Prodej přes internet prudce roste, celkově na něj připadá už pět procent tržeb

Ekonomika Jan Úšela Ekonomika, Jan Úšela
Aktualizováno 23. 6. 2016 15:00
Ve srovnání s rokem 2008 vyrostly tržby internetových a zásilkových obchodů téměř trojnásobně. Nejmenší podíl na jejich tržbách mají potraviny, podle Bouškové se nepodílely ani jedním procentem.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha – Prodej přes internet je nejrychleji rostoucí oblastí maloobchodu. Tržby e-shopů a zásilkových služeb v letošním prvním čtvrtletí stouply o 18,4 procenta oproti stejnému období loňského roku. Dvouciferným tempem rostou už od roku 2013, loni stouply o 21,5 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes představil Český statistický úřad (ČSÚ).

Ve srovnání s rokem 2008 vyrostly tržby internetových a zásilkových obchodů téměř trojnásobně. "Připadá na ně asi pět procent maloobchodních tržeb. Převážná část přitom pochází z prodeje počítačového a komunikačního zařízení a potřeb pro domácnost,“ říká Marie Boušková z odboru statistky služeb ČSÚ.

Nejmenší podíl na tržbách internetových obchodů mají potraviny, podle Bouškové se nepodílely ani jedním procentem.

Celkově stouply maloobchodní tržby v Česku v letošním prvním čtvrtletí meziročně o 6,3 procenta, jen za potraviny o 5,6 procenta. Nejrychleji – o 8,4 procenta – rostl prodej pohonných hmot, který byl podpořen výrazným poklesem cen benzinu a nafty.

Více než 99,5 procenta tuzemských maloobchodních podniků vykazuje roční tržby do 100 milionů korun. „Nicméně v 85 podnicích s tržbami nad jednu miliardu se loni uskutečnilo 54,5 procenta všech maloobchodních tržeb,“ upozorňuje vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ Jana Gotvaldová.

Maloobchodnímu trhu dominují hlavně velké supermarkety. Ty loni utržily přes 275 miliard korun a každý měsíc prodávají zboží za hodnotu přesahující 20 miliard. "Ze 70 procent takové prodejny dosahují tržeb prodejem potravin, 18 procent pak utrží za nepotravinové zboží. Alkohol se na jejich tržbách podílí téměř desetinou," upřesňuje Boušková.

Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z dvaceti na 23,4 procenta, uvedli už dříve statistici (údaje za rok 2015 jsou zatím jen předběžné).

Obchodní marže je rozdíl mezi tržbami za zboží a náklady na prodané zboží. Ekonomicky je pak marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží – dopravu, skladování a podobně.

Podle údajů za rok 2014 byli nejméně ziskoví prodejci pohonných hmot, jejichž marže dosáhla necelých sedmi procent. Nejvíce peněz ze svých výrobků naopak měly obchody s obuví nebo oděvy – jejich marže dosáhla 43,5 procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy