Naopak: Veškerou svoji sílu a potenciál vrhne na český trh. V rámci střední Evropy tak zůstane Česko jedinou zemí, kde bude dál možné nakupovat v řetězcích Albert a Hypernova.
Na trzích sousedních států se firmě Ahold, která je provozuje, totiž nedaří tak dobře jako zde. S tržbami 36 miliard korun ročně zaujímá v tuzemsku mezi řetězci třetí místo. Na okolních trzích se společnosti nepodařilo získat významnější tržní podíl, proto je opouští.
"Investice ve střední Evropě zaměříme na naše vedoucí postavení v České republice. Ačkoliv je Česká republika vysoce konkurenční trh, naše zdejší pozice a posílená organizace nám poskytuje základ pro úspěšný růst," uvádí společnost v dnešním prohlášení.
Jak nahoru?
Podrobnější plány k tomu, jak se Ahold na Česko zaměří, ovšem nejsou.
Ale již delší dobu se spekuluje o tom, že má Ahold zálusk na akvizici společnosti Delhaize, která provozuje řetězec Delvita. Podle posledních zpráv z poloviny října ale korporace přerušily jednání.
Pro českou divizi Aholdu by to byl ovšem rychlý a efektivní způsob, jak rychle expandovat. Zatímco Ahold má asi tři sta obchodů, Delvita by mohla nabídnout dalších sto navíc.
Chuť na expanzi projevil Ahold už loni, kdy převzal 58 prodejen značky Julius Meinl, která tak definitivně opustila náš trh. Obdobně dopadla i francouzská firma Carrefour, která přešla pod křídla Tesco Stores.
Ústup z Ameriky
Hlavní součástí dnes oznámené nové strategie je ale prodej americké součásti společnosti U.S. Foodservice a prodejen Tops. Kvůli účetnímu skandálu v U.S. Foodservice se ocitla mateřská společnost z Nizozemí dokonce na pokraji bankrotu.
Nový ambiciózní plán Aholdu mluví o tom, že do konce roku 2009 by se měly provozní náklady snížit o 500 milionů eur a akcionáři by se měli dostat zpět k dvou miliardám eur.
"Od krize v roce 2003 už jsme dokončili komplexní revitalizační program," říká prezident Aholdu Anders Moberg.
"Výrazně jsme snížili dluh, prodali majetek, který nesouvisel s naší hlavní činností, transformovali byznys a finanční toky a vyřešili otázky spojené s vyšetřováním a mnoha soudními spory," dodává.
Kromě USA a střední Evropy se Ahold stahuje i z Portugalska, kde nabídne k prodeji svůj podíl v Martins Retail.
Opuštěná Evropa
V Polsku má nyní Ahold 185 prodejen a dalších deset provozuje formou franchisingu. Na Slovensku funguje 22 hypermarketů Hypernova a tři supermarkety Albert.
"Již jsme vstoupili do jednání o odprodeji polské společnosti s několika subjekty a očekáváme, že jednání uzavřeme do konce
roku. Odprodej by se pak měl ukončit v první polovině roku 2007," řekla dnes ČTK Kateřina Pecinová ze společnosti Ahold.
Pro slovenskou dceřinou společnost Ahold hledá jednoho nebo více kupců. "Naším záměrem je prodat naše řetězce jednomu kupci, abychom minimalizovali omezení prodeje a negativní dopad jak na naše zaměstnance, tak i na zákazníky," podotkla Pecinová.