Ukrajina staví jako nikdy. Vydělávají i Češi

Adam Junek
3. 6. 2007 0:00
Na rostoucí tržby se těší i české firmy
Stavba. Ilustrační foto.
Stavba. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Doněck /od zvláštního zpravodaje/ - "Před čtyřmi lety jsem si koupila byt v centru Doněcku. Stál asi 13,5 tisíce dolarů. Teď bych jej prodala tak za 65 tisíc," vypráví tlumočnice Valentina o svém ani ne padesátimetrovém bytě.

Prodávat jej nehodlá. "Byla bych hloupá. Je víc než dobrým přilepšením k mému příjmu. Pronajímám jej za 550 dolarů na měsíc, přičemž mé náklady jsou asi 50 dolarů," vysvětluje. Průměrný plat v rámci oblasti se přitom pohybuje okolo necelých 400 dolarů.

Kyjev jako Berlín

Její vyplácející se investice velmi dobře ilustruje situaci na trhu realit i ve stavebnictví na Ukrajině. Ceny bytových i nebytových prostor se za posledních pár let vyšplhaly o stovky procent vzhůru. "Kyjev si už jen tak někdo nemůže dovolit," tvrdí manažerka Julja. "Tam už se ceny bytů dají srovnat například s Berlínem. Probůh, kdo by si kupoval byt tady, když za stejnou cenu jej dostane v západní Evropě," dodává s úsměvem.

Stavba. Ilustrační foto.
Stavba. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Její slova potvrzují zprávy internetového serveru ezine.com, který se věnuje realitám. "Ceny v Kyjevě jsou již příliš nafouknuté. Nyní je nejvýhodnější porozhlédnout se v ostatních velkých městech. Nejlepší je vzhledem k očekávanému růstu turistiky Oděsa," píše server, který zároveň doporučuje investovat do nákupních prostor spíše než do rezidenčních realit.

"V poměru na obyvatele je na Ukrajině velmi málo maloobchodních ploch, přitom spotřeba neustále roste. Byty či domy jsou výhodné jako dlouhodobá investice," dodává.

Raketový vzestup v ceně realit způsobili částečně zahraniční investoři, kteří zejména po oranžové revoluci začali vnímat Ukrajinu jako velmi zajímavý trh. K tomu se přidává také na letošek plánovaný vstup do Světové obchodní organizace. Přesto ještě větší nástup obchodu brzdí politická situace, která nedávno vyvrcholila v krizi mezi premiérem a prezidentem a vyřešila ji až dohoda na předčasných volbách.

Přednost má větší

K růstovému trendu ale přidávají i sami Ukrajinci, kteří si stále více touží po vlastním bydlení. "Dřív, když někdo někde získal 50 tisíc dolarů, vrazil je do nákupu drahého auta. Ono tady totiž platí čím dražší a větší tím lepší. Přednost v úzké ulici má totiž ten, kdo má lepší auto. Ten jede. Druhý couvá," směje se taxikář Michail.

Musí to vědět, sám řídí starou Ladu. "Dnes si ale bohatší lidé kromě auta pořizují i pěkné nové byty," popisuje posun ve společnosti. A čísla mu dávají za pravdu. "Ukrajinské stavebnictví vykazuje v průběhu několika posledních let stabilní 20 až 30procentní růst. Letošní předpověď je dokonce na úrovni 40 procent.

Objem trhu by tak mohl dosáhnout až 120 miliard hřiven (zhruba 24 miliard dolarů)," říkají informace kyjevského zastoupení CzechTrade s odvoláním na místní tisk. A vyšší poptávka žene ceny dál nahoru. Neulevuje jim hlavně místní administrativa. Podle dostupných informací až 40 procent nákladů na stavbu spolkne papírování.

Koryna a spol. vydělávají

K tomu se přidává prudký růst cen stavebních materiálů, který jen v loňském roce činil třicet procent. Ukrajinští stavitelé se však nehodlají připravit o své vysoké zisky, na něž jsou zvyklí (jde totiž až o 200 procent), a růst nákladů přenášejí na zákazníky. Stavební boom jako tento si nemohou nechat ujít ani české firmy.

Výrazné zastoupení na Ukrajině má například český výrobce kuchyní Koryna. V Charkově má například šest smluvních prodejen. A celkově po celé Ukrajině více než tucet zastoupení. "V této Ukrajina tvoří asi pět procent našich tržeb. Celkově východní trhy jako Rusko nebo Kazachstán, kde se nám daří teď snad nejvíce, pro nás znamenají až dvacet procent obratu," popisuje Josef Sedlák z exportního oddělení české firmy.

Současná situace na Ukrajině podle něj není vzhledem k právě utichlé krizi úplně ideální, ale od příštího roku čeká razantní zlepšení. "Počítáme s růstem obratu asi sto procent pro příští rok.

Doufáme, že jsme se s novou kolekcí trefili do vkusu Ukrajinců. Milují totiž jásavé batvy v kuchyních modré, žluté, červené. A přesně to jim nabídneme," vypočítává Sedlák s tím, že v Česku naopak vládnou tlumené tóny šedé. Nová ukrajinská střední vrstva zkrátka roste a dlouhodobě slibuje výrazné zisky, uzavírá již citovaný realitní server.

 

Právě se děje

Další zprávy