Toto rozhodnutí však vyvolalo velkou vlnu nevole. Britská hrdost nemůže skousnout, že by hlavním dodavatelem národního zdravotního systému (NHS) měla být právě německá společnost, kterou navíc vlastní Deutsche Post.
Druhým problémem jsou zaměstnanci firmy National Health Service Logistics (NHS Logistics), která až doteď dodávky zásob, jídla, materiálu a zboží zajišťovala. Jde totiž také o státní firmu, která patří pod zdravotní systém. A více než šestnáct set zaměstnanců hrozí stávkou.
Balíčky za desítky miliard
Rukama zaměstnanců DHL by mělo během deseti let projít zboží v celkové hodnotě 22 miliard liber, příjmy z toho by měly být 1,6 miliardy liber.
Zdravotní systém by díky tomu však mohl ušetřit až jednu miliardu liber.
Jedná se o další krok v postupné privatizaci státního systému. Ten ovšem ještě více přiostří spory mezi zaměstnanci státních firem a vládou. Každý krok vlády vedoucí k tomu, že soukromé firmy mají na systém větší vliv, je kritizován dokonce i členy vládní labouristické strany.
"NHS Logistics je velmi ceněná a uznávaná firma. Nedává smysl, že byla nahrazena," říká podle agentury Bloomberg zdroj z odborů, který si nepřeje být jmenován.
"K tomu je to opravdu děsivý způsob pro zaměstnance, jak se o tomto obchodu dovědět přes média," dodává.
Důkladná příprava
DHL se však na tento byznys již delší dobu připravoval. Loni totiž firma koupila za 3,8 miliardy liber britskou společnost Exel. Podle oficiálního prohlášení se tak snaží Deutsche Post, majitel DHL, posílit své zahraniční aktivity, aby se připravil na ztrátu svého německého monopolu v roce 2007.
Analytici za tím však vidí i další důvody.
"Velikost obchodu naznačuje, že akvizice Exelu se rozhodně vyplatí už proto, že díky ní má DHL na britském trhu silné zastoupení. Bez toho by zřejmě tendr nevyhrála," myslí si Per-Ola Hellgren, analytik Landesbank Rheinland-Pfalz.
"Jde o jeden z největších kontraktů Deutsche Post vůbec," dodává.