Škody z pojištění odpovědnosti rostou, má jej třetina lidí

ČTK ČTK
3. 2. 2015 12:12
Nejčastějším příkladem odpovědnostní škody je vytopení sousedova bytu.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Objem škod spojených s pojištěním odpovědnosti narostl za posledních pět let o 65 procent na téměř 300 milionů korun ročně. Škody v dalších letech porostou v souvislosti s novým občanským zákoníkem. Informovala o tom Česká asociace pojišťoven, podle jejíchž statistik má toto pojištění sjednáno 30 procent občanů.

"Výše odškodnění za odpovědnostní škody se bude z důvodu změn vyplývajících z nového občanského zákoníku dále zvyšovat," uvedla mluvčí asociace Marcela Kotyrová. Zásadně se podle ní změnil způsob odškodňování bolestného nebo ztížení společenského uplatnění, což spolu s novými nároky v občanském zákoníku zvyšuje škody na zdraví o více než 100 procent.

Pokud například někdo vážně zraní soupeře při sportu, může ho nárokovaná částka na kompenzaci škody stát statisíce korun. V nejzávažnějších případech při trvalých následcích pro poškozeného jde o miliony korun.

Lidé ohlašují ročně více než 35 000 pojistných událostí. Pojištění je sjednáváno hlavně v rámci pojištění domácnosti. Nejčastějším příkladem odpovědnostní škody je vytopení bytu souseda.

Třetinový podíl pojištění české populace potvrdil průzkum, a to přes to, že téměř 90 procent dotázaných považuje pojištění odpovědnosti za užitečné. Projektový manažer společnosti NMS Market Research Kamil Kunc míní, že příčina zdánlivé lehkovážnosti české populace souvisí s výsledky testu pojistné gramotnosti. Ty ukázaly, že se Češi v pojištění odpovědnosti v občanském životě téměř vůbec neorientují.

Pouze třetina respondentů slyšela o tom, že nový zákoník vnesl do uplatňování odpovědnostních škod výrazné změny. "Lidé mají malou představu o tom, za jaké škody v občanském životě odpovídají. Více než 30 procent respondentů si například myslí, že pojištění kryje škody způsobené zaměstnavateli na pracovišti," řekl výkonný ředitel asociace Tomáš Síkora.

V rámci osvěty o pojištění odpovědnosti je tak třeba klientům vysvětlit úplné základy, tedy na jaké situace se pojištění vztahuje, kdo je v rámci smlouvy pojištěn či na co nezapomenout při hlášení pojistné události. Často se například stává, že klienti hlásí mylně škody, které způsobili sami sobě, poznamenala Kotyrová.

 

Právě se děje

Další zprávy