Airbus se stává hračkou v rukou politiků

Dušan Klimeš
14. 10. 2006 13:00
Moskva - Politické machinace vstupují do hry o to, kdo ovládne EADS, mateřskou společnost výrobce letadel Airbus. Uvnitř: JAK SI VEDE A380
Když letoun Airbus A380 opouštěl v lednu barvířskou dílnu, měl skvělé vyhlídky. Nyní se schází představenstvo firmy EADS, hlavního akcionáře Airbusu, a rozhoduje, jak snížit náklady a zjišťuje ztráty, které již kvůli zpoždění A380 firma utrpěla.
Když letoun Airbus A380 opouštěl v lednu barvířskou dílnu, měl skvělé vyhlídky. Nyní se schází představenstvo firmy EADS, hlavního akcionáře Airbusu, a rozhoduje, jak snížit náklady a zjišťuje ztráty, které již kvůli zpoždění A380 firma utrpěla. | Foto: Reuters

Teprve včera se firma EADS stala stoprocentním vlastníkem společnosti Airbus za 2,75 miliardy eur a už se stala příčinou tahanic mezi evropskými politiky.

Rusko totiž navýšilo svůj podíl v EADS o další dvě procenta. Státem vlastněná banka Vněštorgbank má nyní v rukou sedm procent akcií, a Kreml tak získává stále větší vliv na konglomerát, kterému dosud vládla francouzsko-německá koalice.

Podle slov prezidenta Putina by Rusko rádo získalo až deset procent. Cílem státu je získat takzvanou blokovací minoritu. Tedy - být sice "drobným" akcionářem, ale mít dostatečný podíl, aby měl možnost zablokovat důležitá rozhodnutí.

"Někdo si myslí, že bychom to neměli dělat, naopak odborníci nám radí získat tento podíl. Koneckonců to může zvýšit spolupráci našich zemí a firem, které se zabývají letectvím," uvedl Vladimir Putin.

Západ je proti

Proti vstupu Ruska se však bouří nejen ředitelé společnosti, ale i francouzský prezident Jacques Chirac a německá kancléřka Angela Merkelová.

Ruská strana využila před dvěma měsíci hluboký propad akcií EADS, který přišel po dalším oznámení o zpoždění dodávek nového superjumba A380. Podle EADS by prodlení mohlo firmu stát až pět miliard eur během následujících čtyř let.

Toto je jen maketa. Časem A380 bude létat několik desítek, aerolinky jich už objednaly 159
Toto je jen maketa. Časem A380 bude létat několik desítek, aerolinky jich už objednaly 159 | Foto: Adam Junek

Zástupce firmy uvedl, že EADS nechystá žádné změny v tom, jak je vedení firmy uspořádáno. To znamená, že si zatím Kreml na místa ve správní radě musí nechat zajít chuť.

Přesto je prý firma připravena spolupracovat s Ruskem na leteckých zakázkách. Tím naopak dává najevo, že by si ráda ukousla kus z koláče ruských vládních zakázek, především těch vojenských.

Spolkové země chtějí podíl

Zásadní změny ve vlastnické struktuře ale probíhají i v rámci Německa. Tato země vlastní 22,5 procenta akcií přes firmu DaimlerChrysler. Ta by svůj podíl ale chtěla snížit na patnáct procent.

Časem budou z naplněných korpusů lidmi naplněná letadla.
Časem budou z naplněných korpusů lidmi naplněná letadla. | Foto: Adam Junek

Toho se chopilo 16 spolkových zemí Německa a nabídly se, že podíl odkoupí. Tím by se část nadnárodní společnosti dostala přímo do rukou německých úředníků.

Díky tomu by ovšem mohly firmě lehce "připlout" i další státní zakázky, tentokrát od těchto spolkových zemí.

Francouzská vláda vlastní 15 procent akcií a francouzská mediální skupina Lagardére má 7,5 procenta. Podíl má i španělský holding SEPI, který je vlastněný státem.

 

Právě se děje

Další zprávy