Policie v současné době vyšetřuje několik takových případů napříč Českem, sdělil mluvčí Jakub Vinčálek. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jana Papeže jsou podobné podvody na internetu již řadu let.
"Většina takových nabídek si je podobná jako přes kopírák. Nejprve nabízející představí sebe sama jako odborníka na danou destinaci, protože tam dlouhodobě žije. Pak zdůrazní, že je s ním cesta vždy zajímavější a mnohem levnější, protože na místě všechny zná a všichni mu dají úplně jiné ceny než českým cestovkám. Pak napíše své hodnocení cestovek, jejich nekřesťanských marží a touhy klienty okrást. A nakonec vyzve čtenáře k tomu, aby se s ním spojili přes zprávy, protože nechce konkurenci ukazovat svůj geniální a levný program," uvedl Papež.
Podvodníci se podle Chaloupkové chovají jako cestovní kancelář, nesplňují však podmínky na její provozování. "Aby mohl podnikatel pořádat zájezdy a prodávat je konečným spotřebitelům, musí disponovat koncesí na činnost cestovní kanceláře, být řádně zajištěn pro případ svého úpadku a každý rok přispívat do Garančního fondu cestovních kanceláří," uvedla. Zájezdy si doporučuje vybírat od firem, které mají kamennou prodejnu, webové stránky, funkční telefonní číslo a identifikační číslo společnosti (IČO).
"Pokud si veřejnost není jista, zda je daný pořadatel řádnou cestovní kanceláří, může se obrátit na sekretariát AČCKA a tuto informaci si ověřit," doplnila.
Podvodníci podle Papeže také lidi vyzývají, aby peníze za ubytování, letenky a další služby posílali odděleně na různé české i zahraniční účty. "Podobné případy se vyskytují dlouhou řadu let a ACK ČR ně dlouhodobě upozorňuje u ministerstva pro místní rozvoj a dalších institucích. Například o paní, která okradla klienty téměř o 40 milionů, jsme veřejně mluvili už před třemi lety a vůbec nic se nestalo," uvedl Papež.
Police ČR podle Vinčálka v současné době řeší několik podvodných prodejů zájezdů přes sociální sítě. "Bližší informace ale zatím sdělit nemůžeme," dodal.