Sedm milionů Newyorčanů musí už druhý den volit náhradní dopravní prostředky. Někteří šli pěšky, jiní jeli do práce na kole. Na internetu se také objevují inzeráty na spolujízdu, protože newyorská radnice omezila vjezd aut do centra města, aby zabránila kolapsu v ulicích.
Některé firmy z Wall Street také už včera vypravily pro své zaměstnance speciální autobusy. Město odhadlo, že prvním dnem stávky přišlo o 400 milionů dolarů (téměř 10 miliard korun) a v dalších dnech by měla stávka znamenat ztráty 300 milionů dolarů.
Veřejná doprava se kvůli stávce naposledy zastavila v roce 1980. Tehdy trval protest 11 dní.
Pokuta milion dolarů za každý den
Stávku vyhlásil v úterních časných ranních hodinách šéf odborů Transport Workers Union Roger Toussaint poté, co ztroskotala jednání o nových pracovních smlouvách. Odboráři požadují osmiprocentní navýšení mezd.
Soud už vyměřil odborářům pokutu jeden milion dolarů za každý den stávky za to, že porušili takzvaný Talyorův zákon. Ten ve státě New York zakazuje stávkovat veřejným zaměstnancům.
"Je to sprostý útok Rogera Toussainta a odborového svazu, kteří chtějí položit město na kolena, aby si vytvořili páku pro svou vyjednávací pozici," prohlásil na adresu stávkujících starosta New Yorku Michael Bloomberg a zopakoval, že stávka je nelegální.
Stávkující nešetří ani newyorský tisk. Bulvární deník New York Post jim velkým titulkem na první straně vzkázal: "Vy krysy."
Dopraváci chtějí lepší mzdy a příspěvky
Zaměstnanci, jejichž tříleté smlouvy vypršely minulý čtvrtek, požadují kromě vylepšení mzdy také vyšší příspěvky na zdravotní péči a na důchody, což ale dopravní podnik dosud odmítal.
Šéf odborů Toussaint uvedl, že svaz hodlá ve svých mzdových požadavcích ustoupit, pokud MTA sníží počet disciplinárních řízení vůči členům odborů. Toussaint také vyzval MTA ke zvýšení výdajů do zařízení, školení a bezpečnosti.
#reklama