Systém po svém ranním spuštění fungoval jen krátce. Při návštěvě e-shopu se uživatelům od rána ukazovalo oznámení: "Právě pro Vás připravujeme nové funkce. Za okamžik bude vše hotovo. Zkuste to prosím za pár minut znovu."
První prodeje už ovšem systém ještě před ranními výpadky zaznamenal, známku si koupili například řidiči na některé z čerpacích stanic na dálnici D1. Přesný počet dosud prodaných známek však zatím známý není.
Šéf společnosti Cendis, která má systém na starosti, Jan Paroubek uvedl, že ráno po šesté hodině prudce vzrostla zátěž systému, jehož příčinu vývojáři neznali. Systém proto i kvůli obávám z možného útoku hackerů raději odpojili. To tvrdil na úterní tiskové konferenci ke spuštění prodejů také ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Později však resort zjistil, že šlo o technickou chybu. "Jedna komponenta generuje obrovské množství operací mezi frontendem a backendem, což se nám při testech neprojevilo", uvedl po poledni Paroubek. Systém stál téměř 310 milionů korun. Známky začnou platit nejdříve od 1. ledna.
Podle Havlíčka by systém mohly postihovat mírné výpadky během prvních dvou dnů. "Nechceme ten systém přetížit. Chceme se raději držet bezpečného provozu, protože bude jistě docházet k útokům," komentoval zatím jeho dosavadní fungování.
Havlíček dal za funkčnost hlavu na špalek
Nefunkční informační systém kritizovala opozice i ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD). Ten to označil za nepřijatelné a ministra dopravy žádal o vysvětlení. Podle některých opozičních zástupců jsou problémy kolem prodeje dálničních známek ukázkou nekompetence. "Mám pocit déjá vu. Do tohoto projektu putovalo několik set milionů korun a pan ministr za funkčnost systému dával hlavu na špalek. Doufám, že to teď uspokojivě vysvětlí. Taková situace hned první den je nepřijatelná," uvedl Petříček.
Místopředseda hnutí STAN Petr Gazdík na úterní tiskové konferenci ve sněmovně ironicky pogratuloval všem, kteří si dnes chtěli známku koupit. Havlíček by podle něj měl zvážit, zda zvládá funkce ministra průmyslu a obchodu i dopravy.
Řidiči si mohou od tohoto úterý kupovat nové elektronické dálniční známky také na pobočkách pošt a čerpacích stanicích Euro Oil. Známky budou vedené na registrační značku vozidla.
Typy i ceny známek zůstávají pro příští rok stejné, roční známka stojí 1500 Kč, měsíční 440 Kč a desetidenní 310 Kč. Zůstává i zvýhodnění pro ekologická auta. Novinkou je možnost libovolně nastavit datum začátku jejich platnosti, a to až s předstihem 90 dnů. Roční známky navíc budou nově fungovat po dobu 365 dní bez ohledu na kalendářní rok.
Dálniční známky budou kontrolovat policisté či celníci několika způsoby. K dispozici budou mít jednak mobilní aparáty, se kterými budou kontrolovat platnost kuponů přímo na dálnicích. Ke kontrole budou moci využívat i mýtné brány, které zbyly po předchozím mýtném systému.
Přípravy nového systému dálničních známek provázely v počátcích problémy, které stály místo i předchozího ministra dopravy Vladimíra Kremlíka. Stát po vlně kritiky zrušil původní soutěže na provozovatele IT systému, který vysoutěžil za 401 milionů korun. Spolu s tím zastavil další návazné tendry. Ministerstvo dopravy poté zakázku i se supervizí zadalo státnímu podniku Cendis. Podle Havlíčka tím a celkovým zjednodušením systému stát proti původním předpokladům ušetřil okolo 500 milionů korun. Celkově systém vyšel na 309 milionů korun.
Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995. Současných 1500 korun za rok platí motoristé od roku 2012. Loni stát vybral 5,35 miliardy korun. Elektronické viněty fungují i v některých okolních zemích, například na Slovensku.