Plzeň - V plzeňské části Doubravka na okraji města byl dnes proražen nejdelší železniční tunel v Česku.
První tubus o délce 4,1 kilometru razila společnost Metrostav 16 měsíců do loňského června, druhý tubus pak jen rok.
Prorážka Ejpovického tunelu pic.twitter.com/XOwmg4fdqt
— Dan Tok (@tok5934) October 7, 2017
Definitivně hotový a připravený k provozu má být tunel do prosince 2018. Teprve pak jím začnou jezdit vlaky. Původně se hovořilo už o roce 2015, nakonec se ale nestihl ani letošní termín.
Důvodem bylo zdržení výběrového řízení, poté archeologický průzkum a nakonec i komplikace při samotné stavbě kvůli tvrdé skále a vodě.
Stavba se oproti předpokladům prodraží o miliardu korun. "V současné době po jsou náklady 4,8 miliardy, ale pravděpodobně to ještě není konečná částka, protože experti vyčíslují ještě další vícenáklady náročné stavby," řekl agentuře ČTK Pavel Surý, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, jež je investorem akce.
Vyšší náklady vznikly zejména kvůli horším geologickým podmínkám. Kvůli terénu se musely často měnit disky razicího stroje, neboť se rychle obrušovaly.
Dosud nejdelším na tuzemské železnici je březenský tunel na Chomutovsku, který měří 1,76 kilometru a funguje od roku 2007.
Do té doby držel rekord špičácký tunel u Železné Rudy na Šumavě z roku 1876, který měří 1,75 kilometru. Oba jsou na rozdíl od ejpovického tunelu pouze jednokolejné a neelektrifikované.
S odstupem pak následují tunely v Praze - nové pod pražským Vítkovem a starší vinohradské.
Čerstvě proražený ejpovický tunel výrazně zkrátí cestu z Rokycan do Plzně. Díky tunelu se ušetří šest kilometrů oproti současné trati, která vede obloukem přes Chrást a podél Berounky.
Rychlíky pak zvládnou cestu mezi oběma městy přibližně o deset minut rychleji oproti současným dvaceti.
Tunel je součástí koridoru Praha - Plzeň - Cheb, který mezi Berounem a Chebem prošel v posledních letech zásadní modernizací, na některých místech i napřímením.
Po zprovoznění tunelu by měly nejrychlejší spoje zvládat cestu z pražského hlavního nádraží do centra Plzně zhruba za jednu a čtvrt hodiny. Budou tak rychlejší než stejná trasa při využití autobusu.
Výraznějšímu zrychlení však bude nadále bránit úsek mezi pražským Smíchovem a Berounem. Modernizace této vytížené trasy se stále odkládá, nyní ji Správa železniční dopravní cesty plánuje zahájit po roce 2022.
Do hry se opět vrací projekt zcela nového tunelu mezi okrajem Prahy a Berounem. S délkou až dvacet kilometrů by byl jednoznačně nejdelším v Česku.
Projekt stopl tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné). Podle odborníků je ale potřeba. Na dosavadním úseku z Prahy do Berouna totiž sílí příměstská doprava, vede zastavěnými oblastmi s velmi omezenou možností rozšíření kolejí a také zdlouhavě kopíruje řeku Berounku.
"Pokud chceme tuto trať opravdu zrychlit, a počítáme s tím, že by měla být i v rámci rychlých spojení v ČR, tak se do toho musíme pustit poměrně rychle," uvedl letos v květnu ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
"Neumím si představit, že bychom měli rychlovlak, který pojede údolím Berounky," dodal. Trať přes Plzeň a Domažlice slouží i pro spojení do Mnichova.
Šéf Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý uvedl, že nová trasa Beroun - Praha by mohla být hotová do deseti let.
Cesta z Prahy do Plzně by se pak dostala pod 45 minut. Současná trasa u Berounky bude po výstavbě nového úseku dále fungovat pro regionální a pomalejší nákladní dopravu.
Už od poloviny letošního prosince zrychlí spojení mezi Prahou a Plzní nové expresy, s nimiž se původně počítalo současně se zprovozněním tunelu.
Jejich jízdní doba se vyrovná Pendolinu - díky tomu, že oproti rychlíkům nezastaví v Rokycanech, Hořovicích, Zdicích či Berouně, zvládnou cestu z centra Plzně na pražské hlavní nádraží za hodinu a půl.