Ve srovnání s prvními třemi měsíci loňského roku hrubý domácí produkt (HDP) ale rostl rychleji o 0,9 procentního bodu.
Zahraniční poptávka vzrostla o 18 procent, zatímco v posledním čtvrtletí loni její růst činil 16,3 procenta.
Tempo růstu dovozu se mírně zrychlilo na 20,8 procenta, investice ve stálých cenách vzrostly o 16,1 procenta.
Dobrá cesta
Ekonomiku podle analytiků podporují zahraniční investice a domácí poptávka tažená růstem mezd. Dohánění průměrné úrovně hrubého domácího produktu Evropské unie však navzdory tomu potrvá podle ekonomů ještě několik let.
"Slovensko bylo v posledních letech nejrychleji rostoucí ekonomikou," řekl analytik Tatra banky Robert Prega.
Podle analytika Petra Sklenáře z Atlantik FT provedla slovenská vláda 2003-2004 řadu zásadních reforem, které pomohly slovenské ekonomice i ozdravily veřejné finance.
"Provedené reformy a aktuální vysoké růsty investic ukazují, že slovenská ekonomika může růst mezi 8-10 procenty, a to hlavně ve chvíli, až se rozjedou linky závodů Peugeot a Kia," řekl Aktuálně.cz Sklenář.
Loni HDP reálně vzrostl, stejně jako v Česku, meziročně o šest procent, což bylo nejvíce od roku 1996. Naproti tomu ekonomika EU stoupla loni o 1,6 procenta.
Zahraniční investice jsou pilířem
"Ekonomika těžila po vstupu do EU z volného obchodu, z vyšší důvěry zahraničních investorů, která ruku v ruce s příznivým podnikatelským prostředím vytvářela podmínky pro příliv zahraničních investic," poznamenala analytička VÚB Mária Valachyová.
Ekonomové se shodují na tom, že slovenské vládě se podařilo radikálně zjednodušit daňový systém, uspěšně bojovat proti korupci a provést sociální a penzijní reformy, a do značné míry reformovat i zdravotnictví.
Národní banka Slovenska očekává, že tempo růstu ekonomiky se v tomto roce zrychlí na 6,2 procenta a příští rok až na 6,9 procenta.
Další velká investice
Závod na výrobu automobilových součástek, za zhruba 12 miliard korun, a který bude zaměstnávat více než tisíc lidí, vyŕoste u našich východních sousedů.
Za stavbou stojí americká finanční skupina Simonstein & Henriks Finance Corporation.
Továrna v průmyslovém parku Brusník u obce Spišský Hrhov zabere 21 hektarů zastavěné plochy. Stát s investorem jedná o možné státní pomoci a rozvoji místní infrastruktury. Bližší informace o projektu má odpoledne zveřejnit zástupce investora.
Investice směřuje do regionu, kde míra nezaměstnanosti přesahuje 15 procent. Na celém Slovensku je bez práce 11 procent obyvatel. Závod by měl dodávat výrobky i pro jiná odvětví než automobilový průmysl.
Na Slovensku již déle působí německý výrobce vozidel Volkswagen, letos spouští výrobu také francouzský PSA Peugeot Citroën a jihokorejská KIA Motors.
Tyto automobilky přitáhly řadu dodavatelů, kteří se na Slovensku rozhodli rovněž postavit výrobní závody.