Praha má od Dánů první návrhy, jak zklidnit magistrálu. Změny chce začít co nejdříve

Adam Váchal Adam Váchal
Aktualizováno 12. 5. 2017 15:27
Pražští politici a plánovači veřejného prostředí se tento týden sešli v Kodani s dánským urbanistou Janem Gehlem. Představil jim analýzu, která ukazuje nejpalčivější problémy severojižní magistrály. Zmínil také několik možných úprav, které by vedly ke zklidnění frekventované ulice. Na konci června bude pro radu hlavního města připraven materiál. Pokud jej politici schválí, proměna magistrály může brzy odstartovat. Začne se drobnými úpravami na zkoušku.
Praha by podle studia Gehl Architects měla začít s menšími změnami. (ilustrační foto)
Praha by podle studia Gehl Architects měla začít s menšími změnami. (ilustrační foto) | Foto: IPR Praha

Praha - Severojižní magistrála by se mohla začít již brzy měnit k lepšímu. Na návrhu, jak dopravní tepnu procházející centrem města proměnit, pracovali od loňského října odborníci na urbanismus z dánské kanceláře Gehl Architects. Tento týden se s nimi v Kodani setkali zástupci pražského magistrátu.

Celosvětově uznávaný dánský urbanista Jan Gehl už dříve prohlásil, že se jedná o jeden z nejtěžších úkolů, které kdy řešil.

Praha by podle studia Gehl Architects měla začít s menšími změnami. Do nich se pražští politici chtějí pustit co nejdříve. Koncem června by měli radní schvalovat materiál, který určí další postup.

"V první vlně opatření nemusíme řešit přímo úpravu samotné magistrály, ale jejího bezprostředního okolí," říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ). Dodává, že cílem je vytvořit z dopravní tepny místo, které nerozděluje lidi.

Právě to odborníci z Gehl Architects označili za jeden z největších problémů současného stavu. Cílem proměny podle nich nemá být snaha za každou cenu snižovat množství aut, ale především zpřístupnit magistrálu i pro ostatní.

"Dominance aut je v současné době hlavním problémem magistrály. Není zde prostor pro jiný způsob dopravy," vysvětluje ředitelka architektonického studia Henriette Vambergová.

Úkolem Prahy by podle ní mělo být především zlepšit pohyb chodců, kteří v některých úsecích nemají šanci se přes magistrálu dostat a zlepšit bezprostřední okolí několikaproudé silnice. Podle odhadů přitom magistrálu denně přejde zhruba 100 tisíc chodců.

"Přímo u magistrály se nachází několik velmi významných kulturních míst a domů, jako je například budova Národního muzea či Státní opera. Kvůli magistrále jsou však tato místa velmi těžko přístupná," popisuje Vambergová.

Město v minulosti vypracovalo několik návrhů proměny magistrály, uvažovalo se mimo jiné o jejím částečném zahloubení pod zem. Žádný z plánů se však dosud nepodařilo naplnit. Podle dánských urbanistů je proto důležité, aby město mělo vizi a dlouhodobou strategii, podle níž se bude řídit. Právě tuto strategii by měli radní schvalovat koncem června.

Podle urbanistů existuje řada takzvaných krátkodobých opatření, které může Praha provést takřka okamžitě. Podle Solveg Reigstad, která je společníkem Gehl Architects, lze na magistrále například vybudovat další semafory, přechody, vytvořit novou autobusovou linku či změnit rychlost na některých úsecích.

Vedení metropole se musí na konkrétních opatřeních ještě shodnout. Podle Kolínské je však pravděpodobné, že opatření, která by se přímo mohla dotknout plynulosti provozu, bude město dělat na zkoušku. Ve chvíli, kdyby tak například nové semafory zkomplikovaly dopravu, město by je po několika týdnech mohlo z místa odstranit.

Velké změny, v jejichž rámci by mohlo dojít i k částečné přestavbě magistrály, a to především v úseku mezi náměstím I. P. Pavlova a Florencí, bude město řešit poté, co rada schválí dlouhodobou strategii proměny magistrály.

Gehlovo studio představilo i dlouhodobější vizi. Pražští politici by podle ní měli zvážit, zda výrazně nezainvestovat do přestavby úseku mezi hlavním nádražím a Hlávkovým mostem, kde je velká část magistrály umístěná na pilířích. Podle Dánů by město mělo mostní konstrukci zbourat a ulici doslova položit na zem.

To by umožnilo vytvořit další přechody pro chodce a cyklisty, kteří se dnes na mnoha místech nemají jak přes magistrálu dostat. Současně by zmizely některé nájezdové rampy, což by umožnilo na jejich místě vytvořit nová náměstí či parcely pro developery. Zda se však město pro tuto nákladnou změnu rozhodne, není zatím jasné. Museli by se na ní shodnout zástupci města napříč politickým spektrem.

Podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy není až tolik důležité, do jak velkých změn se město nyní pustí. Klíčové je, aby celá věc nevyšuměla. "Shodujeme se, že je třeba začít teď, byť půjde zatím o malé změny," říká Pavla Melková z Kanceláře veřejného prostoru IPR. S jejími slovy souhlasí i politici.

Otázkou však zůstává, jak se shodnou na konkrétních úpravách. Na ty mohou mít jednotlivé partaje různý pohled. Velkým tématem v tomto ohledu zůstává do budoucna především otázka snižování počtu automobilů na severojižní magistrále.

Severojižní magistrála byla postavena v 70. letech jako hlavní silniční tah středem města. Denně po ní projede okolo sta tisíc automobilů.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ski Tour skončila absolutním triumfem Norů, Bolšunov vyhořel

Premiérová severská Ski Tour skončila absolutním triumfem norských běžců na lyžích. Vítězství v miniseriálu vybojovali Paal Golberg a suverénní Therese Johaugová, jejich krajané obsadili v Trondheimu i zbylá místa na stupních vítězů. Mužům dokonce patřilo prvních šest příček. Seveřané odsunuli v závěrečném stíhacím závodě na 30 km klasicky na sedmé místo průběžného lídra a vedoucího muže Světového poháru Alexandra Bolšunova z Ruska. Michal Novák, který figuroval na 39. pozici, do poslední etapy nenastoupil.

Johaugová průběžné vedení hravě udržela a stíhačku vyhrála s naprostou převahou. Vedoucí závodnice SP dorazila do cíle s náskokem tří minut a 40 sekund před Heidi Wengovou, třetí skončila Ingvild Flugstad Östbergová.

Jednatřicetiletá Johaugová byla ve finále Ski Tour i při výrazném vstupním náskoku podle očekávání nejrychlejší ženou na trati. Nejvíce se k ní časem přiblížila další Norka Astrid Uhrenholdt Jacobsenová, jež byla o 44,8 sekundy pomalejší a cílem proběhla jako pátá za Švédkou Ebbou Anderssonovou. Jediná česká účastnice v ženské kategorii Kateřina Janatová Ski Tour plánovaně ukončila po 21. místě v úterním sprintu v Aare.

Bolšunov měl na startu stíhačky náskok 34 sekund na Golberga, ale už po čtyřech kilometrech bylo pořadí opačné. Ruský favorit evidentně promazal a v cíli měl ztrátu téměř minutu a tři čtvrtě. Před Bolšunova se postupně dostali i další medailisté Simen Hegstad Krüger a Hans Christer Holund a také Emil Iversen, Martin Löwström Nyenget a Johannes Hösflot Klaebo.

Iversen, který měl na startu stíhačky na Bolšunova bez dvou sekund tříminutovou ztrátu, dosáhl nejrychlejšího času. Golberg se díky třísetbodové porci za vítězství v seriálu posunul v hodnocení SP ze šestého místa na třetí za Klaeba. Bolšunov dál vede s komfortním náskokem přes 400 bodů.

SP v běhu na lyžích v Trondheimu (Norsko):

Muži - stíhací závod 30 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Golberg 1:23:51,6, 2. Krüger -28,9, 3. Holund -30,1, 4. Iversen -32,3, 5. Nyenget -32,9, 6. Klaebo (všichni Nor.) -34,2, 7. Bolšunov (Rus.) -1:41,0, 8. Niskanen (Fin.) -1:48,2, 9. Röthe (Nor.) -25,8, 10. Cologna (Švýc.) -3:00,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Bolšunov 1948 b., 2. Klaebo 1531, 3. Golberg 1202, 4. Röthe 1124, 5. Krüger 1123, 6. Niskanen 1047, …60. Novák 71, 100. Pechoušek 21, 128. Černý 5, 131. Knop 5, 134. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - stíhací závod 15 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Johaugová 41:13,8, 2. H. Wengová -3:40,8, 3. Östbergová (všechny Nor.) -3:41,5, 4. Anderssenová (Švéd.) -5:54,3, 5. Jacobsenová (Nor.) -6:14,8, 6. Digginsová (USA) -8:40,1, 7. Pärmäkoskiová (Fin.) -9:12,4, 8. T. Wengová (Nor.) -9:14,5, 9. Ribomová (Švéd.) -9:32,1, 10. Maubetová Bjornsenová (USA) -9:43,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Johaugová 2268 b., 2. H. Wengová 1611, 3. Něprjajevová (Rus.) 1260, 4. Jacobsenová 1202, 5. Digginsová 1074, 6. Östbergová 1065, …27. Razýmová 255, 39. Janatová 119, 55. Nováková 67, 81. Beranová (všechny ČR) 15.

před 1 hodinou

Na Karlovarsku spadl strom na autobus, lehce zraněni byli dva lidé

V Krásném Jezu na Karlovarsku spadl vinou silného větru strom na autobus v zastávce u železniční stanice. Lehce zraněni byli dva lidé, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Záchranáři je ošetřili na místě.

Muž údajně upadl ve vozidle a na ženu spadla větev při vystupování z vozidla. "Autobus stál v zastávce. Místo na silnici I/20 (hlavní tah z Plzně na Karlovy Vary) je průjezdné," dodal.

Další zprávy