Do roka a tří měsíců musí podle úředníků z Bruselu výrobci a obchodníci pomazánkové máslo stáhnout z regálů. Tedy minimálně jeho současný název.
Unii se nelíbí, že pomazánkové máslo má příliš nízký obsah tuku a nevyhovuje normám, které stanovují jeho obsah ve výrobcích, které se chtějí "honosit" pojmenováním máslo.
Obchodníci se musí připravit nejen na vymýšlení nového názvu, který by původní co možná nejvíc připomínal, ale i na drahé marketingové kampaně, kterým dají zákazníkům najevo, že jejich výrobek nezmizel, jen se jmenuje jinak.
Strach o obchod
Pomazánkového másla se totiž ročně v Česku vyrobí asi devět tisíc tun. Tržby za něj se tak mohou pohybovat až u jedné miliardy korun. Jde tedy o slušný byznys a obchodníci se obávají o ztrátu pozic na trhu kvůli přejmenování výrobku.
Dalšími náklady pak může být nové zalistování výrobku u obchodních řetězců, či nově placené bonusy. Tyto náklady se mohou vyšplhat na desítky milionů korun.
Ve hře o budoucí název jsou například varianty "pomazánkové" nebo "mléčná pomazánka".
Marný lobbing
Dnes ještě v Bruselu za výjimku lobboval ministr zemědělství Petr Gandalovič. Po jeho jednání s eurokomisařkou Mariann Fischer-Boelovou ale bylo jasné, že neuspěl.
Boj ale ještě nevzdává Potravinářská komora. Její prezident Jaroslav Camplík již dříve řekl, že jsou připraveni napadnout novelizaci Směrnice EU, která stanovuje výjimky v názvech potravin.
Tato novela je totiž téměř znemožnila, zatímco dřívější úprava byla mnohem benevolentnější. Podle Camplíka tak vytváří nerovné podmínky na trhu a má diskriminační charakter.