Firmou, které nyní došla s čekáním na superjumbo A380 trpělivost, je FedEx. Mezinárodní přepravní společnost si původně objednala deset těchto obřích letadel. Teď však svoji zakázku ruší. Dokončení jumba se totiž odložilo již o dva roky a stále není jisté, kdy bude skutečně hotovo.
Těžit z toho bude, jak jinak, Boeing. FedEx si místo Airbusu pořídí 15 kusů letadla Boeing 777 s možností dalších patnáct dokoupit.
Samé náklady
To vše pouze ilustruje situaci, která panuje v Airbusu. EADS, tedy jeho mateřská společnost, musela vykázat za tři čtvrtletí provozní zisk nižší o 34 procent, především kvůli prozatímnímu nezdaru projektu A380.
Zatímco loni se Evropské skupině letecké a kosmické techniky (EADS) podařilo vydělat 2,1 miliardy eur, letos to bylo 1,39 miliardy. To nemile překvapilo analytiky, kteří doufali, že propad nebude tak katastrofický, a předpovídali zisk 1,9 miliardy.
Na druhou stranu tržby EADS meziročně vzrostly o 17 procent na téměř 28 miliard eur a mírně překonaly očekávání.
Stále níž
Kvůli krizi kolem A380 firma nedávno oznámila, že jí projekt superjumba v následujících letech sníží zisk celkem o 4,8 miliardy eur. EADS pouze uvedl, že letos dosáhnou jeho tržby 37 miliard eur.
Ukáže se v nich 430 letadel dodaných odběratelům, prodané helikoptéry, vojenská elektronika a kosmická technika.
Zatímco FedEx se odhodlal k razantnímu řešení, další zákazníci, kteří na A380 čekají, zatím neví co dál.
Blízkovýchodní aerolinie Emirates do Airbusu pošlou tým vlastních auditorů, než začnou vyjednávat o tom, jak dvouleté zpoždění vyrovnat. Emirates, největší kupec největšího letadla světa, to oznámily minulý týden. Společnost si objednala 43 obřích letadel.