"Přiznávám do určité míry svou vinu," řekl dnes předseda správní rady Hyundai Motor ve svém druhém vystoupení před soudem v Soulu, kde se jeho případ projednává.
O podrobnostech tvorby černých fondů Čong u soudu zatím nepromluvil. "Nepamatuji se," řekl podle agentury Reuters několikrát na otázky po detailech o těchto fondech.
Korejská policie podezírá šéfa Hyundai z úplatkářství, zneužití důvěry a vytváření tajných fondů. S jejich pomocí se údajně firma snažila o uplácení politiků a dalších vlivných lidí.
Čong dnes dorazil do soudní síně na pojízdném křesle. Soudci 68letý podnikatel řekl, že trpí vysokým krevním tlakem, bolestmi a závratěmi.
Trestné činy, z nichž je Čong obviněn, mohou vynést v Koreji až doživotní vězení. Analytici však očekávají že dlouhému trestu Čong unikne, protože prokurátoři budou mít v této věci na paměti "národní zájem" na zachování stability u největšího domácího výrobce automobilů.
Jeho další předvolání je naplánováno na 26. června.
Hyundai: Je nám to líto
Zástupci automobilky se už za úplatkářský skandál veřejně omluvili a uvedli, že Čongova rodina věnuje celý podíl v divizi Glovis na charitu.
Tato "lítost" tak přijde rodinu na jednu miliardu dolarů, tedy asi 23 miliard korun. Podle prokuratury však tento krok nebude mít žádný vliv na průběh vyšetřování
K prvnímu slyšení se dnes předseda představenstva Hyundai Motor dostavil z vazby oděn podle agentury AP do pruhovaného vězeňského mundúru.
Čong je ve vazbě od svého dubnového zatčení a minulý týden požádal o propuštění na kauci. Soud by měl o žádosti rozhodnout v nejbližších dnech.
Čong sice oficiálně nemá výkonnou funkci, je však znám tím, že si udržuje kontrolu nad každodenním řízením firmy. Zástupci automobilového sektoru v Koreji zahájili kampaň na jeho podporu a propuštění z vazby a argumentují tím, že jeho absence by mohla nepříznivě ovlivnit celý domácí automobilový průmysl.
Prokurátoři jsou však údajně proti a měli by se k tomu vyjádřit ještě dnes. Soud by po jejich vyjádření měl rozhodnout o kauci do týdne.
Čong v úvodním proslovu vyjádřil nad svými činy lítost. "Je mi líto, že jsem tímto případem způsobil potíže a vyvolal obavy. Neměl jsem čas ohlížet se zpět, protože jsem se vždy díval jen dopředu a soustředil se na cíl vytvořit světovou automobilku," řekl šéf Hyundai soudu.
Dnešní stání po 50 minutách zahajovacích projevů prokurátorů a obhájců skončilo. Další stání je naplánováno na 12. června.
Hyundai v Česku
Hyundai se již s českou vládou dohodl na výstavbě automobilového závodu v Nošovicích v Moravskoslezském kraji s počáteční investicí 743 milionů eur (asi 21 miliard korun) a celkovou výší přes miliardu eur. Vedení Hyundai však opakovaně uvádí, že zahájení výstavby závodu bude odloženo do Čongova návratu z vězení.
Hyundai se ve smlouvě s Českem a Moravskoslezským krajem zaváže vytvořit v Nošovicích během tří let jen 1000 pracovních míst.
A to navzdory tomu, že od oznámení investice úřady tvrdily, že zaměstná přibližně 3000 lidí. Stát ovšem i přesto tvrdí, že správně je číslo tři tisíce.
"Ano, ve smlouvě je závazek, že firma do tří let vytvoří minimálně tisíc pracovních míst. Je to kvůli zákonu o zaměstnanosti," řekla Aktuálně.cz mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Swiderová. Právě Moravskoslezský kraj dnes vyslovil souhlas s investiční smlouvou, kterou dojednal stát. Vláda ji ještě neschválila.
"Nepochybuji o tom, že společnost Hyundai Motor Company vytvoří ve svém závodu na výrobu automobilů v Nošovicích nejméně tři tisíce nových přímých pracovních míst," uvedl dnes ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD).
Smlouva s Korejci ale nabízí i další rozporný údaj. V Nošovicích se podle ní bude vyrábět 200 tisíc vozů ročně. K rozšíření kapacity na původně plánovaných a proklamovaných 300 tisíc automobilů smlouva Korejce nezavazuje, jen tuto možnost připouští.
Ministerstvo ale opět míní: naše původní čísla platí. "Hyundai bude v České republice investovat do svého závodu v Nošovicích nejméně 800 milionů eur. Při plné kapacitě bude Hyundai vyrábět zhruba 300 tisíc automobilů a 600 tisíc převodovek ročně," řekl Urban.