Praha - Těm zákazníkům, kteří si nový automobil značky Škoda chtějí pořídit rychle a spokojí se s již vyrobeným kusem ze skladových zásob dealerů, hrozí, že mohou koupit vůz se starším typem turbodieselového motoru z produkce koncernu Volkswagen. Ty jsou přitom předmětem vyšetřování a zatím není jasné, jaký bude jejich příští osud.
Průzkum online deníku Aktuálně.cz na internetových stránkách mladoboleslavské automobilky ukázal, že mezi novými vozy, které jsou takzvaně ihned k dodání, je i nyní několik desítek exemplářů aut s problematickými motory typové řady EA 189.
Při zběžném průzkumu katalogu, který v sobotu odpoledne obsahoval přes 2300 položek, jsme nalezli přes dvě desítky zbrusu nových aut a podobné množství předváděcích. Jejich pohonnými jednotkami jsou čtyřválcové turbodiesely o zdvihovém objemu válců 1,6 a 2,0 litru v různých výkonových specifikacích a s parametry emisní normy Euro 5.
Rapidy, superby i yeti...
Mezi těmi novými je osm vozů typu rapid v karosářských variantách spaceback i liftback, devět exemplářů malého sportovně-užitkového vozu Yeti a šest superbů kombi minulé generace.
Podle dostupných informací zatím Škoda nenařídila dealerům, aby tyto vozy stáhli z nabídky.
"Pro naše zákazníky je důležité, že všechny dotčené vozy jsou z uživatelského hlediska naprosto bezpečné a schopné každodenního provozu. Technický vývoj skupiny Volkswagen intenzivně pracuje na tom, aby byly odchylky prostřednictvím technických řešení odstraněny. Škoda bude své zákazníky co nejdříve informovat o případných nezbytných opatřeních," sdělil na dotaz Aktuálně.cz mluvčí škody Jozef Baláž.
Prodej aut se zmiňovanými naftovými motory Volkswagen v normě Euro 5 již ale zakázal Švýcarský silniční úřad. Toto nařízení tedy může dopadnout kromě značky Volkswagen i na Audi, Seat a pochopitelně i na Škodu. Zatímco místní sdělovací prostředky ale informovaly, že opatření by se mělo dotknout 160 000 aut, realita bude podle všeho mnohonásobně nižší.
V celém Švýcarsku se totiž ročně prodá jen kolem 60-70 tisíc aut z produkce koncernu Volkswagen, přičemž ne všechno jsou to diesely. A navíc, už řadu měsíců jsou dealeři zásobováni pouze auty s novými motory v normě Euro 6, kterých se zákaz netýká.
Nová situace je dalším pokračováním skandálu, který vypukl minulý týden. Tehdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u téměř půl milionu vozů VW a Audi s naftovými motory, které se za posledních sedm let v USA prodaly, používal při měření emisí klamavý software.
Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč). Aféru tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.
Kvůli skandálu z čela největšího světového prodejce automobilů ve středu odstoupil Martin Winterkorn. V pátek ho nahradil Matthias Müller, dosavadní šéf dceřiné společnosti Porsche. Změny se dotkly i české součásti Škoda Auto. Její dosavadní šéf Winfried Vahland od listopadu povede aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku a v čele mladoboleslavského podniku jej nahradí Bernhard Maier.