Nizozemský soud vládě od května uložil odložit realizaci tisíců projektů, jelikož Nizozemsko v uplynulých letech překračovalo limity EU pro emise dusíku. Emise dusíku ve vzduchu ve formě oxidů dusíku pocházejí především z osobních a nákladních automobilů a těžkých užitkových vozidel, která jsou poháněna naftou a která se využívají ve stavebnictví.
Podle Rutteho je omezení rychlosti nepříjemný krok. "Nikomu se to nelíbí, ale slouží to vyššímu zájmu, "poznamenal předseda vlády s tím, že opatření má zajistit, aby se Nizozemsko nezastavilo ve vývoji a aby země bezdůvodně nepřicházela o pracovní místa.
Zpravodajský web BBC napsal, že maximální rychlost 100 kilometrů v hodině bude platit přes den, zatímco v noci bude maximální rychlost 130 kilometrů v hodině jako dříve.
V uplynulých letech byla v Nizozemsku podle Reuters odložena realizace zhruba 18 000 projektů na stavbu dálnic, letišť, větrných elektráren a rezidenčních čtvrtí. Nizozemský výzkumný institut EIB zveřejnil odhad, že se při současném trendu do roku 2021 se o osm procent sníží množství realizací stavebních projektů a stát přijde o 40 000 pracovních míst.
Nová nouzová opatření také zahrnují změny v množství bílkovin v krmivu, což má pomoci snížit objem amoniaku v moči hospodářských zvířat. Zemědělci za poslední dva měsíce několikrát pořádali velké protesty z obav, že nejvíce nouzových opatření se bude týkat právě jejich sektoru.
Emise dusíku na obyvatele jsou v malém, hustě obydleném Nizozemsku čtyřikrát vyšší než průměr EU. Přibližně 61 procent emisí podle Reuters přitom pochází ze zemědělství.
Rutte dnes také oznámil, že v nadcházejících měsících budou oznámena další opatření, jejichž cílem je pomoci emise snížit.