reklama
 
 

Po vysavačích dostanou úsporný štítek i trouby a digestoře

29. 10. 2014
Evropská unie chce snížit energetickou náročnost u dalších tří skupin domácích spotřebičů.
Doporučujeme

Praha - Ledničky, myčky, televize, pračky nebo luxy. Všechny tyto spotřebiče už musí mít podle nařízení Evropské komise energetický štítek, který informuje o energetické třídě výrobku nebo průměrné roční spotřebě. Počínaje příštím rokem se tato povinnost rozšíří také na elektrické a plynové trouby a na digestoře.

Informovat o energetické třídě spotřebičů budou muset nově také e-shopy. Štítek musí být viditelný i při propagaci výrobků, tedy na letácích, v televizních reklamních spotech a v různých akčních nabídkách.

Trouby, digestoře a ohřívače

"Nejdůležitější změnou od ledna 2015 je rozšíření energetického štítkování na elektrické a plynové trouby a na odsavače," upozorňuje generální ředitel Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů (CECED) Radek Hacaperka. Sdružení funguje ve 24 evropských zemích a v Česku sdružuje devět firem.

Od konce září příštího roku pak povinné štítky přibudou také u ohřívačů.

Energetický štítek znázorňuje energetickou třídu výrobku, průměrnou roční spotřebu, emise nebo hladinu akustického výkonu. Od konce listopadu roku 2011 jej musí mít ledničky, pračky, myčky nádobí, televize, klimatizace nebo vinotéky. V květnu roku 2012 se tato povinnost rozšířila na sušičky prádla.

Od letošního září pak byl omezen maximální možný příkon vysavačů na 1600 wattů a také u nich přibyl štítek.

Štítky i v e-shopech

"Druhou nejvýznamnější změnou od 1. ledna 2015 je zavedení povinného používání energetických štítků jako grafického souboru i při internetovém prodeji u všech zmíněných kategorií výrobků," říká Hacaperka.

Internetové obchody mohly dosud prodávat všechny spotřebiče bez informací o zařazení do energetické třídy. Nově musí zobrazovat energetický štítek buď viditelně u ceny spotřebiče, nebo jako vnořené zobrazení, kdy se zobrazí po rozkliknutí ikony.

Energetický štítek bude povinné uvádět také na různých propagačních materiálech, jako jsou letáky nebo akční nabídky, a také v televizních reklamách.

Podobně jako u vysavačů má také u dalších tří zmíněných kategorií – digestoře, trouby a ohřívače – dojít ke snižování příkonu a zvyšování energetické účinnosti. "Tyto změny ale nepůjdou na úkor funkčních vlastností,“ slibuje Hacaperka. U vysavačů se pak od července roku 2017 sníží povolený příkon na 900 wattů.

Chyby? Často jen formality

Kontrolu štítků u elektrických spotřebičů provádí Státní energetická inspekce. Ta v roce 2012 uskutečnila 341 kontrol, přičemž u 36 procent prověřovaných subjektů odhalila nějaké nedostatky. V roce 2013 pak provedla 138 kontrol, chyby našla u více než 55 procent subjektů.

"U prvních kontrol jsme se setkávali hlavně se špatnými údaji, které neodpovídaly realitě. Štítky měly také často špatnou úpravu, byly třeba pouze černobílé nebo špatně nalepené,“ popisuje Antonín Český, ředitel odboru kontroly a úspor energie Státní energetické inspekce.

"V poslední době se pak setkáváme zejména s chybami v jazykových mutacích, kdy spotřebič neobsahuje štítek v českém jazyce,“ dodává Český. Letos zatím inspekce provedla 85 kontrol, přičemž výsledky ještě nejsou zpracovány.

"Dobrovolně" pak štítky v Česku prověřuje i Sdružení evropských výrobců domácích spotřebičů ve spolupráci se Střediskem pro efektivní využívání energie Seven. Když v roce 2011 jejich zástupci kontrolovali ledničky, měla asi čtvrtina vyšší než uváděnou spotřebu. Více než polovina sledovaných výrobků pak měla nadhodnocené údaje u dalších parametrů.

"Výsledky našeho letošního testu, v němž jsme hodnotili padesát modelů praček, už byly mnohem pozitivnější,“ říká Juraj Krivošík, ředitel střediska Seven. Pět odborných laboratoří zjistilo, že všechny spotřebiče odpovídaly uvedené energetické třídě. "Testované pračky měly dokonce o 5,5 procenta nižší spotřebu, než výrobci deklarovali,“ pochvaluje si Krivošík.  Lehká pochybení prověrka odhalila u dalších dílčích údajů. "Některé údaje v obchodech nebyly úplné,“ dodává.

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama