Praha - Objem škod spojených s pojištěním odpovědnosti narostl za posledních pět let o 65 procent na téměř 300 milionů korun ročně. Škody v dalších letech porostou v souvislosti s novým občanským zákoníkem. Informovala o tom Česká asociace pojišťoven, podle jejíchž statistik má toto pojištění sjednáno 30 procent občanů.
"Výše odškodnění za odpovědnostní škody se bude z důvodu změn vyplývajících z nového občanského zákoníku dále zvyšovat," uvedla mluvčí asociace Marcela Kotyrová. Zásadně se podle ní změnil způsob odškodňování bolestného nebo ztížení společenského uplatnění, což spolu s novými nároky v občanském zákoníku zvyšuje škody na zdraví o více než 100 procent.
Pokud například někdo vážně zraní soupeře při sportu, může ho nárokovaná částka na kompenzaci škody stát statisíce korun. V nejzávažnějších případech při trvalých následcích pro poškozeného jde o miliony korun.
Lidé ohlašují ročně více než 35 000 pojistných událostí. Pojištění je sjednáváno hlavně v rámci pojištění domácnosti. Nejčastějším příkladem odpovědnostní škody je vytopení bytu souseda.
Třetinový podíl pojištění české populace potvrdil průzkum, a to přes to, že téměř 90 procent dotázaných považuje pojištění odpovědnosti za užitečné. Projektový manažer společnosti NMS Market Research Kamil Kunc míní, že příčina zdánlivé lehkovážnosti české populace souvisí s výsledky testu pojistné gramotnosti. Ty ukázaly, že se Češi v pojištění odpovědnosti v občanském životě téměř vůbec neorientují.
Pouze třetina respondentů slyšela o tom, že nový zákoník vnesl do uplatňování odpovědnostních škod výrazné změny. "Lidé mají malou představu o tom, za jaké škody v občanském životě odpovídají. Více než 30 procent respondentů si například myslí, že pojištění kryje škody způsobené zaměstnavateli na pracovišti," řekl výkonný ředitel asociace Tomáš Síkora.
V rámci osvěty o pojištění odpovědnosti je tak třeba klientům vysvětlit úplné základy, tedy na jaké situace se pojištění vztahuje, kdo je v rámci smlouvy pojištěn či na co nezapomenout při hlášení pojistné události. Často se například stává, že klienti hlásí mylně škody, které způsobili sami sobě, poznamenala Kotyrová.