Boeing ví: Vyvážet armádní čipy se nemá

10. 4. 2006 17:27
New York - Společnost Boeing přiznala svoji vinu a souhlasila s tím, že zaplatí pokutu patnáct milionů dolarů.
Montáž letadla Boeing 747
Montáž letadla Boeing 747 | Foto: Boieng

Prohřeškem firmy bylo porušení exportních regulí. Komerčně prodávaná letadla vybavovala čipy, které mohou být zneužity pro vojenské účely a jejichž vývoz podléhá přísným pravidlům a licencím.

Mikročipy byly instalovány do záložních navigačních systémů letadel. Původně byly ovšem designovány pro armádní použití, neboť jsou schopny ovládat a navádět řízené střely.

Přesto mohou být zástupci firmy spokojeni. Pokuta se totiž mohla podle původní dohody vyšplhat až na 43 milionů dolarů.

Vládní úřady společnosti "přišily" 94 porušení zákona o kontrole zbraní - za každé letadlo, které bylo vyvezeno ze země bez potřebných povolení, a tedy s nelegální technologií.

Arogance se nevyplatila

Chybu udělala společnost Boeing i ve svém přístupu. Přestože jí vládní úředníci jasně vzkázali, aby přestala vyvážet tyto čipy jako součást letadel, společnost to ignorovala. Právníci Boeingu totiž poradili, že "onen úřad nemá dostatečné pravomoci", aby reguloval export. Mýlili se.

Infobox

Dřívější problémy společnosti Boeing

  • V roce 1998 dostal pokutu 10 milionů dolarů za to, že poskytl "citlivé" technologie svým partnerům z Ruska, Ukrajiny, Norska a Německa bez exportní licence
  • Pokuta 4,3 milionů byla udělana roku 2001 za vývoz technologií bez licence do Austrálie, Malajsie, Turecka a Singapuru
  • Firma LHSC dostala roku 2003 pokutu 32 milionů za nelegální vývoz satelitní technologie do Číny. Mezitím byla firma koupena Boeingem, nicméně k porušení regulí došlo ještě před akvizicí

"Při zpětném pohledu jsme se měli zachovat jinak," řekl mluvčí společnosti Tim Neale. "Dnes bychom to jistě udělali," dodal.

Pokuta, na které se Boeing dohodl s kontrolními úřady, je poslední z řady mnoha peněžních trestů, které již výrobce letadel dostal v posledních letech.

Boeing pod dohledem

Součástí dohody mezi úřady a Boeingem je i to, že firma najme externího konzultanta, který bude monitorovat a auditovat exportní praktiky během dvou let. Tak by se firma měla vyhnout dalším pochybením a případným sankcím.

"Důležitá věc pro vládu a pro nás je, že procesy, které v Boeingu probíhají, povedou k tomu, že již nebudeme porušovat žádná exportní pravidla a nařízení," citovala agentura Reuters Nealeho.

Devatenáct z letadel vyvezených mezi lety 2000 a 2003, která na své palubě nesla zakázaný čip, skončilo na čínském trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy