Jen bílou pletí k úspěchu a kráse. Obří firma stopla výrobu "zesvětlovacích" krémů

Jana Václavíková Jana Václavíková
28. 6. 2020 21:52
Fair & Lovely (v překladu "Světlá a hezká") je řada bělicích krémů, které jsou populární hlavně v Indii, Bangladéši nebo Thajsku. V jedné z reklam například vystupuje mladá žena, která až díky používání tohoto krému získá vysněnou práci televizní reportérky. Bez něj měla příliš tmavou pleť. Podobné kosmetické produkty nyní čelí kritice a firmy ukončují jejich výrobu.
Asijky se zesvětlenou pletí jsou často k vidění v reklamách - ilustrační foto.
Asijky se zesvětlenou pletí jsou často k vidění v reklamách - ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

"Překážka k získání mé vysněné práce byla moje pleť," říká žena v reklamě, na kterou se můžete podívat v twitterovém příspěvku. Krémy Fair & Lovely vyrábí indická pobočka britsko-nizozemské společnosti Unilever.

Na tu se nyní snesla kritika. "Výrobek stavěl a vydělával na rasismu a podporoval protičerné cítění mezi jeho uživateli," píše se v petici, kterou za dva týdny podepsalo přes dvanáct tisíc lidí. Nejde přitom o jediný produkt, o kterém se v posledních týdnech v souvislosti s rasismem mluví.

S podobnými reklamami se na Blízkém východě a v Asii potkávají lidé pravidelně. Výrobky jim slibují "důkladné bělení" pleti, dávají do souvislosti světlou pleť a krásu a také zaručují odstranění tmavých míst či pih, vyjmenovává hongkongský deník South China Morning Post.

Kritika se snesla i na gigant Johnson & Johnson a jeho dvě řady - Fine Fairness ("Pravá bělost") od značky Neutrogena a Clear Fairness ("Čistá bělost") od Clean & Clear, které jsou v Asii populární, píše americký deník New York Times. Proto se je firma nyní rozhodla z asijských trhů stáhnout.

"Diskuse z posledních pár dnů zvýraznily, že názvy některých našich produktů nebo hesla na produktech redukujících tmavé skvrny zobrazují bělost jako něco lepšího než unikátní odstín pleti," stojí v prohlášení americké firmy. "To nikdy nebyl náš záměr - zdravá pleť je krásná pleť."

Značka Band-Aid, která spadá pod Johnson & Johnson, se také zavázala, že začne vyrábět náplasti ve více odstínech pro různé barvy pleti. "Představíme škálu náplastí ve světlých, středně a tmavě hnědých a černých odstínech, která zdůrazní krásu rozdílné pleti," napsala na Instagramu.

Oznámení firmy přichází podle listu New York Times krátce poté, co některé velké potravinářské firmy v USA oznámily, že přehodnotí balení svých výrobků, na kterých byli stereotypně zobrazeni Afroameričané. To vše je reakcí na protesty proti rasismu ve Spojených státech, které vyvolalo úmrtí černocha George Floyda při zákroku policie v Minneapolisu.

Bílý obličej, naše volba

Výrobky slibující zesvětlení pleti jsou mezi asijskými zákazníky velmi žádané - jen v loňském roce se celosvětově prodalo přes šest tisíc tun zesvětlovačů pleti, píše singapurský deník The Strait Times. Proto kroky Johnson & Johnson vzbudily na sociálních sítích rozporuplné reakce.

"Čistý rasismus a sexismus namířený proti asijským ženám. Práva nás jako etnické menšiny jsou poškozena," cituje jednu z negativních reakcí hongkongský deník. "Ostuda. Pokud to lidé chtějí kupovat, pak na to mají právo," ozval se jiný uživatel na Twitteru.

"Obchod s bělením pleti je podvod a otročina. Manipuluje s vaší myslí a navádí vás k tomu, že mít bílou pleť vám pomůže nahoru nebo utéct od pravdy, kým skutečně jste. Změnu vítám," zní jeden z opačných názorů.

Video: Filmy by se kvůli rasismu škrtat neměly. Problém není v nich, ale v systému, říká Bláhová

Není to začátek kulturní války, o Jihu proti Severu se debatuje už padesát let. Korporace jen reagují v rychlém PR gestu, míní filmová historička. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 4 hodinami

Irské zdravotnictví zasáhl kybernetický útok, očkování proti covidu-19 to neovlivnilo

Počítačový systém irského zdravotnictví zasáhl kybernetický útok. Všechny informační systémy dnes byly vypnuty z důvodu ochrany před vyděračským softwarem, ale program očkování proti covidu-19 to neovlivnilo, uvedl provozovatel služeb. Podle vlády za napadením stojí mezinárodní gang a jde nejspíš o dosud nejvážnější kybernetický útok na irský stát, uvedla agentura Reuters.

Šéf irské zdravotní služby (HSE) Paul Reid řekl, že odstavení systému má fungovat jako preventivní opatření s cílem ochránit co největší množství informací.

"Je to velmi sofistikovaný útok, není to jen běžný útok. Má dopad na všechny naše národní a lokální systémy, které by byly zapojeny do všech našich služeb," řekl Reid veřejnoprávní televizi RTÉ. "Očkovací program naštěstí pokračuje, je to oddělený systém," vysvětlil Reid. Útok podle něj postihl převážně informace uložené na centrálních serverech, a ne nemocniční zařízení, lékárny nebo lékařské ambulance.

"Máme co do činění s kyberzločineckými gangy, kterým jde o peníze. Pokoušejí se zakódovat a uzamknout naše data a pak nám je nabídnout zpátky za výkupné," uvedl Ossian Smyth, náměstek vlády zodpovědný za informační systémy. "Dali jsme jasně na srozuměnou, že žádné výkupné platit nebudeme," řekl novinářům irský premiér Micheál Martin.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Arménský premiér žádal Putina o vojenskou pomoc kvůli incidentu a Ázerbájdžánem

Arménský úřadující předseda vlády Nikol Pašinjan v pátek požádal ruského prezidenta Vladimira Putina o pomoc, včetně vojenské, v souvislosti se středečním incidentem v pohraničí s ázerbájdžánskými vojáky. Premiér o tom podle agentury TASS informoval na zasedání parlamentu.

Arménské ministerstvo obrany ve středu oznámilo, že ázerbájdžánské ozbrojené síly se ve snaze "upravit hranice" pokusily provést "určité práce" v jedné z příhraničních oblastí Sjunikské provincie. Po intervenci jednotky arménské armády ázerbájdžánští vojáci tyto práce přerušili a nyní strany jednají o urovnání vzniklého konfliktu.

Premiér incident označil za pokus Ázerbájdžánu přivlastnit si území Arménie. Podle něj ázerbájdžánské ozbrojené síly překročily státní hranici a pronikly na arménské území do hloubky 3,5 kilometru.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Pohár bude bez fanoušků, vstupenky si rozdělí partneři

Fotbalová asociace České republiky nebude moci kvůli aktuálním protikoronavirovým opatřením poskytnout finalistům domácího poháru vstupenky pro volný prodej fanouškům. Povolená kapacita 10 procent diváků na stadionu je pro zápas mezi Plzní a Slavií vyhrazena dlouhodobým partnerům. Uvedli to představitelé soutěže na twitteru.

"Aktuální epidemiologická výjimka stanovuje maximální možnou hranici naplnění stadionu na deset procent celkové kapacity. Ta je určena pouze dlouhodobým partnerům a z tohoto důvodu nemůže momentálně FAČR zahájit prodej vstupenek na finálový zápas," uvedli zástupci soutěže.

"Vzhledem k aktuálním opatřením neobdrží klub od FAČR žádnou volnou kapacitu vstupenek, které by mohly být nabídnuty do volného prodeje pro fanoušky," informoval na svých stránkách i plzeňský klub.

Finálový duel, v němž mohou slávisté završit double, se uskuteční v plzeňské Doosan Aréně 20. května od 17:00.

Zdroj: ČTK
Další zprávy