BBC: Google vydělává i na reklamě na nelegální zboží

LP Fish
10. 1. 2012 19:35
Bezpečnostní experti varují ve Velké Británii před reklamami v automatickém reklamním systému Googlu AdWords. Zneužívají ho zločinci, proti kterým policie nic dělat nemůže. Google vydělává s nimi.

Google přiznal, že mu plyne zisk z reklamy na nelegální a kriminální produkty. Mezi upoutávkami, které se objevují v automatizovaném reklamním systému AdWords z produkce Googlu, se objevují například reklamy na neautorizované prodejce lístků na olympiádu v Londýně.

Kromě toho můžete podle BBC získat v googlovském reklamním systému také kontakt na prodejce marihuany či výrobce falešných dokladů.

Proti podvodníkům nemůže zakročit Google ani policie

Nelegální odkazy byly staženy po stížnostech britské televize veřejné služby i místní policie. Zejména u podvodných prodejců vstupenek na olympijské hry, jako je například firma LiveOlympicTickets, se však napálila řada lidí. Podvodníci je přitom připravili o stovky liber.

Když si ale na reklamu neseriózní firmy v systému AdWords u Googlu stěžovali, dostalo se jim strohé odpovědi: "Google Adwords pouze poskytuje platformu pro inzerci firem a služeb. Nemůžeme být odpovědní za všechny inzerenty a ani není v našich silách je kontrolovat."

Zástupce londýnské policie BBC potvrdil, že firma LiveOlympicTickets porušuje zákon už jenom tím, že jako neautorizovaná nabízí tyto lístky britským zákazníkům. Protože je však firma registrovaná mimo Velkou Británii, nemohou proti ní ani oni nijak zakročit.

Sponzorování odkazů se podvodníkům vyplatí

Podvodníci přitom zneužívají automatického systému AdWords a díky štědrému "sponzorování" svých odkazů se dostávají na přední místa ve vyhledávání. Bezpečnostní expert Reg Walker pro BBC situaci popsal: "Asi před půlrokem jsme se snažili srazit sponzorováním podvodnou stránku z vyhledávání AdWords, ale i když jsme se dostali na cenu 28 liber za proklik, nemohli jsme ji sundat."

Největší pokuty, které zatím podvodníkům s olympijskými lístky udělily olympijské instituce, byla v rozmezí 5 až 20 000 liber. A například lístek na závod na 1500 m nabízí LiveOlympicTickets za 750 liber.

"Mysleli jsme si, že když je reklama v horní části stránky, je jasné, že jde o prověřenou firmu," litovala složitých jednání s bankou o stažení platby jedna z obětí.

Nevěř reklamám - prověřuj prodejce!

Podle Walkera ale nelze spoléhat na to, že když je do reklamy evidentně věnována značná částka, musí jít o stabilní a důvěryhodnou společnost.

"Spíš naopak. Pokud je u stránky uvedena adresa, progooglujte ji a pokud zjistíte, že je to jen poštovní nebo emailová schránka, raději se takového obchodu vyvarujte."

Google však svůj zisk z takovéto reklamy za špinavé peníze nepovažuje. Ukázalo se to koneckonců už před několika měsíci, kdy musel zaplatit rekordní pokutu 500 milionů dolarů za to, že do systému AdWords pustil reklamy na kanadské internetové lékárny, nabízející v USA látky, které jsou tam nelegální.

TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!

 

Právě se děje

Další zprávy