Tel Aviv - Izrael se hodlá zbavit své závislosti na ropě a arabských státech, které ji vyvážejí. Bude mohutně investovat do vozů na elektrický pohon.
Podle listu Financial Times schválil Tel Aviv postavení celostátní sítě stanic pro dobíjení baterií do elektromobilů. Půl milionu by jich mělo začít fungovat již v průběhu roku a půl.
Soukromá firma Project Better Place, která stavbu financuje, již má k dispozici 200 milionů dolarů (3,5 miliardy korun), dost na to, aby se celá věc dala do pohybu. Pilotní projekt začne v Tel Avivu ještě letos. Roku 2010 již má projekt fungovat masově.
Slunce je demokratické, Arabové ne
Velký propagátor "elektropump", izraelský prezident Šimon Peres, se netají tím, že cíle Izraele jsou nejen ekonomické a ekologické, ale také politické.
"Dva největší problémy dneška jsou ropa a teror," citovaly Financial Times Perese. "Ropa je největší znečišťovatel a velký sponzor teroru."
Místo na ropu se tak Izrael chce soustředit na podporu sluneční energie.
"Státy produkující ropu jsou špatnou imitací demokracie. Slunce je tu stále, je demokratické, přátelské a neznečišťuje," dodal izraelský prezident. "Během jedné dekády nebudeme ropu potřebovat."
Project Better Place vypočítal, že pokud by všech 5 milionů izraelských aut jezdilo na elektrický pohon, stačilo by pro jejich celoroční energetickou spotřebu postavit solární elektrárny za 5 miliard dolarů (90 miliard korun).
Půjde o přelom?
Podle časopisu Time je projekt čerpacích elektrostanic, který má stát celkem 1 miliardu dolarů (17,8 miliardy korun), inovativní v tom, že se nesoustředí na samotná auta, ale na vybudování infrastruktury, která je bude "krmit".
Právě její neexistence je největším problémem, se kterým se propagátoři aut na elektrický pohon všude potýkají.
Na jedno dobití baterie elektromobil většinou neujede více než 200 km a jejich dobíjení je časově náročné.
"Je skvělé vlastnit elektrické auto, ale jeho používání je omezeno, pokud si ho můžete dobít pouze doma," poznamenává k tomu Caroline Öhrn z institutu Business Venture Research.
Levné elektroauto
Půl milionu stanic bude k dispozici lidem, kteří se nevydají dále než do blízkého okolí. Pro ty ostatní bude k dispozici 200 stanic, kde se baterie nebudou dobíjet, ale rovnou vyměňovat.
Autobaterie si motoristé nebudou kupovat, ale jen pronajímat.
Tím se podle zakladatele Project Better Place Shaie Agassiho sníží i cena samotného elektromobilu, která by se ve výsledku neměla příliš lišit od běžného vozu.
O "bateriových balíčcích", které by si pořizovatelé elektroaut předpláceli, již Agassi jedná s automobilkou Renault-Nissan.
Renault chce začít masově vyrábět auta na hybridní pohon již roku 2010 a stoprocentní elektromobily o rok později.
Zastavíme se až v Číně
V pondělí o celém projektu se zástupcem automobilky Carlosem Ghosnem jednal izraelský premiér Ehud Olmert. Před týdnem izraelská vláda v paralelní iniciativě jednomyslně schválila úlevy na daních pro ekologická auta. Nejméně budou platit právě elektromobily.
Podle Agassiho bude Izrael jen začátek, kde se celá strategie vyzkouší. Investoři už pošilhávají po dalších zemích, zejména po Číně.
"V Číně by to fungovalo ještě lépe. Jejich znečištění je zabíjí a nás také," citoval Time Idana Ofera, jehož společnost Israel Corp do projektu investovala 100 milionů dolarů.