Nejdelší železniční tunel v Česku už je proražený. Zkrátí cestu mezi Prahou a Plzní

Petr Kučera Petr Kučera
7. 10. 2017 11:50
Ejpovický tunel je dlouhý 4,1 kilometru, definitivně hotový a připravený k provozu má být do prosince 2018. Výrazně zkrátí cestu z Rokycan do Plzně a tím i na celém koridoru z Prahy do Chebu.
Prorážka nejdelšího železničního tunelu v Česku. Vlaky do Plzně brzy zrychlí | Video: Aktuálně.cz

Plzeň - V plzeňské části Doubravka na okraji města byl dnes proražen nejdelší železniční tunel v Česku.

První tubus o délce 4,1 kilometru razila společnost Metrostav 16 měsíců do loňského června, druhý tubus pak jen rok.

Definitivně hotový a připravený k provozu má být tunel do prosince 2018. Teprve pak jím začnou jezdit vlaky. Původně se hovořilo už o roce 2015, nakonec se ale nestihl ani letošní termín.

Důvodem bylo zdržení výběrového řízení, poté archeologický průzkum a nakonec i komplikace při samotné stavbě kvůli tvrdé skále a vodě.

Stavba se oproti předpokladům prodraží o miliardu korun. "V současné době po jsou náklady 4,8 miliardy, ale pravděpodobně to ještě není konečná částka, protože experti vyčíslují ještě další vícenáklady náročné stavby," řekl agentuře ČTK Pavel Surý, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, jež je investorem akce.

Vyšší náklady vznikly zejména kvůli horším geologickým podmínkám. Kvůli terénu se musely často měnit disky razicího stroje, neboť se rychle obrušovaly.

Pohled od Plzně těsně před proražením druhého tubusu.
Pohled od Plzně těsně před proražením druhého tubusu. | Foto: Metrostav

Dosud nejdelším na tuzemské železnici je březenský tunel na Chomutovsku, který měří 1,76 kilometru a funguje od roku 2007.

Do té doby držel rekord špičácký tunel u Železné Rudy na Šumavě z roku 1876, který měří 1,75 kilometru. Oba jsou na rozdíl od ejpovického tunelu pouze jednokolejné a neelektrifikované.

S odstupem pak následují tunely v Praze - nové pod pražským Vítkovem a starší vinohradské.

Čerstvě proražený ejpovický tunel výrazně zkrátí cestu z Rokycan do Plzně. Díky tunelu se ušetří šest kilometrů oproti současné trati, která vede obloukem přes Chrást a podél Berounky.

Rychlíky pak zvládnou cestu mezi oběma městy přibližně o deset minut rychleji oproti současným dvaceti.

Tunel je součástí koridoru Praha - Plzeň - Cheb, který mezi Berounem a Chebem prošel v posledních letech zásadní modernizací, na některých místech i napřímením.

Po zprovoznění tunelu by měly nejrychlejší spoje zvládat cestu z pražského hlavního nádraží do centra Plzně zhruba za jednu a čtvrt hodiny. Budou tak rychlejší než stejná trasa při využití autobusu.

Výraznějšímu zrychlení však bude nadále bránit úsek mezi pražským Smíchovem a Berounem. Modernizace této vytížené trasy se stále odkládá, nyní ji Správa železniční dopravní cesty plánuje zahájit po roce 2022.

Do hry se opět vrací projekt zcela nového tunelu mezi okrajem Prahy a Berounem. S délkou až dvacet kilometrů by byl jednoznačně nejdelším v Česku.

Projekt stopl tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné). Podle odborníků je ale potřeba. Na dosavadním úseku z Prahy do Berouna totiž sílí příměstská doprava, vede zastavěnými oblastmi s velmi omezenou možností rozšíření kolejí a také zdlouhavě kopíruje řeku Berounku.

"Pokud chceme tuto trať opravdu zrychlit, a počítáme s tím, že by měla být i v rámci rychlých spojení v ČR, tak se do toho musíme pustit poměrně rychle," uvedl letos v květnu ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

"Neumím si představit, že bychom měli rychlovlak, který pojede údolím Berounky," dodal. Trať přes Plzeň a Domažlice slouží i pro spojení do Mnichova.

Šéf Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý uvedl, že nová trasa Beroun - Praha by mohla být hotová do deseti let.

Cesta z Prahy do Plzně by se pak dostala pod 45 minut. Současná trasa u Berounky bude po výstavbě nového úseku dále fungovat pro regionální a pomalejší nákladní dopravu.

Už od poloviny letošního prosince zrychlí spojení mezi Prahou a Plzní nové expresy, s nimiž se původně počítalo současně se zprovozněním tunelu.

Jejich jízdní doba se vyrovná Pendolinu - díky tomu, že oproti rychlíkům nezastaví v Rokycanech, Hořovicích, Zdicích či Berouně, zvládnou cestu z centra Plzně na pražské hlavní nádraží za hodinu a půl.

Podívejte na video od Metrostavu ze srpna 2016

Podívejte na video od Metrostavu ze srpna 2016. | Video: Metrostav
Přihlaste se k našim newsletterům
Odhlásit se můžete kdykoliv.
Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE.
 

Právě se děje

před 5 hodinami

Praha o 30 procent zdraží svoz komunálního odpadu

Pražský magistrát zvedne o 30 procent cenu za svoz komunálního odpadu. Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili novelizaci vyhlášky, která cenu služby stanovuje. Město by mělo zdražením ročně získat 220 milionů korun navíc, což má významně snížit množství peněz, které musí na systém svozu a likvidace odpadu doplácet. Součástí změny je také zavedení služby svozu bioodpadu, jejíž cena bude proti současnosti o polovinu nižší.

Proti zdražení se postavila opozice. V současnosti domácnosti v metropoli platí za svoz běžného odpadu měsíčně od 86 do 5737 korun, podle četnosti a velikosti kontejneru.

Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) uvedl, že cena za svoz se neměnila od roku 2005, kdy vyhláška vstoupila v platnost. Náklady města na svoz komunálního odpadu ročně činí přes 977 milionů korun, na poplatcích vybere 723 milionů. Zbytek dotuje z rozpočtu. Náklady na svoz se navíc podle vedení magistrátu zvyšují. Po zvýšení, které má do rozpočtu města přinést asi 220 milionů korun navíc, by se finanční účast města měla snížit z loňských 26 na tři procenta.

Zdroj: ČTK
Další zprávy