Berlín - Z právě probíhajícího kongresu bezpečnostních expertů a hackerů v Berlíně - Chaos Computer Congress 2011- zaznělo varování před nebezpečím hackerského útoku na systémy, které se starají o řazení a organizaci železniční sítě.
Evropa zvolna přechází z analogového systému k mobilní digitální komunikaci, která má železniční systémy v Evropě sjednotit. Právě přechod na digitální GPS-R označil profesor Stefan Katzenbeisser z Technické univerzity v Darmstadtu při své přednášce na kongresu za slabý bod.
Napadnutelný digitál
Nepředpovídá ztráty na životech, ale možnost uměle ochromit nebo přetížit systém, což by mohlo vyústit ve vypnutí, a tím pádem dlouhé zdržení vlakových spojení.
Jak píše BBC, na konci minulého století fungovalo v Evropě zhruba 35 různých analogových systémů, které spolu nebyly kompatibilní. Tato proprietární řešení by měla být brzy nahrazena digitálním standardem GPS-Railway, který by evropské státy sdílely.
GPS-R je bezpečnější verzí protokolu 2G, který využívají ke komunikaci mobilní telefony. Systém umožňuje komunikaci strojvůdců s řídícími provozu a zaznamenává též rychlost a směr vlaků.
Řídicí centra vlakového provozu pak tato data využívají pro řazení vlaků, kterým vystavují povolení k pokračování na další část trati, čímž se strojvedoucí prakticky obejdou bez dodatečných signalizačních zařízení podél trati.
Neztratit klíče
Profesor Katzenbeissen věří, že systém jako takový je relativně bezpečný, problém ale vidí v možnosti zcizení tzv. bezpečnostních klíčů. "Hlavní problém celého systému je ve výměně klíčů. To bude největší problém vyžadující v budoucnu řešení - jak zajistit bezpečnou manipulaci s těmito klíčí," citovala Kaztenbeissena agentura Reuters.
Podle Reuters se tyto bezpečnostní klíče musí stáhnout na fyzické datové médium jako například flash disk a na těchto USB discích rozdistribuovat do všech terminálů železniční sítě.
V případě, že by tento flash disk padl do nesprávných rukou, bylo by možné organizovat tzv. DoS útoky na jednotlivé tratě nebo celou železniční síť. Ta by pak pod náporem velkého množství falešných signálů zkolabovala.
TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!