Firma vykázala 21. ziskový rok v řadě, zaměstnává 1070 lidí, řekl generální ředitel František Krček. Podnik je členem ruské strojírenské skupiny OMZ, jejímž hlavním akcionářem je Gazprombanka.
Podnik dlouhodobě deklaruje, že je připraven spolupracovat s jakýmkoli vítězem soutěže na dostavbu Jaderné elektrárny Dukovany. Ruské firmy přitom nebudou podle vyjádření ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka v plánovaném tendru osloveny a nesmí se ho zúčastnit ani jako dílčí členové konsorcia.
O podnik v roce 2019 usiloval kvůli problémům s protiruskými sankcemi jihokorejský konglomerát Korea Heavy Industry& Development. Z ohlášené transakce však nakonec sešlo.
"Účetní hospodářský výsledek pandemie určitě ovlivnila, protože projekty se posouvaly, řada z nich až do letoška," uvedl Krček. Epidemická opatření komplikovala obchody zejména v zahraničí. Podnik zavedl přísné hygienické normy ve výrobě i pro pracovníky v jaderných elektrárnách, home office a posílil digitalizaci činností. "Považuji za úspěch, že jsme společnost udrželi v chodu a že jsme žádnému zákazníkovi nezpůsobili problém," řekl Krček.
Škoda JS loni podepsala kontrakty na další roky za více než 3,5 miliardy korun, meziročně o 300 milionů Kč více. Letos čeká minimálně stejné tržby i zisk.
Podnik, který se musel kvůli nedostatku tuzemských příležitostí víc orientovat na export, loni vyvezl zařízení a služby za 1,5 miliardy korun, což představovalo 46 procent tržeb. O rok dřív tvořil podíl vývozu 68 procent. "Pandemie posouvala export na další rok, třeba u polárních jeřábů na Ukrajinu, zakázky za stovky milionů korun," uvedl generální ředitel. Největší podíl připadl loni opět na Slovensko, Ukrajinu a Maďarsko, ale také na Velkou Británii. Kvůli pokračujícím omezením na hranicích neočekává letos Krček výrazný růst vývozu.
Škoda JS nabízí inženýring, výrobu i servis, což jí kromě stability výnosů umožňuje nabízet služby ve všech fázích provozního cyklu elektrárny. Loni inkasovala z inženýringu, tedy modernizace a budování jaderných zdrojů, 38 procent tržeb. Hlavní projekt je dostavba 3. a 4. bloku slovenské jaderné elektrárny Mochovce, která potrvá ještě nejméně dva roky, než se dokončí čtvrtý blok.
"U třetího čekáme na rozhodnutí slovenského Úřadu pro jadernou bezpečnost, aby mohlo být zahájeno zavážení paliva," uvedl Krček. Další jsou projekty na zvýšení bezpečnosti čtyř ukrajinských jaderných elektráren, modernizaci řízení výkonu bloku v maďarské elektrárně Paks a záměna rozvaděčů v Dukovanech. "Novou zásadní referencí byla výměna separátorů páry na druhém bloku Temelína," řekl.
"Zvládli jsme také první část transportu dvou vysoce kontaminovaných tlakových nádob reaktoru včetně vnitřních částí na odstavené slovenské elektrárně Jaslovské Bohunice V1. Tato reference posiluje naši pozici v nástupu do nového segmentu vyřazování jaderních zdrojů," řekl Krček.
Podíl servisu na tržbách loni meziročně posílil na 29 procent. Škoda JS je generálním dodavatelem údržby zařízení primárního okruhu všech šesti bloků obou českých jaderných elektráren. Podíl výroby se meziročně také zvedl na 34 procent tržeb.
"Dokončili jsme 160 kusů pohonů řídicích tyčí reaktoru pro Dukovany a zahájili výrobu 76 pohonů pro Rovenskou jadernou elektrárnu na Ukrajině, kam jsme také dodali a odzkoušeli druhý komplet mříží pro skladování použitého jaderného paliva," uvedl Krček.
Stabilizační dlouhodobý program jsou kontejnery na použité jaderné palivo pro české elektrárny i pro cizinu, které tvoří 12 procent tržeb. Pro Temelín firma dodala čtyři kontejnery vlastního designu a pro Dukovany tři kontejnery Castor vyráběné v německé licenci. "Pokračovaly práce na přípravě výroby kontejnerů vlastního designu pro Dukovany," řekl Krček.
Podnik dále loni zahájil výrobu vnitřních částí tlakové nádoby reaktorů pro dva bloky EPR 1600 MW na britskou elektrárnu Hinkley Point C, jejímž dodavatelem je francouzský koncern EdF. Zakázka za stovky milionů korun potrvá do roku 2022. Francouzi dodávají tlakovou nádobu a stěžejní části vnitřní vestavby reaktoru, což jsou zařízení o hmotnosti desítek tun, se vyrábí v Plzni. Pro finskou elektrárnu Loviisa loni podnik vyrobil utahovací jednotku vlastního designu.