | Foto: Reuters

Praha - Zástupci rakouského železničního dopravce Rail Cargo Group, který chce v Praze-Malešicích postavit kontejnerový terminál, chtějí jednat s hlavním městem o podobě projektu. Na úterním setkání v místě plánované stavby to řekl zástupce firmy Vladan Hodek. Plán na železniční překladiště, který nyní prochází procesem hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA), kritizují zástupci městských částí i místních obyvatel. Praha zároveň připravuje studii budoucího využití lokality a chce zadat další studii, která bude řešit zásobování metropole.

Investor nyní zpracovává desítky připomínek, které dorazily k procesu EIA. Například hlavní město požaduje, aby společnost navrhla různé varianty záměru, včetně nulové, tedy jeho neprovedení. Podle Hodka firma požadavku vyhoví. Zároveň je společnost ochotna jednat i o zaměření překladiště. Podle náměstkyně primátorky pro místní rozvoj Petry Kolínské (Zelení/Trojkoalice) totiž městu chybí dostatečné zázemí pro lokální zásobování metropole.

Podle Hodka je možné funkci terminálu rozšířit, nicméně hlavní činností Rail Cargo Group je dálková doprava zboží. Kritizují to místní obyvatelé a radnice, podle kterých tento typ logistických areálů patří na kraj města. Radnice Prahy 10 teď připomínkuje zadání urbanistické studie celé lokality, podle které by v ní postupně měla vyrůst rezidenční čtvrť a případné provozy by měly minimálně zatěžovat obyvatelstvo.

Praha zároveň podle Kolínské do konce roku zadá vypracování studie takzvané city logistiky, tedy zásobování města zbožím. Až po jejím zpracování, které náměstkyně očekává v druhé polovině příštího roku, chce magistrát vyhodnotit, jestli a v jakém rozsahu se stavbou terminálu bude souhlasit. Podle Hodka je investor ochoten s městem jednat, potřebuje však jasné vyjádření, jestli město v dané lokalitě chce tento typ provozu nebo ne.

Nový terminál podle současných plánů investora počítá s pohybem dvou až tří vlakových souprav a 110 kamionů denně. Překladiště chce stavět firma Rail Cargo Terminal Praha, která spadá pod rakouský koncern Rail Cargo Group. O záměru se obyvatelé i samosprávy dozvěděli koncem loňského roku ze systému EIA, kde investoři musí zveřejňovat svoje záměry kvůli hodnocení jejich vlivu na životní prostředí.

Proti stavbě překladiště se postavily radnice Prahy 10, 9 a 14. Podle nich by na místě záměru měla vzniknout rezidenční čtvrť. Praha 9 se zase bojí navýšení provozu na Průmyslovém polookruhu, které by se dalo po otevření překladiště očekávat.

Stavbu terminálu odmítají také místní obyvatelé, kteří dali dohromady petici s téměř 1900 podpisy. Nedávno ji projednali pražští zastupitelé, kteří ji vzali na vědomí a vyzvali radu hlavního města, aby zpracovala studii logistiky a nákladní dopravy v Praze.

V územním plánu je lokalita pro železniční terminál v Malešicích rezervována od roku 1964. Počítá s ním i návrh připravovaného pražského územního plánu. Podle oznámení v systému EIA se na překladišti s rozlohou kolem 80.000 metrů čtverečních počítá se dvěma jeřáby na manipulaci s kontejnery, šesti železničními kolejemi a umístěním až 900 kontejnerů.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Spojené státy chtějí do roku 2030 snížit emise o více než polovinu oproti roku 2005

Spojené státy se zavázaly do roku 2030 snížit své emise skleníkových plynů o 50 až 52 procent oproti úrovni z roku 2005. Podle agentury Reuters to ve čtvrtek řekl novinářům činitel administrativy prezidenta Joea Bidena. Šéf Bílého domu hostí dvoudenní virtuální summit světových lídrů zaměřený na boj s klimatickými změnami. Smyslem nově stanoveného cíle je podle americké vlády přimět další velké producenty skleníkových plynu ke zvýšení vlastních ambicí.

Biden se od ledna, kdy se ujal úřadu, snaží znovu postavit USA do čela celosvětového boje s klimatickými změnami po prezidentství jeho předchůdce Donalda Trumpa, který USA stáhl z pařížské klimatické dohody, která měla zajistit snižování emisí.

Nový cíl je podle Reuters význačným milníkem v Bidenově širší snaze dovést USA k takzvané uhlíkové neutralitě do roku 2050. Prezident přitom počítá s tím, že jeho plán přinese Američanům miliony nových a dobře placených pracovních pozic. Opoziční republikáni naopak tvrdí, že americké hospodářství poškodí.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Ruská armáda zahájila rozsáhlé vojenské cvičení na Krymu

Ruská armáda ve čtvrtek zahájila rozsáhlé vojenské cvičení na Krymu a v Černém moři. Účastní se ho přes 10 tisíc vojáků, k dispozici mají více než 1200 kusů zbraní a vojenské techniky a desítky válečných lodí, informují ruské tiskové agentury s odvoláním na ministerstvo obrany. Podle agentury AP tím Moskva ukazuje sílu v době rostoucího napětí mezi Ruskem a Ukrajinou. Rusko anektovalo ukrajinský poloostrov Krym v roce 2014, kvůli čemuž Západ na Moskvu uvalil sankce. Kyjev a Západ v poslední době s obavami sledují posilování ruských vojsk u hranic s Ukrajinou.

Do cvičení se podle ruského ministerstva obrany zapojily různé složky armády, mimo jiné také výsadkové vojsko či jednotky protivzdušné obrany. Na manévry dorazil rovněž ruský ministr obrany Sergej Šojgu, který na ně dohlíží. Kvůli cvičení Rusko již dříve uzavřelo část námořního a nyní také vzdušného prostoru v Černém moři kolem Krymu. Proti tomu protestovala Ukrajina i Spojené státy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy