EU definitivně schválila euromýtné

ČTK
27. 3. 2006 18:42
Brusel - Ministři dopravy Evropské unie definitivně schválili novou směrnici o výběru mýtného, které bude možné vybírat nejen při použití dálnic jako dosud, ale i silniční sítě sloužící tranzitní dopravě.

Sladění pravidel pro výběr poplatků však neznamená, že by se všude v EU platilo stejně. Členské státy budou mít dva roky na převedení pravidel do svého práva.

Český ministr dopravy Milan Šimonovský nepředpokládá, že by direktiva znamenala větší změny v ČR, kromě toho, že případně umožní zpoplatnit celou silniční síť.

Nová pravidla umožní odlišit sazby podle emisí vypouštěných z výfuků kamionů či podle denní doby, tedy dopravních špiček. V citlivých oblastech, například v Alpách, bude možné sazbu zvýšit až o čtvrtinu, ale dodatečný výnos se bude muset investovat do výstavby železnic.

Jedním ze zamýšlených cílů je totiž povzbudit přesun nákladů na koleje, omezit silniční zácpy a více šetřit životní prostředí.

Náš zákon o mýtném je kompatibilní

Směrnice je kompromisem dosaženým po mnohaletých sporech mezi státy na okraji EU, usilujícími o co nejnižší poplatky pro přepravce, a zeměmi ve středu unie, trpícími nárůstem tranzitní dopravy. Pravidla začnou platit po zveřejnění v úředním věstníku.

"Náš zákon (o elektronickém mýtném) je už kompatibilní s touto směrnicí," řekl ČTK ministr Šimonovský s tím, že se směrnice uplatnila již při zadání podmínek v tendru na dodavatele systému, možná je satelitní i mikrovlnná technologie.

"Předpokládáme, že systém se spustí od 1. ledna 2007," dodal. Šimonovský nepředpokládá, že by termín mohly ohrozit stížnosti u Evropské komise na tendr, který považuje za velmi pečlivě připravený i z hlediska unijních předpisů.

Výběr mýtného by podle Šimonovského mohl stoupnout osmi- až desetinásobně oproti současnému stavu. "V současné době očekáváme od mýta za kategorii kamionů těžších 12 tun výnos od deseti do 14 miliard korun.

Pokud bychom je zavedli ve stejném rozsahu i na kategorii od 3,5 tuny, pak očekáváme výnos 24-25 miliard," řekl. Ale rozšíření mýtného i na krajské silnice či na nákladní vozy už od 3,5 tuny, což by ministr příští vládě doporučoval, by vyžadovaly novelu zákona.

Na Slovensku elektronické mýtné zatím dospělo jen ke schválení předlohy ve vládě, ale návrh ještě čeká na posouzení v parlamentu. Ministr Pavol Prokopovič doufá, že sněmovna jej stihne projednat alespoň v prvním čtení ještě před červnovými volbami.

Počítá přitom se zpoplatněním dálnic a rychlostních komunikací u vozidel od 3,5 tuny.

"Dojde k podstatné změně. Při nynějším nálepkovém systému doplácejí ti, co jezdí méně, na ty, co jezdí více. Elektronický systém bude spravedlivý a adresný, každý zaplatí za to, co skutečně využívá," míní Prokopovič.

O použité technologii - satelitní či mikrovlnné - se také ještě nerozhodlo. "Pokud by to byl systém mikrovlnný, zpoplatnění silnic 1. třídy by se jevilo neefektivní, protože by bylo zapotřebí dvakrát více zařízení a efektivita by byla velmi nízká; doprava by vedla po dálnicích, zařízení by fungovala jako strašáci, ale zaplatit bychom je museli," poznamenal s tím, že v případě satelitního systému by tato nevýhoda odpadla a dalo by se uvažovat o rozšíření mýtného i na další silnice. Zatím je však předčasné o tom hovořit.

 

 

 

 

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy