Kofila černocha netraumatizuje, Eskymo však hanlivé je. Inventura značek po česku

Magdalena Chorá Magdalena Chorá
Aktualizováno 12. 7. 2020 11:19
Americké značky mění svůj vzhled či název kvůli výtkám z rasismu. Děje se tak v době, kdy se v USA řeší problémy rasové nerovnosti a policejní brutality. V Česku zatím dle expertů podobný proces nehrozí, hlavně kvůli odlišnému historickému kontextu. Zatímco Eskymo změnu názvu zvažuje, Kofila a Pedro zůstávají. "Obal Kofily nezobrazuje postavu při traumatizující aktivitě," řekl Aktuálně.cz výrobce.
Screen-Youtube video
Indická reklama na krém zesvětlující pleť | Video: Youtube.com/We Entertain

Světlý = půvabný

Fair & Lovely je zesvětlující krém na obličej prodávaný v asijských zemích, jako jsou Indie, Bangladéš či Thajsko. Oblíbená kosmetika však nyní čelí kritice a za její stažení se v posledních týdnech dokonce podepisovaly petice.

Podle kritiků společnost tímto krémem "propaguje negativní stereotypy o tmavých odstínech pleti, takzvaný kolorismus". Fair znamená světlý a ve spojení se slovem lovely (krásný či půvabný) je už samotný název produktu podle kritiků špatný, protože tato slova spojuje společnost rovnítkem a naznačuje tak, že světlejší pleť je krásnější a žádanější.

"Značka se neustále vyvíjí, aby zodpovědně udržovala krok s měnícími se očekáváními spotřebitelů a potřebami v oblasti krásy a péče o tělo. S tím souvisí také náš krok postupně nepoužívat slova 'zesvětlující', 'bělicí' či 'světlý' na obalech a v komunikaci našich značek z kategorie péče o pokožku. Chceme podporovat ještě inkluzivnější vizi krásy, která staví na různorodosti, ne na jednom ideálu krásy," doplnila mluvčí Unileveru Magdalena Leimerová. 

Unilever už stáhl staré obaly krému, které ukazovaly pleť před a po použití krému, a "průvodce odstíny". Podle aktivistů změna názvu nic neznamená, protože produkt bude stále propagovat kolorismus, pouze s jiným jménem.

Aktivisté poukazují na reklamy, ve kterých se podle nich "vždy vyřeší jakýkoliv problém hlavní postavy právě zesvětlením jejího odstínu pleti". Na YouTube a dalších sociálních sítích se u reklam na tento krém objevují negativní reakce. "Je nechutné, jak Fair & Lovely degraduje ženy s tmavou pletí, jen aby prodávali své produkty. Nezajímají se o to, jestli se celá generace nenávidí a cítí se ošklivě. Mělo by se to zakázat," uvedla jedna z uživatelek.

 

Právě se děje

Další zprávy