Zisky automobilek padají, po šrotovném bude ještě hůř

Veronika Skálová Veronika Skálová
5. 8. 2009 23:05
Tvrdost dopadu zmírnilo šrotovné, trh se ale nasytí
Staré espézetky na hromadě na vrakovišti ve slovinské Grosuplje. Slovinci dali v roce 2008 do šrotu na 3500 starých vozů; statistiky ukazují, že 92 procent materiálu z nich se podařilo recyklovat.
Staré espézetky na hromadě na vrakovišti ve slovinské Grosuplje. Slovinci dali v roce 2008 do šrotu na 3500 starých vozů; statistiky ukazují, že 92 procent materiálu z nich se podařilo recyklovat. | Foto: Reuters

Praha - Jako hitparáda strmých pádů vypadají přehledy čtvrtletních i pololetních výsledků hospodaření, které v těchto dnech vydává většina velkých světových automobilek. Oproti loňskému roku si nepolepšila ani jedna z nich. Mnohým se však alespoň podařilo udržet se v černých číslech.

Pro odborníky jsou mírným překvapením jen kladné výsledky některých japonských automobilek. Propad zisků napříč kontinenty i značkami však obvykle předpovídali.

"Nejvíc postižení byli ti, kdo se soustředí na výrobu vozů střední třídy. Výhodou bylo průřezové portfolio podpořené šrotovným. To však bylo netržním zásahem, který mohl jen zmírnit tvrdost dopadu," konstatoval analytik společnosti Cyrrum Jan Procházka.

Tvrdé přistání však prý automobilový průmysl nemine. "Přijde další propad, výrazně poroste nezaměstnanost. A na rozdíl od bydlení si lidé mohou nové auto odpustit. Proto je první položkou, která se ve větších investicích škrtá," dodal Procházka.

Kdo zůstal v plusu

Relativně lépe na tom jsou například japonské automobilky Honda a Nissan. První z nich vykázala od dubna do června provozní zisk 25,2 miliardy jenů, přibližně 5,5 miliardy korun, což je o 88 procent méně než před rokem. Také Nissan si musel z provozního zisku umazat 86 procent, s výsledkem 11,6 miliardy jenů. Oběma japonským automobilkám, které jsou dvojkou a trojkou na domácím trhu, se propadly tržby o více než třetinu.

Evropské giganty mezi těmi, kdo nemuseli při udávání výsledků sahat po červené barvě, zastupuje Volkswagen. Z čistého zisku mu sice v prvním pololetí letošního roku ubylo 81 procent, ale navzdory tomu koncern vydělal 494 milionů eur, v přepočtu 12,6 miliardy korun.

V plusu zůstala i česká Škoda Auto, která je součástí německého koncernu. První pololetí pro ni znamenalo čistý výdělek 2,7 miliardy korun, což je o 61,7 procenta méně než před rokem.

Slabší poptávka na trhu zasáhla také další značku vlastněnou Volkwagenem - Audi. Ta vydělala o 25 procent méně než vloni. Čistý zisk za pololetí dosáhl 697 milionů eur, v přepočtu asi 17,8 miliardy korun.

Citelněji už krize dopadla na další symbol luxusu BMW. Automobilka přiznala ve druhém čtvrtletí propad zisku na 121 milionů eur, tedy o více než tři čtvrtiny. Největší výrobce luxusních vozů na světě pocítil propad prodejů o 18 procent. Limuzín Rolls-Royce, které pod koncern spadají, si zájemci koupili dokonce o polovinu méně než vloni.

Tím však výčet těch, kdo i přes krizi zůstali v alespoň malém zisku, končí.

Jedničce klesly tržby o víc než třetinu

Japonská jednička Toyota přišla v prvním finančním čtvrtletí o 77,8 miliardy jenů, tedy zhruba 15 miliard korun. Tržby klesly o 38 procent. Přitom před rokem počítala zisk 353,7 miliardy.

Toyota nejenže udržela postavení světové jedničky, ale zůstala zisková. Přesto hlásí velký propad.
Toyota nejenže udržela postavení světové jedničky, ale zůstala zisková. Přesto hlásí velký propad. | Foto: Aktuálně.cz

"Ačkoli jsme byli schopni dosáhnout určitého zlepšení v rámci snahy o snížení nákladů, pokles prodeje vozidel a růst japonského jenu měly tvrdý dopad na naše zisky," uvedla automobilka, která vystřídala GM na pozici největšího prodejce aut na světě.

A tratily i japonská čtyřka a pětka na trhu. Automobilka Mitsubishi ukončila první fiskální čtvrtletí se ztrátou 26,4 miliardy jenů, Mazda se propadla do červených čísel o 21,5 miliardy jenů.

O mnoho lépe si nevedly ani francouzské společnosti. Renault vykázal v prvním pololetí letošního roku ztrátu 2,7 miliardy eur, PSA Peugeot Citroën přišla o 967 milionů eur. .

Také v přehledu ztrátových značek je zastoupený výrobce luxusních vozů. Automobilka Daimler, pod níž spadají mimo jiné i značky Mercedes-Benz nebo Maybach, uzavřela druhé čtvrtletí se ztrátou 1,06 miliardy eur. Tržby koncernu, který kromě limuzín vyrábí také značku Smart, nákladní vozy a autobusy, se propadly téměř o čtvrtinu, prodeje o 31 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy