Magdalena Chorá
Aktualizováno 12. 7. 2020 11:19
Americké značky mění svůj vzhled či název kvůli výtkám z rasismu. Děje se tak v době, kdy se v USA řeší problémy rasové nerovnosti a policejní brutality. V Česku zatím dle expertů podobný proces nehrozí, hlavně kvůli odlišnému historickému kontextu. Zatímco Eskymo změnu názvu zvažuje, Kofila a Pedro zůstávají. "Obal Kofily nezobrazuje postavu při traumatizující aktivitě," řekl Aktuálně.cz výrobce.
"Stereotypní zobrazení menšin posiluje předsudky"
"I když se někomu může zdát počínání amerických firem úsměvné, obecně nejde o téma, které bychom měli bagatelizovat," říká k tématu přejmenování značek socioložka Urbániková.
Podle ní řada akademických výzkumů jasně dokládá, že stereotypní zobrazování menšin posiluje předsudečné postoje a ty zase souvisejí s diskriminačním jednáním. "Stereotypy také ovlivňují identitu příslušníků menšin. Ta se utváří i na základě obrazů a představ, které o nich majoritní společnost přechovává a šíří, což může vést ke vnímání sebe sama jako nedostatečného nebo podřadného," doplňuje pro Aktuálně.cz Urbániková.