Amsterdam/Brno - Nejméně škodlivých chemikálií a nejlepší zpracování odpadu jsou důvodem, proč se v nejnovějším Průvodci zelenější elektronikou vydaném hnutím Greenpeace vrátila na první místo společnost Nokia.
Na špičce žebříčku vystřídala čínské Lenovo.
Poslední místo v průvodci, který Greenpeace vydala u výrobců mobilů a elektroniky počtvrté, opustila firma Apple.
Nokia získala osm bodů z deseti, o druhé místo se dělí Dell a Lenovo s 7,3 body následované společnostmi Sony-Ericson a Samsung.
Nejvíc se propadla Sony
Nejvíce ztratila společnost Sony, která spolu s LG skončila na posledním místě. Oba výrobci totiž byli penalizováni za dvojí standardy v odpadové politice.
Zatímco obě společnosti ve světě podporují program, který předpokládá individuální odpovědnost výrobce za výkup a recyklaci vlastního odpadu, ve Spojených státech jsou součástí koalice, která zákony o odpovědnosti výrobce odmítá.
Zároveň vyzývá spotřebitele, aby likvidaci elektronického odpadu platili sami.
Podle Greenpeace hodnocení v oblasti škodlivých chemikálií a odpadového hospodářství ukazuje, že firmy soupeří, která přijde k životnímu prostředí s co nejšetrnějšími výrobky.
Devět z celkového počtu čtrnácti výrobců tak získalo pět až sedm bodů z deseti možných.
"Je jasné, že elektronické společnosti soutěží o to, kdo přijde se zelenějšími výrobky," řekla Iza Kruszewska, vedoucí toxické kampaně Greenpeace International.
Firmy se předhánějí
"Je povzbuzující vidět největší světové výrobce mobilů a počítačů, jak mezi sebou soupeří o titul nejzelenější společnosti elektronického průmyslu," dodal Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR. Stále více společností tak podle Greenpeace informuje o výrobcích, které neobsahují nejhorší chemikálie.
Organizace tak například sleduje používání berylia, které může způsobovat ochabnutí plic - chronickou beryliózu, anebo výskyt PVC poškozující vývoj rozmnožovacího systému.
Například Panasonic v březnu 2007 nabízel řadu výrobků neobsahujících žádné PVC, včetně DVD přehrávačů a nahrávacích zařízení, domácích kin a videopřehrávačů.
Nokia, Sony Ericsson a částečně i Motorola zavádějí podle průvodce stále více modelů, které rovněž neobsahují PVC a bromové zpomalovače hoření.
Společnosti začínají také na vlastní odpovědnost odebírat zpět a recyklovat odpad vlastní značky, poskytovat více rozsáhlých dobrovolných programů a informovat zákazníky o tom, co se děje s vyřazenou elektronikou.
Dell uvádí, že recykluje 12 procent z celkového počtu prodaných výrobků, zatímco HP vykazuje 10 procent, Apple 9,5 procent a Motorola 3,32 procent.