Oděvní řetězce vítězí, Gap ale zaspal

Adam Junek
24. 2. 2006 0:30
San Francisco - Stejně často jako pro rohlík do samoobsluhy si zajdou zákazníci koupit nějaký ten svršek. Oděvní řetězce se tak chlubí neustálým růstem tržeb.

Ne tak jednička amerického trhu Gap Inc. Společnost včera již poněkolikáté v řadě vykázala pokles tržeb i zisku.

Za loňský rok utržila přes 4,8 miliardy dolarů. To znamená pokles o 1,6 procenta oproti předchozímu roku. Zisk dopadl ještě neslavněji. Propadl se z 378 na 337 milionů dolarů.

Gap se ukolébal úspěchem

Kde udělal kdysi jednoznačný král mezi řetězci chybu? Zapomněl se na počátku devadesátých let, tehdy žil ještě z popularity předchozího desetiletí.

Jenže móda se zrychlila a společnost Gap ji zapomněla následovat. Její styl se příliš neměnil, obchody se nemodernizovaly. Zákazníky tak začala lákat konkurence, kde se zboží proměňuje třeba každý týden.

Rodina rockera Micka Jaggera propůčila svou tvář pro reklamu na zboží švédského řetězce H&M
Rodina rockera Micka Jaggera propůčila svou tvář pro reklamu na zboží švédského řetězce H&M | Foto: Reuters

Mladá generace, která je ochotná utrácet za oblečení mnohem více, než byli její rodiče, nechce usedlý styl Gapu, ale raději "obnošené" či roztrhané džíny.

Nepomohla ani nákladná kampaň s hvězdným obsazením. Po tři roky byla tváří Gapu populární Sarah Jessica Parkerová, která se proslavila díky seriálu Sex ve městě. Podle odhadů vyinkasovala 38 milionů dolarů, tržby se však nevzchopily.

Za Gap "kopaly" i hvězdy hudebního nebe raperka Macy Gray a královna popu Madonna.

Pryč s hvězdami

"Teď je na vedení, aby ukázalo, že se z těchto chyb poučilo," citovala agentura Bloomberg analytika švýcarské banky UBS Jeffa Edelmana.

Oděvní řetězce berou svou inspiraci u nejslavnějších návrhářů. Na snímku nedávná přehlídka Dolce & Gabbana v Miláně.
Oděvní řetězce berou svou inspiraci u nejslavnějších návrhářů. Na snímku nedávná přehlídka Dolce & Gabbana v Miláně. | Foto: Reuters

Firma už vloni zásadní změny ohlásila. Nejdříve stáhla kampaně s hvězdami a začala hledat nové manažery, kteří dodají značce proslavené klasikou šmrnc a učiní ji znovu "trendy".

Alespoň tak "in", jako je největší americký konkurent Abercrombie. Zatímco totiž Gapu tržby klesají, rival se chlubí růstem. A zisk firmě poskočil dokonce o 58 procent za minulý rok.

Podobně se vyvíjejí i akcie. Gap za uplynulý rok šel o deset procent dolů, Abercrombie naopak o dvacet nahoru.

A navíc se už i na výsostný trh v USA dere evropská konkurence. Jednička na "starém kontinentě", švédský řetězec H&M,  už po státech rozesela přes 70 svých prodejen. Dvě přímo v sídelním městě firmy Gap, San Franciscu.

Známé tváře i "za šicím strojem"

Navíc kromě hvězdných tváří v reklamě, mimo jiné kdysi Naomi Campbellová či rodina Micka Jaggera, si Švédové zvou hvězdy i "za šicí stroj". Předloni pro ně pracoval Karl Lagerfeld, loni Stella McCartney.

Ač kolekce mladé návrhářky a dcery "brouka" Paula McCartneyho v Evropě propadla, Američanky se mohly podle zpráv ušlapat, aby se do H&M dostaly.

Právě H&M je prototypem toho, na co Gap zapomněl. Oblečení se točí v obchodě tak rychle, že zákazník má pocit, že je tam pokaždé něco nového. A především vše vychází z aktuálních módních trendů prezentovaných na velkých přehlídkách v Paříži či Milánu. Jen za lidovou cenu.

Ale v poslední době se objevil soupeř stejně silný. Pomalu ale jistě se za lídra evropského trhu zavěsila španělská společnost Inditex. Neznámé jméno? Patří ale pod něj všechny obchody Zara nebo Massimo Dutti.

Za tento model by zákaznice zaplatila desítky tisíc dolarů. Když se nechají inspirovat masoví výrobci, bude stát napodobenina jen několik tisíc korun.
Za tento model by zákaznice zaplatila desítky tisíc dolarů. Když se nechají inspirovat masoví výrobci, bude stát napodobenina jen několik tisíc korun. | Foto: People's Daily

Podle analytiků španělská firma nastoupila sice dražší strategii šití v Itálii, zatímco H&M se nestydí za výrobu v Číně a hrdě to přiznává na svých štítcích, ale díky tomu lépe reaguje na změny počasí a podle toho obměňuje zboží.

V reklamách Zary sice nevystupují proslulí umělci, ale zato její obchody mají šmrnc luxusu. Prodejny musí vypadat elegantně -hodně skla, bílých dlaždic, konzervativních výkladních skříní. A také sídlí na nejlepších adresách, hned v sousedství butiků Versace či Gucci.

Majitelé mezi největšími boháči

Ať je situace v této chvíli jakákoliv, zakladatelé evropských oděvních řetězců si nemohou stěžovat. Jejich firmy je totiž dostaly mezi nejbohatší Evropany. A v první dvacítce tak je jak švédský miliardář Stefan Persson, tak i Španěl Amencio Ortega.

Poměřovat se s nimi mohou i Benettonovi. Italskému řetězci se sice nyní daří méně než dříve, protože se také stal méně progresivním, ale miliardy majetku jeho zakladatelům již nikdo neodpáře.

Mezi evropské nejbohatší se pak řadí také potomci zakladatelů nizozemského řetězce C&A. Ten se ostatně v hvězdném obsazení svých reklam nenechá konkurencí zahanbit, jen více sází na hvězdy konkrétních oblastí. Po Aně Geislerové a Lindě Rybové se tak stala tváří české kampaně Tereza Brodská.

 

Právě se děje

Další zprávy