Tunel v přímém přenosu, říká Ťok k prohrané arbitráži se Škodou. České dráhy podaly žalobu

ČTK Roman Šitner, ČTK
Aktualizováno 18. 11. 2015 14:05
České dráhy podaly žalobu k soudu proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation. Státní podnik chtěl po firmě téměř miliardu korun za opožděnou dodávku, rozhodčí soud ale konstatoval, že jsou to dráhy, kdo musí zaplatit. Ministr dopravy Dan Ťok dopravce vyzval, aby 1,2 miliardy korun za pozdě dodané lokomotivy neplatil. Rozhodnutí rozhodčího soudu má podle něj právní vady. Zaplacení by podle Ťoka mohlo vést ke zvýšení cen jízdného.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Archiv Českých drah

Praha - České dráhy podaly žalobu k soudu proti prohrané arbitráži se Škodou Transportation. Uvedl to dnes ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Státního železničního dopravce vyzval, aby neplatil zhruba 1,2 miliardy korun, které má podle verdiktu rozhodčího soudu doplatit za pozdě dodané lokomotivy. Podle ministra i Českých drah má rozhodnutí arbitrů právní vady. Pokud by České dráhy musely zaplatit, mohlo by podle Ťoka zvednout ceny jízdného. Situaci chce proto řešit na koaliční radě.

“Je to neuvěřitelné a nemravné,” říká Ťok. Zdůrazňuje, že Škoda dodala lokomotivy s pětiletým zpožděním, a měla by tedy platit penále či nabídnout slevu. "Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah, a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel," dodal Ťok.

“Máme zaplatit 468 milionů korun, což je dlužná částka včetně úroků z prodlení. A dalších 760 milionů korun jako projev vůle uhradit inflaci,” popisuje šéf Českých drah Pavel Krtek. Požadavek na doplacení inflačního navýšení je podle Ťoka sporný, protože nebyl zakotvený ve smlouvě. "Jde o obrovskou částku, která je výrazným zásahem do hospodaření Českých drah. Požádám proto ministra financí Andreje Babiše, abychom situaci řešili na koaliční radě," poznamenal Ťok.

"Jsme překvapení, že jsme vůbec byli žalováni naším tradičním dodavatelem," dodává šéf Českých drah na adresu společnosti Škoda Transportation.

Rozhodčí soud neuznal požadavky Českých drah na penále z prodlení. Půl miliardy mají Škodě zaplatit prakticky okamžitě.

Podle Škody Transportation mohl dopravce ušetřit zhruba 700 milionů korun, pokud by přibližně před rokem přistoupil na mimosoudní narovnání. Podle Krtka to ale představenstvo společnosti udělat nemohlo, protože dráhy po výrobci požadovaly přes 900 milionů korun pokuty za pozdní dodání lokomotiv. Uzavření dohody a upuštění od tohoto požadavku by pak porušovalo podmínku péče řádného hospodáře, dodal šéf drah.

“Reálným výsledkem není nic víc, než že Škodě Transportation byl přiznán nárok na zaplacení dlužných částí kupní ceny lokomotiv, který vyplývá z platné smlouvy,” říká mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Snaha drah získat od Škody penále za zpožděnou dodávku začala už v roce 2010, mělo jít o  200 milionů korun. České dráhy ale za vedení Petra Žaludy udělaly chybu. Přestaly platit Škodě faktury podle prosté úvahy, že když jim firma má zaplatit penále, oni jí nemusí platit za dodávky. Tímto vznikly dva na sobě nezávislé spory. České dráhy se snaží vymoci penále za zpožděnou dodávku a Škoda Transportation se snaží vymoci penále za nezaplacené či pozdě zaplacené faktury a za neoprávněné používaní lokomotiv. Spory se táhly pět let a požadované částky postupně narůstaly až k miliardě.

Snaha obou stran se domluvit na kompromisu vždy končila na tom, že České dráhy i Škoda měly pocit, že poškozenou stranou jsou právě oni. Rozhodnout měl arbitrážní soud při Hospodářské a agrární komoře, který nyní nároky Českých drah neuznal.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Zakázka byla v době jejího podpisu - v roce 2004 - vítána. České dráhy měly konečně získat moderní lokomotivy a Škoda Transportation dostala příležitost vrátit se mezi globální výrobce elektrických lokomotiv.

Problémy se ale začaly nabalovat hned záhy. Největší nastal po několika měsících práce na prototypu. Změnily se technické normy pro lokomotivy a technikům v plzeňské továrně bylo jasné, že nemají šanci splnit nové bezpečnostní standardy. Začaly proto pracovat na novém designu a práce nabraly zpoždění. Právě toto považuje Škoda za hlavní důvod čtyřletého skluzu, podle některých názorů ale nebyla změna designu nutná. Původní lokomotiva totiž testy splnila. Za zpožděním by tak mohlo stát i to, že se v Plzni elektrické lokomotivy začaly vyrábět po mnohaleté pauze, ještě delší byla prodleva ve vývoji. Takto náročný stroj dokáže vyrobit po celém světě jen několik výrobců.

Dráhy přitom ve smlouvě požadovaly, že v roce 2008 už musí být lokomotiva plně schválená a v provozu. S plným fungováním počítal státní dopravce od prosince 2009 - jenže nic nedostal, viděl jen prototyp. První lokomotivu dodala Škoda až v roce 2010, a to pouze k omezenému zkušebnímu provozu. Potřebnou homologaci, a tedy i provoz bez omezení získala až v roce 2013.

Státní firmy dosud Škodě Transportation a firmám z této skupiny za dodávky zaplatily bez této pokuty celkem 43 miliard korun. Pokud by musely platit i vyměřenou pokutu, vyjde jedna lokomotiva na více než 200 milionů korun, cena podobných strojů na trhu je přitom zhruba třetinová.

 

Právě se děje

Další zprávy