BA vzdor drahé ropě vydělaly

aju
3. 2. 2006 16:20
Londýn - Drahé ropě a odhadům analytiků navzdory vydělaly třetí největší aerolinie v Evropě, British Airways, více než před rokem.
British Airways se ve třetím čtvrtletí povedlo zvýšit zisk i navzdory drahé ropě
British Airways se ve třetím čtvrtletí povedlo zvýšit zisk i navzdory drahé ropě | Foto: Aktuálně.cz

Ve třetím účetním čtvrtletí končícím v prosinci se čistý zisk posunul o necelá dvě procenta vzhůru na 11 milionů liber. Analytici přitom čekali, že rozdíl mezi náklady a výnosy nebude ani sto milionů, což by bylo o patnáct milionů méně než vloni. Provozní zisk dopadl ještě lépe - vzrostl o 29 procent na 175 milionů.

"Větší zájem o létání, který jsme v uplynulých měsících i podpořili řadou slev, nám pomohl překonat rostoucí náklady na paliva," pochvaloval si podle agentury Bloomberg nový šéf aerolinek Willie Walsh. K snižování základních cen letenek nízkonákladová konkurence, zejména dvě největší low-cost aerolinie Ryanair a easyJet.

"Dařilo se také v Česku. Například počet osob přepravných v business třídě vzrostl o třiadvacet procent," uvedla Anna Chmelíková, manažerka BA pro Českou a Slovenskou republiku.

Walsh dodal, že BA zatím neplánuje další zvyšování palivových příplatků.Ty zvedla společnost od května 2004 již celkem šestkrát. K podobnému kroku přistoupila také konkurence jako Air France, Lufthansa nebo ČSA. Na dlouhých letech tak k ceně letenky zákazník připlatí i několik desítek eur kvůli drahým palivům.

Britskému operátorovi hrozí ale letos dvě nebezpečí, které mohou poškodit jeho zisky. Odbory, které sdružují většinu pilotů firmy, vyhrožují stávkou, pokud jejich zaměstnavatel nevyrovná "díru" dvou miliard liber v penzujním plánu. Walsh již v říjnu ale varoval, že rozhodně příspěvky v této chvíli nezvýší.

Ještě podstatnější hrozbou je plánované otevření letiště Heathrow. "Evropská unie a Spojené státy se blíží dohodě o otevřeném nebi, což by mimo jiné znamenalo, že se Heathrow musí otevřít konkurenci v transatlantických letech," upozornil Goeff van Klaveren, analytik Exane BNP Paribas. Dosud mohly kromě BA vysílat z Haethrow letadla přes oceán jen další tři firmy. BA tak na letech přes Atlantik zatím získávají asi 60 procent ročního provozního zisku.

 

Právě se děje

Další zprávy